Försöker hålla mig från att handla godis
Har i ett par perioder haft godisuppehåll.
Ett var när jag pluggade och insåg hur mycket godis man åt inför varje tentaplugg.
Sedan körde vi i famijlen godisfri månad för inte så längesedan för att ta några exempel.
Grejen är att bestämma sig. Hårt.
Det ÄR svårt i början. Minns första punkten - plugget. Då hade jag även en del resor fram och tillbaka. Det var så lätt att köpa en kexchoklad eller så att tugga på under resan. Det var apsvårt att hitta något annat i kiosker/affärer i början. Att köpa en macka eller en frukt till resan var inte helt självklart i tanken.
Efter någon månad eller två så blev det en vana även om man alltid såg godiset först i affären.
Att inte ha det hemma som du ju inte har är också ett steg att vänja sig av med det. Är du van vid att ha fredagsgodis eller lördagsgodis så kan du ju fundera på någon annan vana du vill ha istället. En promenad, en stund med boken, att äta gurkstavar eller vad du nu gillar.
Tuggumi brukar vara en räddning också. Då tuggar man på något, men inte mer än så.
Det gäller ju egentligen att inte ersätta godiset med andra saker ex ost och kex eller liknande utan bara hitta en annan brytande rutin. Gör en kopp te på kvällen med en smak du gillar. Det finns massor av alternativ.
Motivera dig med små mål längs vägen. Sätt upp att du inte vill äta godis på 6 månader. Efter 2 veckor - ge dig en belöning som du tycker du är värd. Ett par nya strumpor, ett simhallsbesök eller en skogspromenad i ett område du inte går i. Efter en månad - hitta på något liknande. Efter 2 månader - samma där. Plötsligt kommer du inse att du hittar alternativen utan att du tänker på det. Det kommer gå lättare.
Sedan kanske man inte behöver vara hård mot sig själv och dra ner på allt på en och samma gång. Typ - jag ska inte äta godis, fika, tårtor eller glass alls. Ta en sak i taget.
Du fixar det om du bara låter det ta tid.