Inlägg från: Anonym (godis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (godis)

Försöker hålla mig från att handla godis

Jag är så sugen på godis, men jag vet att jag måste sluta för mitt måendes skull.

Jag blir oftast extra sugen på kvällarna... 
    Men jag har ingenting gott hemma heller.

Vad ska jag göra för att bli av med suget? 

• Svar på tråden Försöker hålla mig från att handla godis
  • Anonym (godis)

Blir man av med suget genom att springa?

• Anonym (godis)

hmm.. ska försöka vänta ut suget genom att dricka vatten. :) Har varken morötter eller äpplen hemma just nu.

• Anonym (godis)
    Tow2Mater skrev 2023-01-13 21:11:11 följande:

Att slutabrukar inte funka, du kommer äta både äpple, morot och annat efter du både sprungit och borstat tänderna och ändå gå och kopa godis efteråt. Dra ner istället. Några hårda karameller kan kanske funka.

Nej varför det? Ska jag ge upp min hälsa menar du? 
  • Anonym (godis)
    Dr Nail skrev 2023-01-15 19:49:19 följande:

Sen jag började snusa, tappade allt sötsug. På riktigt, vill inte ens ha godis/choklad när jag blir bjuden, så länge man har en prilla under läppen.

Fast att snusa förstör ju tänder och tandkött. Inget bra substitut... 
  • Anonym (godis)

Ok... mörk choklad kanske jag får prova..

• Anonym (godis)
    Anonym (olika) skrev 2023-01-16 09:19:53 följande:

Att sluta med godis är verkligen inte samma sak för alla. Och i alla perioder av livet.

För mig handlar det om att äta tillräckligt med långsamma kolhydrater vid lunch. Att äta fler efterrätter, dvs. ha saker hemma som är goda och fyller njutningsbehovet, men inte är lika lätt att "råka äta upp". Och att faktiskt skära ner snarare än sluta.....

Jag trodde inte att jag skulle komma till denna punkt, men numera har jag lite godis hemma. Och det handlar väldigt mycket om ett känslomässigt arbete, kring "förbjuden" mat. Att godis numera faktiskt inte är något jag bara "råkar" äta, utan något jag tycker är okej ibland, men att äta bra och fokusera på det kroppen behöver 90% av tiden.

Morot, äpple och ett kokt ägg och en lite promenad är väldigt bra tips mot godissug. Och även att gå en runda på 30 minuter innan du köper godiset. För kanske är det inte värt det efter en stund.

Ett annat knep är att alltid köpa samma godis. Att alltid handla precis samma sak kan vara väldigt gynnsamt. 

Tack för bra tips!
    Jag försöker få in vanan att till exempel dricka vatten när jag blir sugen, eller borsta tänderna.
    Att gå promenad är också en bra idé!

Jag ska också försöka ersätta med mat som minskar suget, som till exempel kokt ägg. Jag har sällan äpplen och morötter hemma men jag kanske får börja köpa det. :)

De gånger jag köper godis nu senaste tiden... så har jag försökt tänka på att köpa sockerfritt. Sådant som är lite "nyttigare" liksom och faktiskt minskar suget efter mer. 
    Sockerfritt är gott, men det är inte lika triggande som "vanligt" godis. :)

• Anonym (godis)
    Anonym (Hi) skrev 2023-01-16 10:50:16 följande:
    Jag blir väldigt dålig i magen av allt sockerfritt förutom Tweek. Tweek ska också enligt tillverkarna vara bättre för magen än annat sockerfritt
    Deras Smoothie chew är väldig gott. Tyvärr dock mkt dyrare än vanligt godis vilket är synd. 
    Jag vet inte om jag direkt blir dålig i magen av sockerfritt godis... inget jag tänkt på. :)
  • Anonym (godis)
    Anonym (Varför mår du dåligt?) skrev 2023-01-16 13:17:43 följande:

Du skriver att du måste sluta äta godis för ditt måendes skull. Hur får ditt godisätande dig att må dåligt? Kanske det finns andra åtgärder som förbättrar ditt mående?

Socker ger en kick, som sedan när sockret går ur kroppen kan göra en trött, illamående och ge huvudvärk.

Dessutom är socker skadligt för organ i kroppen, och för tänderna.
    Man kan få diabetes av att äta för mycket.
    Dessutom är livsmedel med mycket socker i "tomma" på näring, eller åtminstone fattiga på näring. Om man stillar sitt behov av energi med socker så får man i sig mindre av näringsriktig mat. Så tänker jag.

Hur tänker du att godisätande INTE är dåligt?

• Anonym (godis)
    Tow2Mater skrev 2023-01-16 17:22:19 följande:
    Tänker du lika om naturligt socket? Du kan ju prova äta t ex torkad frukt om du inte dissar fruktsocker också.
    Nej, jag tänker inte att frukt är samma sak.
    Det är nyttigare.
  • Anonym (godis)
    Anonym (sockerfritt....) skrev 2023-01-17 09:15:56 följande:
    Måste bara rätta dig där. Man får inte diabetes av att äta för mycket godis. 

Riskfaktorer (diabetes typ 2, typ 1 har noll med kost och livsstil att göra)
    Högt blodtryck (Hypertoni)
    Höga blodfetter (Hyperlipidemi)
    Rökning
    Övervikt/fetma
    Stillasittande livsstil
    Dåliga matvanor
    Arvsmassa (genetik)
    Stress
    Sömn
    Alkohol
    Ålder
    Får man inte?
    Vad ingår då i "dåliga matvanor"?
  • Anonym (godis)
    Anonym (Varför mår du dåligt?) skrev 2023-01-17 11:57:21 följande:
    Hur gammal är du? För det mesta går godisätandet över med åldern eftersom desto äldre man blir desto bättre uppfattar man smaken sött. När jag var under 30 gillade jag godis mycket. Nu är jag 40+ och godis det är inte så fantastiskt gott längre det händer att jag norpar någon godisbit av barnen och visst kan jag äta en chokladbit då och då. Aldrig dock att jag skulle äta en hel chokladkaka eller godispåse som jag kunde göra när jag var yngre för att det är helt enkelt inte gott. 

Intressant är att överlag har sockerkonsumtionen per person i Sverige varit konstant sedan 1960 men det pratas om att vi äter så mycket socker idag men det är inte sant. På 1960-talet var det inte så mycket godis men det var socker i kaffet, socker på filen/gröten mm. 

Länk till statistik: Vår sockersöta statistik | Jordbruket i siffror (wordpress.com)
    Jag är mellan 30-35.
    Visst, socker har konsumerats i mängder länge....
    Jag hoppas mitt godissug går över snart.
Svar på tråden Försöker hålla mig från att handla godis