• Valent1n

    Pms eller grav. Symtom

    Vad tror ni pms eller grav symtom?
    Brösten ömmar sen nån dag efter ÄL.
    Fått synliga blodådror på brösten.
    Känt va hugg/stickningar/ilningar/drag vid livmodern+hö äggstock nån dag efter äl. Känt av en molande värk i livmodern sen nån dag efter ÄL. 
    Jätte sugen på mandariner och sursaftiga äpplen, åt ett kilo mandariner förrigår.
    Kan pms komma så tidigt innan mens? Är på bim-5 idag.
    Överanalyserar jag kanske allt bara eftersom jag så gärna vill ha en till bebis?
    Har två barn sen innan -13 och -17. Med första barnet levde jag på Delicatobollar och det var så jag började misstänka graviditet, med andra kliade mina bröstvårtor som om man hade skabb och spydde som ett djur. 

  • Svar på tråden Pms eller grav. Symtom
  • Happy80

    Kan vara vilket som, jag har haft alla grav symptom man kan ha utan att vara gravid. När jag väl har varit gravid har jag ibland haft symptom innan bim och ibland inte.


    Men om dina symptom beror på graviditet (hcg i blodet) så syns det även på ett grav test, så prova ett test!

  • Valent1n
    Happy80 skrev 2023-01-13 18:18:21 följande:

    Kan vara vilket som, jag har haft alla grav symptom man kan ha utan att vara gravid. När jag väl har varit gravid har jag ibland haft symptom innan bim och ibland inte.


    Men om dina symptom beror på graviditet (hcg i blodet) så syns det även på ett grav test, så prova ett test!


    Har bim förs om 5 dagar så vågar inte testa än 🙈 har också haft en massa symtom utan att vara gravid så vet inte om jag bara överanalyserar allt nu när man verkligen försöker, men tror inte jag haft några pms så här tidigt innan mensen förr. Alltid haft regelbunden menscykel så kommer inte mensen när den ska så testar jag.
  • GuldKvinnan

    Vi började försöka i september och sedan dess har jag haft olika symtom varje månad mellan ÄL och BIM och varje gång tänkt att "den här gången är det annorlunda, NU är jag nog äntligen gravid" - men utan lyckat resultat än så länge. Jag börjar nog sakta inse att det kommer att vara såhär och att det kommer att visa sig på grav.test och inte via symtom. Den dag jag plussar kanske jag kan säga något annat men just nu känns det så. Idag är jag BIM -4 och den här gången känns det också väääldigt annorlunda, hoppas hoppas hoppas på plus nästa vecka Glad

  • Valent1n
    GuldKvinnan skrev 2023-01-13 20:52:34 följande:

    Vi började försöka i september och sedan dess har jag haft olika symtom varje månad mellan ÄL och BIM och varje gång tänkt att "den här gången är det annorlunda, NU är jag nog äntligen gravid" - men utan lyckat resultat än så länge. Jag börjar nog sakta inse att det kommer att vara såhär och att det kommer att visa sig på grav.test och inte via symtom. Den dag jag plussar kanske jag kan säga något annat men just nu känns det så. Idag är jag BIM -4 och den här gången känns det också väääldigt annorlunda, hoppas hoppas hoppas på plus nästa vecka Glad


    Hoppas det blir ett plus för oss båda 🙏🏽 har aldrig förut aktivt försökt bli gravid. Första fick jag veta v14, åt ppiller och brukade hoppa över mensen. Med andra skulle jag sätta i spiral men fick aldrig till det och blev gravid. Nu letar jag ju verkligen efter symtom när vi aktivt försöker. Gubben pratat om en tredje i 3 år och jag gått med bebis feber sen sommaren 
  • svansmamman

    Precis som övriga varit inne på så krävs det gravid-hormonet HCG både för att få gravidsymptom och för att få positivt gravtest. Om de symptom du beskriver skulle bero på graviditet kommer ett gravtest visa positivt oavsett hur många dagar du har kvar till BIM. Så ta ett gravtest så slipper du fundera på den biten. 


    Gällande att få gravidsymptom någon dag efter äl är det inte möjligt. Det är först när det befruktade ägget fäster i livmodern som kroppen börjar producera HCG som ger symptom, detta sker ungefär en vecka efter äl. Däremot är det få som faktiskt känner symptom ens så tidigt, då hormonnivåerna fortfarande är så små i det läget. 


    Jag förstår verkligen hela biten kring att ?leta? symptom, att fundera och spekulera. För egen del har det dock gjort mer skada än nytta då jag bara fått upp förhoppningarna. Det som varit bäst för mig har varit att bara ta ett gravtest när jag känt symptom jag tänkt kanske skulle kunna bero på graviditet. Om testet varit negativt har jag släppt tanken om symptomen. Annars hade jag gått i flera dagar och tänkt och känt efter, för att senare bli än mer besviken över ett negativt test. Detta med symptom är ju lurigt eftersom symptomen du exempelvis beskriver inte är unika för just en graviditet utan kan bero på många grejer. Jag förstår att alla är olika i detta, men för mig har det iallafall hjälpt att inte spekulera så mycket utan få det överstökat direkt genom att ta ett test. 


    Jag håller tummarna för att både du, ts, och du, guldkvinnan, får ett plus som är här för att stanna! ❤️

  • Valent1n

    Tror det bara varit pms, känt världens mensvärk hela dagen. Mensen kommer nog denna månad. Får bli nya tag till nästa cykel 

  • svansmamman
    Valent1n skrev 2023-01-14 16:03:18 följande:

    Tror det bara varit pms, känt världens mensvärk hela dagen. Mensen kommer nog denna månad. Får bli nya tag till nästa cykel 


    Hoppet är inte ute förens mensen kommer (eller förhoppningsvis INTE kommer)! Jag fortsätter hålla tummarna för att mensen uteblir och att det blir ett plus❤️
  • Mariatess

    Känner samma molande värk som du beskriver,typ mensvärk och svullen mage. Brukar ha det vid ägglossning men inte så här många dagar och inte så ihållande. Är nu på ÄL+5 :)

  • Valent1n

    Tror inte det är pms längre. Är ganska säker på att jag är gravid. Köper test imorgon när jag lämnar barnen på skolan/förskolan.
    Är det två eller fyra timmar man ska vara utan att dricka eller kan jag kissa i en mugg och spara kisset i 1-2 timmar och testa i det? 

Svar på tråden Pms eller grav. Symtom