• Cusoon

Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i

Du kan inte göra annat än att fortsätta förklara för läraren när du blir ifrågasatt, men det tycks ju föga hjälpa när läraren ändå inte lyssnar. 

Jag funderar på om det kan vara en idé att vända sig till rektorn för ett möte, att där ta upp din och lärarens meningsskiljaktigheter och förklara att du upplever att läraren inte lyssnar på dig. Det är ju trots allt lärarens chef. 

Om du känner att din dotter behöver lära sig att säga ifrån istället för att hitta på ursäkter så kanske du kan fråga BUP om dom har råd? Även fast du och dottern har en utmärkt relation så skapar det trassel för dig när hon inte vågar säga att hon hämtar sina syskon av fri vilja och helt enkelt för att hon inte vill umgås med kompisar direkt efter skolan. Skolan ifrågasätter ju dig nu. Väldigt beklagligt missförstånd.

Du skrev att hon har autism, hon blir säkert överstimulerad och mättnad av många timmar socialt samspel som skola faktiskt innebär, att hon måste få ladda sitt inre batteri för att orka med nästa dag. Det viktigaste är att hon inte skärmar av sig helt från sina vänner, att hon orkar umgås med dom en timme eller två några gånger i veckan eller på helgen, så att hon stimulerar sin sociala kompetens.

Jag önskar dig lycka till, jag hade blivit vansinnigt frustrerad att gå i dina skor.

• Cusoon

DVQ: Rådet om BUP som jag gav var inte som du tolkade det för att slippa hitta på ursäkter, det gör ju dottern redan. Mitt råd om BUP var för att kompetent personal kan hjälpa mamman och dottern att hantera denna situation och för att undvika att det fortskrider. BUP kan förmedla vidare kontakter om det finns sådant stöd att tillgå. Om mamman och dottern får verktyg att hantera andras oförstående om autismspektrum och dess begränsningar , t.ex överstimulans och socialt samspel. Dottern vill inte outa sin diagnos. Men hon behöver lära sig att kunna säga att hon inte vill/orkar umgås med vänner om hon inte gör det. Nu tror ju läraren att det är något mamman begränsar dottern till att göra. Hela situationen har ju blivit tokigt missförstådd. 

• Cusoon

BUP.se;

Så får du hjälp och stöd när du har autism

Om BUP gör bedömningen att du har autism finns hjälp och stöd att få. Hjälpen kan se olika ut för olika personer beroende på vad de har svårt med, men går ut på att öka kunskaperna om diagnosen och själv lära sig om det som känns svårt och att kunna hantera det.

När utredningen är klar hos oss på BUP erbjuder vi dig och dina föräldrar information, råd och tips om hur vardagen kan underlättas utifrån dina svårigheter och styrkor. Föräldrar till yngre barn kan ibland även erbjudas föräldrakurser.

• Cusoon
    Anonym (Mamma) skrev 2023-01-15 00:08:21 följande:

Hon har ca två kilometer till skolan, största delen genom ett lugnt villaområde. Syskonens skola ligger på vägen mellan skola och hem, så rör sig bara om någon minut extra än när hon går själv. Syskonen står oftast klara och väntar när hon kommer.

Hon går hos hab, men hon tycker inte det ger något. Personen hon träffar har sagt så mycket konstigt som jag sen fått kämpa för att ta ur henne. Tex att "det är viktigt med ögonkontakt, för annars tror folk inte att man lyssnar". Det finns andra sätt att visa att man lyssnar. Jag har flera gånger sagt till min familj att de får välja mellan att "jag ser på dem och låtsas lyssna eller att jag ser bort och faktiskt hör". Jag kan oftast inte göra både och. Det är viktigt att förstå skillnaden.

Jag har förklarat allt för läraren flera gånger, men hon tror mig som sagt inte...

Hur många gånger i veckan följer ni föräldrar med barnen till och hem från skolan? Nu menar jag inte att 2km är föör långt att gå, jag tänker mer ur synvinkeln för sällskap och trygghet.
Svar på tråden Tonåring hämtar syskon - Lärare lägger sig i