Förhöjd sänka? Snälla hjälp!!!
Ett blodprov visade att min SR sänka låg på 22. Pratar alltså om vanlig sänka, inte snabbsänka (crp). Utifrån referensvärdena är detta lite förhöjt, vad kan det bero på? Känner mig inte sjuk eller något sånt?
Ett blodprov visade att min SR sänka låg på 22. Pratar alltså om vanlig sänka, inte snabbsänka (crp). Utifrån referensvärdena är detta lite förhöjt, vad kan det bero på? Känner mig inte sjuk eller något sånt?
Läkaren/sjuksköterska som tog provet tänkte du aldrig på att kontakta? Bättre fråga här..... Herregud mänskligheten går utför
Det kan vara att du har början på en förkylning. Eller att provet visade fel.
Referensvärdet på de unfer 50 är 2-21 mm/h. Du hade 22, vilket är strax över och inget farligt.
Inget man normalt reagerar på.
Jag har haft kronisk hörselgångseksem/inflammation i mitt ena öra i ca 1 år, där det ständigt kliar och rinner varaktig vätska ur örat. Är det något som kan påverka sänkan?
Referensvärdet på de unfer 50 är 2-21 mm/h. Du hade 22, vilket är strax över och inget farligt.
Det är mycket sällan ett provsvar säger någonting utan en bra redogörelse för patientens sjukhistoria. Sänkan är ett av de prover som säger allra minst på egen hand.
Ta: Ja, en kronisk inflammation påverkar absolut sänkan.
Ta: Ja, en kronisk inflammation påverkar absolut sänkan.
Så det är med största sannolikhet hörselgångseksemet som gör att jag har lite förhöjd sänka?
Förlåt om jag är tjatig, är lite orolig bara..
Så det är med största sannolikhet hörselgångseksemet som gör att jag har lite förhöjd sänka?
Förlåt om jag är tjatig, är lite orolig bara..
Var nu på en återkoll då vårdcentralen ville ta om prover på bl.a. SR. Nu visade sig sänkan ligga på 26. Det har alltså höjts litegrann sedan sist, trots att min öroneksem har behandlats och försvunnit helt. Blir så nojig, vad kan det bero på då? Känner mig frisk i övrigt?