Inlägg från: Anonym (sockerfritt....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sockerfritt....)

Försöker hålla mig från att handla godis

Anonym (godis) skrev 2023-01-16 09:54:05 följande:

Tack för bra tips!
    Jag försöker få in vanan att till exempel dricka vatten när jag blir sugen, eller borsta tänderna.
    Att gå promenad är också en bra idé!

Jag ska också försöka ersätta med mat som minskar suget, som till exempel kokt ägg. Jag har sällan äpplen och morötter hemma men jag kanske får börja köpa det. :)

De gånger jag köper godis nu senaste tiden... så har jag försökt tänka på att köpa sockerfritt. Sådant som är lite "nyttigare" liksom och faktiskt minskar suget efter mer. 
    Sockerfritt är gott, men det är inte lika triggande som "vanligt" godis. :)

Jag vill bara varna för sockerfritt smågodis. Det gjorde mig såååååååå jäkla dålig i magen. Aldrig mer. 

Man behöver ju inte sitta och tugga i sig ett kokt ägg, man kan lika gärna göra en god omelett med lite grönsaker i och strö lite ost över, samt äta en liten handfull nötter. Då blir man mätt och nöjd. Smaklökarna måste ju också få sitt. 
  • Anonym (sockerfritt....)
    Anonym (godis) skrev 2023-01-16 17:05:05 följande:

Socker ger en kick, som sedan när sockret går ur kroppen kan göra en trött, illamående och ge huvudvärk.

Dessutom är socker skadligt för organ i kroppen, och för tänderna.
    Man kan få diabetes av att äta för mycket.
    Dessutom är livsmedel med mycket socker i "tomma" på näring, eller åtminstone fattiga på näring. Om man stillar sitt behov av energi med socker så får man i sig mindre av näringsriktig mat. Så tänker jag.

Hur tänker du att godisätande INTE är dåligt?

Måste bara rätta dig där. Man får inte diabetes av att äta för mycket godis. 

Riskfaktorer (diabetes typ 2, typ 1 har noll med kost och livsstil att göra)
    Högt blodtryck (Hypertoni)
    Höga blodfetter (Hyperlipidemi)
    Rökning
    Övervikt/fetma
    Stillasittande livsstil
    Dåliga matvanor
    Arvsmassa (genetik)
    Stress
    Sömn
    Alkohol
    Ålder
Svar på tråden Försöker hålla mig från att handla godis