Anonym (olika) skrev 2023-01-16 09:19:53 följande:
Att sluta med godis är verkligen inte samma sak för alla. Och i alla perioder av livet.
För mig handlar det om att äta tillräckligt med långsamma kolhydrater vid lunch. Att äta fler efterrätter, dvs. ha saker hemma som är goda och fyller njutningsbehovet, men inte är lika lätt att "råka äta upp". Och att faktiskt skära ner snarare än sluta.....
Jag trodde inte att jag skulle komma till denna punkt, men numera har jag lite godis hemma. Och det handlar väldigt mycket om ett känslomässigt arbete, kring "förbjuden" mat. Att godis numera faktiskt inte är något jag bara "råkar" äta, utan något jag tycker är okej ibland, men att äta bra och fokusera på det kroppen behöver 90% av tiden.
Morot, äpple och ett kokt ägg och en lite promenad är väldigt bra tips mot godissug. Och även att gå en runda på 30 minuter innan du köper godiset. För kanske är det inte värt det efter en stund.
Ett annat knep är att alltid köpa samma godis. Att alltid handla precis samma sak kan vara väldigt gynnsamt.
Tack för bra tips!
Jag försöker få in vanan att till exempel dricka vatten när jag blir sugen, eller borsta tänderna.
Att gå promenad är också en bra idé!
Jag ska också försöka ersätta med mat som minskar suget, som till exempel kokt ägg. Jag har sällan äpplen och morötter hemma men jag kanske får börja köpa det. :)
De gånger jag köper godis nu senaste tiden... så har jag försökt tänka på att köpa sockerfritt. Sådant som är lite "nyttigare" liksom och faktiskt minskar suget efter mer.
Sockerfritt är gott, men det är inte lika triggande som "vanligt" godis. :)