Inlägg från: Anonym (Behövs pengar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Behövs pengar)

Får skolan göra så?

Anonym (Mx) skrev 2023-01-13 21:58:54 följande:

I dessa diskussioner fastnar många i att skolan ska vara avgiftsfri. Man stödjer sig på denna regel och hittar förklaringsmodeller och anledningar till att det är fel om inte alla kan tilldelas skridskor på kommunens bekostnad.

Man kan välja att leta problem eller lösningar.

Ett par skridskor kan man oftast fixa för en billig penning alternativt låna av någon kompis/släkting. Eller hyra billigt.

Men det är lättare att sitta på röven och skriva att det är fel och orättvist på Familjeliv, istället för att försöka fixa en så enkel grej för sina barn.

Enkel för vissa kanske, de med ekonomin. Själv hade jag haft fullkomlig panik om detta gällde mitt barn då dålig framförhållning hade inneburit att troligen inte hade kunnat komma över ett par billiga i andra hand, och därmed hade jag heller inte haft råd. 
  • Anonym (Behövs pengar)
    AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:13:03 följande:

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

AnnaSturesson skrev 2023-01-14 07:13:03 följande:

Men köp ett par begagnade skridskor och en hjälm. Varför kan vissa föräldrar inte göra någonting?

Jade det fält vad så hade det aldrig varit en fråga om att man själv ska köpa badkläde. Varför kan ma. Då inte köpa ett par begagnade skridskor. Borde inte vara något problem att hitta ett par på blocket för 50kt

Det beror ju helt på var man bor! Jag gjorde en sökning på Marketplace nu för att se vad ett par skridskor i min sons storlek 33 skulle kosta där vi bor. Fanns inte ett enda par upplagda här. Närmaste var i grannstaden, men för att komma dit behöver jag betala 70 kr enkel resväg. Alternativt be dem skicka för samma summa ungefär. Det hade blivit för dyrt för mig just nu. Likaså att jag inte hade skickat ut mitt barn på isen utan en hjälm, så där har vi ytterligare en kostnad. Så dina ?bara 50 kr? är nog snarare närmare åtminstone 2-300 när det kommer till kritan. Som fattig är det myclet pengar som måste planera ett bra tag i förväg för inköp.  

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Mx) skrev 2023-01-14 08:13:14 följande:

Jag har en kompis som arbetar i skolan, hon har pratat om detta fenomen. Det gäller såklart inte alla, men flera hon haft denna diskussion med att skolan ska vara avgiftsfri och att dom inte har råd etc.. har varit personer som snusar/röker, man kan även enkelt se att vissa lagt tusenlappar på vissa saker i sitt utseende.

Men att köpa ett par skridskor för 50kr till sitt barn blir bara för mkt. Det ska det tjafsas om.

Villa fördomar du har, det där gäller givetvis inte alla. 50 kr kostar det ju sällan som jag kom fram till i mitt inlägg ovan. iaf inte där jag bor. 

Jag kan ju säga som så att jag varken röker, snusar, dricker alkohol annat än specifika tillfällen, är helt fri från tatueringar, piercingar, skönhetsoperationer och dylikt. Men hade skolan sagt att om en vecka ska ditt barn åka skridskor i skolan, ja då hade jag haft problem att köpa något till honom i andra hand i dagsläget utan att behöva be en släkting om hjälp. 

För som sagt, det behövs även en hjälm. Och några skridskor i min sons storlek hittade jag inte i närheten i andra hand. 

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-14 07:52:50 följande:
    Ifrågasätter absolut inte bristen på bra begagnade skridskor, men har inte ditt barn en cykelhjälm? 

Nej, den är urvuxen.

Inte bara bristen på BRA begagnade skridskor, utan jag hittar verkligen inte ett enda par på min ort. Vi bor dock söderut vilket säkert påverkar. Dessutom ett mindre ställe så utbudet vad gäller begagnat är begränsat här öht oavsett vad det gäller. 

men ja, ska man betala för en tågresa på 140 kr för att hämta någon för 50-100 kr så blir det inte så billigt längre. Men visst om man bor nånstans i Stockholm eller Göteborg förstår jag ju att man tycker som du, där finns allting tillgängligt. Jag har själv bott på båda ställena så jag kan jämföra med nuvarande.

• Anonym (Behövs pengar)
    Anonym (Bella) skrev 2023-01-14 08:52:47 följande:
    såg svaret på det nu! Ni cyklar alltså aldrig. Hur tar ni er runt? (Bara nyfiken, vår familj är fullkomligt cykelberoende. :) )
    Barnvagn eller går till fots. Mannen har bil för längre sträckor, men vi försöker hålla det nere. Vi rör oss sällan utanför vår ort. Jag kör inte bil pga inget körkort. Cykel äger jag ingen. 
    Anonym (Sandra) skrev 2023-01-14 00:58:11 följande:

Nu vet jag inte vilken ålder/storlek dina barn har på fötterna. Upp till storlek 38-38 brukar det vara ganska lätt att få tag i begagnade.

Billiga och hyfsade skridskor för mellan 30 - 100 kronor går ofta att få tag på via blocket eller facebooks marketplace beroende på storlek och skick. 

Titta på en secondhand, där brukar de också drälla till en hyfsat billig peng.

Har ni en fritidsbank på orten - där kan man låna gratis idrotts/fritidsutrustning i upp till två veckor. 

Vi är en familj som fram tills ungarna fick mer regelbundna aktiviteter ofta tog en helgdag i ishallen på allmänhetens åkning. Mer än en gång lånade vi glatt våra till vänner som hade barn som inte skulle till ishallen samma dag som oss. Ibland som direktfråga till oss, ibland så såg man nåt inlägg på facebook om någon har att låna ut. 

Det är värre att hitta prisvärda skridskor i storlek 43-44 till en 13-åring som troligen kommer öka skostorlek ytterigare nått snäpp eller två. 

Sluta krisa och skriv ett inlägg på facebook istället för här och fråga om någon har ett par skridskor att låna ut akutell dag till era barn. Det kostar gratis att fråga och förmodligen hade du nog haft ett par skridskor på gång redan om du gjort det. 

Hjälm - det funkar finfint med cykelhjälm som jag antar att de flesta barn har, annars samma sak med det - fråga om det finns någon att låna. 

Ps. Ring och kolla med ishallen annars om det verkligen inte finns skridskor att hyra för en billig peng. Det är många ishallar som gör så, men det är inte säkert att läraren har koll på det. 

Var bor du? eftersom du skriver att det enkelt går att hitta på Marketplace 
Svar på tråden Får skolan göra så?