• Karl03

    Lärarnas förtroendetid?

    Är det inte dags att lärarna som under pandemin ofta jobbade hemma nu kan få göra sin förtroendetid var de vill?

    Att ett visst antal timmar måste göras på skolan känns aningen förlegat när hemarbete i övrigt blivit så mycket vanligare för en massa andra yrkesgrupper.

    Undervisningen och möten osv måste såklart ske fysiskt på plats det fattar alla men att planera lektioner? Kom igen..

  • Svar på tråden Lärarnas förtroendetid?
  • Anonym (Tid)

    Förtroendetiden får lärarna göra var de vill, men reglerad arbetstid ska ske på skolan.

  • Anonym (Jess)
    Anonym (Tid) skrev 2023-01-16 00:48:44 följande:

    Förtroendetiden får lärarna göra var de vill, men reglerad arbetstid ska ske på skolan.


    Ja 35 h på skolan och 10 var man vill. 


    Men du har ju inte alltid 35 timmar lektioner eller möten. Jag håller helt med TS.

  • Anonym (Suck)

    Alla dessa människor som ska jobba hemma! Pandemin gjorde folk arbetsskygga. Hinner man inte med sitt privatliv o hem/barn så får man gå ner i arbetstid. Inte meningen att man ska lyfta lön medan man gör privata ärenden . 

  • Anonym (Li)

    Lärarna gör redan sin förtroendearbetstid var de vill. Jag anser att lärarna har för lite reglerad arbetstid. 40 regl och 5,5 oregl hade underlättat för samarbeten med andra lärare, rektor, SYV, Elevhälsa och möten med vh. För, kom igen, hur många lärare är inte konsekvent otillgängliga hela sin förtroendetid, och är man t.ex. slöjdlärare ska ingen inbilla mig att man sitter och ritar korsstygnsmönster eller fågelholkar hemma i 10,5 timmar i veckan. 

    I lärararavtalet ska läraren mestadels syssla med enskilt för-och efterarbete på förtroendearbetstiden. Det innebär större planeringar, bedömning och rättning. Kortare förberedelser hinner man på de 50% av undervisningstiden som ligger på den reglerade arbetstiden. Vissa hinner allt på den tiden om man är van lärare och kör sina gamla lektionsplaneringar. Många bryr sig då inte ens om att ha en enda föräldrakontakt på förtroendetiden. Nej, det är för ojämn arbetsbörda mellan lärare och för olika arbetsmoral på förtroendetiden. Det är förlegade avtal som bör ändras. 

  • Anonym (Suck)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-16 06:46:04 följande:

    Lärarna gör redan sin förtroendearbetstid var de vill. Jag anser att lärarna har för lite reglerad arbetstid. 40 regl och 5,5 oregl hade underlättat för samarbeten med andra lärare, rektor, SYV, Elevhälsa och möten med vh. För, kom igen, hur många lärare är inte konsekvent otillgängliga hela sin förtroendetid, och är man t.ex. slöjdlärare ska ingen inbilla mig att man sitter och ritar korsstygnsmönster eller fågelholkar hemma i 10,5 timmar i veckan. 

    I lärararavtalet ska läraren mestadels syssla med enskilt för-och efterarbete på förtroendearbetstiden. Det innebär större planeringar, bedömning och rättning. Kortare förberedelser hinner man på de 50% av undervisningstiden som ligger på den reglerade arbetstiden. Vissa hinner allt på den tiden om man är van lärare och kör sina gamla lektionsplaneringar. Många bryr sig då inte ens om att ha en enda föräldrakontakt på förtroendetiden. Nej, det är för ojämn arbetsbörda mellan lärare och för olika arbetsmoral på förtroendetiden. Det är förlegade avtal som bör ändras. 


    Exakt!! Så mkt samverkan som försvinner. Och elever som har det tufft socialt o hemma behöver tillgängliga lärare på plats. Pandemin har väckt latmasken i så många. 
  • Anonym (Lina)

    Jag jobbar som gymnasielärare, har 35 h på arbetsplats (37,5, hinner inte äta nån annanstans), men i praktiken ingen som kollar men så gott som alla är där mer. Jag kan boka in ett tandläkarbesök eller nåt när jag är lektionsfri dagtid, men de allra flesta veckor är jag på jobbet 40+ timmar, så även mina kollegor.

    Hur reglerad arbetstiden ska vara är inte någon särskilt viktig fråga för mig, men det finns väldigt mycket annat i lärares arbetsmiljö som borde åtgärdas. Det är klart att sitter man i trånga, högljudda arbetsrum kan det vara svårt att jobba. De allra flesta lärare jobbar redan för mycket dessutom. Och om några maskar är det inte rätt väg att skälla på kollektivet eller ha regler för sakens skull, utan en ledningsfråga att hantera dessa individer.

  • Anonym (inom skolan)
    Karl03 skrev 2023-01-16 00:22:48 följande:
    Lärarnas förtroendetid?

    Är det inte dags att lärarna som under pandemin ofta jobbade hemma nu kan få göra sin förtroendetid var de vill?

    Att ett visst antal timmar måste göras på skolan känns aningen förlegat när hemarbete i övrigt blivit så mycket vanligare för en massa andra yrkesgrupper.

    Undervisningen och möten osv måste såklart ske fysiskt på plats det fattar alla men att planera lektioner? Kom igen..


    Det är svårt att arbeta hemma när man arbetar med människor. När jag startade  min lärarbana för snart 30 år sen, var det så som du skriver. Vi fick jobba med allt var vi ville, förutom lektioner och konferenser. Då fanns det inte datorer men det var en gammal vana från skolans barndom, då många lärare ute på landsbygden bodde i samma hus som skollokalen fanns i. Då hade man sitt kontor hemma, helt enkelt. 
    Idag är skolor stora, man förväntar inte ha kontor hemma etc.

    När jag hade jobbat något år bara,  förändrades USK-en (för er som inte vet = undervisningsskyldighet, dvs hur många timmar av ens arbetstid som var lektioner, och poff, så fick vi fler lektioner. Samtidigt hade fack och arbetsgivare kommit överens om att vi behövde vara mer på plats för att samverka mer. Då tvingades arbetsgivaren ordna så att det fanns fler, och ordentliga arbetsrum på skolan.
    Jag minns speciellt en lärare i historia, som fick det väldigt jobbigt eftersom han hade ett helt bibliotek hemma, där han satt och jobbade och använde sina böcker när han planerade undervisningen. Han kunde inte ta med alla dessa böcker till jobbet, och skulle inte heller eftersom det var hans privata böcker. Han fick helt enkelt tänka nytt. 

    Sedan kom datorerna lite smått. I början hade vi en fast dator per arbetsrum (3-4 lärare som fick dela). Det höll i ca 1 år, sen behövde vi fler eftersom man jobbade mer och mer på dator och när frånvarosystemet blev digitalt så var arbetsgivaren tvungen att ordna så att alla hade varsin dator eftersom man skulle in på datorn hela tiden. Eleverna fick låna datorer på den tiden och hade inte sin personliga. 

    Någonstans där försvann USKen helt, fast arbetsgivare "lovade" att det inte var för att man skulle lasta på lärarna ännu fler lektioner. Det vet vi alla hur det gick med. Har lärarna inte fått fler lektioner så har de fått många andra uppgifter som finns bredvid, och som förväntas lösas. Liksom "osynliga" uppgifter som man måste hitta tid till. 

    Där jag jobbar har vi under många år haft ett avtal med 40 + 5, vilket har fungerat bra tycker de flesta. Det avtalet försvann för något år sedan och vi är nu tillbaka på 35+10. Vi är så vana att jobba som vi gjorde innan, så dyker det upp något möte eller annat som ligger utanför ens ramschema så löser vi det. Det finns ingen hos oss som säger att den inte kan för att de 35 timmarna är slut. Flexibilitet krävs när man jobbar inom skolan. Vi samverkar väldigt mycket, har fortbildning tillsammans tex, samt fångar upp elever som behöver det. 

    Skolinspektionen gjorde en granskning för ca 2 år sedan, apropå just hur skolor fångar upp elever i behov av stöd. Vi fick ingen negativ kritik alls! Inga punkter som behövde förbättras, inte ens några tips på vägen. De var synnerligen nöjda med hur vi jobbar med de här sakerna. Det går alltså utmärkt för skolor att göra ett bra jobb vad gäller elever samt samarbete även om man har 35+10, så länge organisationen medvetet jobbar med de sakerna. 
  • Karl03
    Anonym (Suck) skrev 2023-01-16 06:50:43 följande:
    Exakt!! Så mkt samverkan som försvinner. Och elever som har det tufft socialt o hemma behöver tillgängliga lärare på plats. Pandemin har väckt latmasken i så många. 
    Det är ju inte social samverkan och arbetslagsplanering eller möten vi pratar om utan individuell planering.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-16 06:46:04 följande:

    Lärarna gör redan sin förtroendearbetstid var de vill. Jag anser att lärarna har för lite reglerad arbetstid. 40 regl och 5,5 oregl hade underlättat för samarbeten med andra lärare, rektor, SYV, Elevhälsa och möten med vh. För, kom igen, hur många lärare är inte konsekvent otillgängliga hela sin förtroendetid, och är man t.ex. slöjdlärare ska ingen inbilla mig att man sitter och ritar korsstygnsmönster eller fågelholkar hemma i 10,5 timmar i veckan. 

    I lärararavtalet ska läraren mestadels syssla med enskilt för-och efterarbete på förtroendearbetstiden. Det innebär större planeringar, bedömning och rättning. Kortare förberedelser hinner man på de 50% av undervisningstiden som ligger på den reglerade arbetstiden. Vissa hinner allt på den tiden om man är van lärare och kör sina gamla lektionsplaneringar. Många bryr sig då inte ens om att ha en enda föräldrakontakt på förtroendetiden. Nej, det är för ojämn arbetsbörda mellan lärare och för olika arbetsmoral på förtroendetiden. Det är förlegade avtal som bör ändras. 


    Okej rent kortfattat nu, jag arbetar på mellanstadiet på en innerstadsskola. Gammal fin skolbyggnad.

    Vissa dagar har vi möten till 16:30 och ibland även till 17:00. Men eleverna går ju hem betydligt tidigare än så de mötesfria arbetsdagarna. Sen är det som vi alla vet en hel del annat som görs i skolbyggnaden som kräver att jag och vissa kollegor är där. Men annars? Vi lever i en digital tid och vi har våra jobbmobiler och datorer. Det är väl av en anledning tänker jag?


    Själva skolan är mycket dåligt anpassad för att arbeta ifrån. Arbetsmiljön lämnar en del för oss lärare att önska. Ska jag sitta och planera på jobbet som jag nu måste göra ett antal timmar i veckan så är jag hänvisad till antingen klassrummet. I klassrummet är det kallt vintertid! Dålig luftcirkulation osv.. Katedern lite för låg, stolen inte jätteskön osv. Det är inte en bra kontorslokal om man säger så. Sen har vi ett arbetsrum för oss lärare som är jättebra men alldeles för litet. Där får man inte alltid plats och dessutom jobbar man ju inte alltid ifred heller när man behöver lite lugn och ro. Vi har dessutom ett större och ett mindre sammanträdestum där man kan sitta ibland, men det är samma sak där. Ibland har alltför många kollegor tänkt samma sak, och det finns inte vägguttag så det räcker. Sen har vi ett mindre arbetsrum som är en inbyggd städskrubb eller förråd. Ett mindre rum utan fönster. Där kan två personer få plats, men det rummet är ändå lite bra om man behöver runga ett viktigt samtal eller så. I den här miljön arbetar jag ca två timmar om dagen i snitt. Eftersom jag måste. Jag skulle arbeta mycket bättre i lugn och ro vid skrivbordet hemma där jag ändå är betrodd att sitta och jobba förtroendetid? 

  • Anonym (Jess)

    Så då känner jag, varför kan jag inte få administrera min tid helt själv?

    Varför måste 35 timmar i veckan vara arbetsplatsförlagd tid? Jag kan tillägga att jag garanterat arbetar minst 45h/v under nio av tio arbetsveckor på året. Snittar säkert på 50 en genomsnittlig vecka. Finns det inte kollegor som fuskar på olika sätt? Jo absolut men de är få, vi har nämligen så mycket att göra. Dessutom så spelar det ju ingen större roll ändå, vissa drar ju benen efter sig oavsett om vi är på skolan eller inte.

  • Anonym (tvärtom)

    Den förändring som behöver göras för skola och läraryrket är en professionalisering och normalisering.

    Att lärare har nån slags märklig särställning är förlegat, det finns ingen anledning till det. Det vore fullt möjligt att skapa ett upplägg som innebär att lärare jobbar precis som alla andra, 40 timmarsveckor och respekt för sin tid när man är ledig.


    Suktandet efter de långa loven gör att lärarkåren hålls som gisslan. Det går inte att ställa några krav alls när det gäller rimliga scheman/arbetstider, ledarskap, uppföljning och arbetsmiljö.


    Den arbetsmiljö som finns i skolan skulle inte vara acceptabel på någon annan arbetsplats; varmt på sommaren, kallt på vintern, trångt, hög ljudnivå, hot och våld, att bli ständigt störd, behöva göra kollegors arbete med obefintligt varsel, ständiga ändringar av ramar, regler, läroplaner, betygssystem och annat utifrån politiska nycker.


    Det är klart att resultaten sjunker för eleverna när skolan organisatoriskt och politiskt är en så oseriöst skött verksamhet.


    Utbildning och kunskapsutveckling på 2000-talet ställer extremt höga krav på skolan, samhället ställer krav på att barn får utvecklas till trygga individer. Hattandet duger inte, det behövs en seriös ledning och styrning av skolan.


    Långsiktigt, när man fått ordning på professionaliteten i skolan, kan det vara rimligt att avreglera tider och öppna upp för flexibla lösningar. Idag är det dock för rörigt, chefer/rektorer har inte koll på sina lärare, vad som blir gjort och inte. Skulle de släppa taget om den lilla kontrollmöjlighet som finns så blir det sämre för eleverna eftersom det finns tillräckligt många lärare som inte har den allra högsta ambitionen eller förutsättningar att klara sig utan stöd och samarbete med kollegor.

  • Anonym (Ellen)

    Arbetstiden är inte skriven i sten veckovis för lärare, egentligen. Om man läser kollektivavtalet (eller bilagan snarare). Utan det har mer blivit en sanning att 35h ska vara schemalagt per vecka. 
    I avtalet står att lärare ska fullgöra i genomsnitt 1767h årsarbetstid varav 1360h ska regleras. Men det är fullt möjligt att schemalägga på annat vis än 35h vecka hela läsåret. Tid får läggas även för att möjliggöra lovskola till exempel.
    Tiden ska också stämmas av minst 4 ggr per år om man inte avtalat om annat, dvs det ska finnas regelbunden dialog om arbetsbelastning mm. 

  • Karl03
    Anonym (tvärtom) skrev 2023-01-16 08:47:32 följande:

    Den förändring som behöver göras för skola och läraryrket är en professionalisering och normalisering.

    Att lärare har nån slags märklig särställning är förlegat, det finns ingen anledning till det. Det vore fullt möjligt att skapa ett upplägg som innebär att lärare jobbar precis som alla andra, 40 timmarsveckor och respekt för sin tid när man är ledig.


    Suktandet efter de långa loven gör att lärarkåren hålls som gisslan. Det går inte att ställa några krav alls när det gäller rimliga scheman/arbetstider, ledarskap, uppföljning och arbetsmiljö.


    Den arbetsmiljö som finns i skolan skulle inte vara acceptabel på någon annan arbetsplats; varmt på sommaren, kallt på vintern, trångt, hög ljudnivå, hot och våld, att bli ständigt störd, behöva göra kollegors arbete med obefintligt varsel, ständiga ändringar av ramar, regler, läroplaner, betygssystem och annat utifrån politiska nycker.


    Det är klart att resultaten sjunker för eleverna när skolan organisatoriskt och politiskt är en så oseriöst skött verksamhet.


    Utbildning och kunskapsutveckling på 2000-talet ställer extremt höga krav på skolan, samhället ställer krav på att barn får utvecklas till trygga individer. Hattandet duger inte, det behövs en seriös ledning och styrning av skolan.


    Långsiktigt, när man fått ordning på professionaliteten i skolan, kan det vara rimligt att avreglera tider och öppna upp för flexibla lösningar. Idag är det dock för rörigt, chefer/rektorer har inte koll på sina lärare, vad som blir gjort och inte. Skulle de släppa taget om den lilla kontrollmöjlighet som finns så blir det sämre för eleverna eftersom det finns tillräckligt många lärare som inte har den allra högsta ambitionen eller förutsättningar att klara sig utan stöd och samarbete med kollegor.


    Lärarna du refererar till jobbar 45 timmarsvecka! Inte 40..

    Sen är det som du nämner sommarlov, men jag tror att arbetsgivaren vinner mer på det upplägget än vad lärarna  gör. På allvar!

    Att man är ledig på loven har ju sina logiska förklaringar ändå! Man följer elevernas skolgång och schemaläggning. Men visst, jag skulle också kunna tänka mig andra upplägg. Man kan ju för det första fundera över om eleverna behöver ha så ruskigt mycket liv som vi har i Sverige. Funkade väl förr när alla mammor var hemmafruar och många barn behövde hjälpa till i jordbruket och liknande, men idag?

    Treterminersupplägg finns ju i vissa länder. 

    Och ifall du inte visste det så kan jag tillägga att det knappast suktas efter långa sommarlov. Det visar sig ju rent BEVISLIGEN och rent statistiskt genom att alltför få söker sig till läraryrket, alltför många lärare flyr från läraryrket, och många lärare söker sig till friskolorna där man inte sällan inte har semestertjänster. För det tål ju också att påpekas. Långt ifrån alla lärare ens idag har långa sommarlov. Det finns undantag! Dessutom är det många som gärna skulle byta till 40 timmarsvecka, och kunna söka semester när
    man vill. Boka en resa till fjällen eller sticka till Kanarieöarna en vecka när det är billigt i stället för att hållas som gisslan av skolans lovveckor. 


    Så att komma dragandes med att lärarna valt yrke för sommarlovets skull är om något som känns förlegat! Och om det nu vore så? Vad var problemet med det? Jag tänker att olika yrken har väl sina lockelser likväl som nackdelar? Jag förstår faktiskt inte jantelagen och sossetänket här. Varför ska precis allt vara lika?

  • Anonym (Jess)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-01-16 09:13:52 följande:

    Arbetstiden är inte skriven i sten veckovis för lärare, egentligen. Om man läser kollektivavtalet (eller bilagan snarare). Utan det har mer blivit en sanning att 35h ska vara schemalagt per vecka. 
    I avtalet står att lärare ska fullgöra i genomsnitt 1767h årsarbetstid varav 1360h ska regleras. Men det är fullt möjligt att schemalägga på annat vis än 35h vecka hela läsåret. Tid får läggas även för att möjliggöra lovskola till exempel.
    Tiden ska också stämmas av minst 4 ggr per år om man inte avtalat om annat, dvs det ska finnas regelbunden dialog om arbetsbelastning mm. 


    Ja absolut och visst sticker jag ju hem tidigt någon dag i veckan Men sen sitter jag kvar till halv sex en annan dag i stället. Jag är inte så missnöjd med upplägget, jag klagar absolut inte det vill jag påpeka, men visst kunde det släppas lite på det. Rektorn varken märker eller bryr sig om när jag går hem egentligen. Men oj vilken social kontroll det är och vad det kan skvallras från vissa kollegors sida. 

    Men som det ser ut nu så vissa dagar sitter väl en del kollegor och surfar på datorn på jobbet eller gör annat, för att åka hem på en överfull buss i rusningen där man drar på sig influensavirus. För att sedan göra det riktiga jobbet hemma. Jag vet inte vad samhället vinner på det.
  • Anonym (Jess)

    Men som sagt, mig person gör det inget just för mig så funkar upplägget okej ändå, men om det är det som leder till ett mer professionellt läraryrke? Jag vet inte..

  • Anonym (tvärtom)
    Karl03 skrev 2023-01-16 09:52:09 följande:

    Lärarna du refererar till jobbar 45 timmarsvecka! Inte 40..

    Sen är det som du nämner sommarlov, men jag tror att arbetsgivaren vinner mer på det upplägget än vad lärarna  gör. På allvar!

    Att man är ledig på loven har ju sina logiska förklaringar ändå! Man följer elevernas skolgång och schemaläggning. Men visst, jag skulle också kunna tänka mig andra upplägg. Man kan ju för det första fundera över om eleverna behöver ha så ruskigt mycket liv som vi har i Sverige. Funkade väl förr när alla mammor var hemmafruar och många barn behövde hjälpa till i jordbruket och liknande, men idag?

    Treterminersupplägg finns ju i vissa länder. 

    Och ifall du inte visste det så kan jag tillägga att det knappast suktas efter långa sommarlov. Det visar sig ju rent BEVISLIGEN och rent statistiskt genom att alltför få söker sig till läraryrket, alltför många lärare flyr från läraryrket, och många lärare söker sig till friskolorna där man inte sällan inte har semestertjänster. För det tål ju också att påpekas. Långt ifrån alla lärare ens idag har långa sommarlov. Det finns undantag! Dessutom är det många som gärna skulle byta till 40 timmarsvecka, och kunna söka semester när
    man vill. Boka en resa till fjällen eller sticka till Kanarieöarna en vecka när det är billigt i stället för att hållas som gisslan av skolans lovveckor. 


    Så att komma dragandes med att lärarna valt yrke för sommarlovets skull är om något som känns förlegat! Och om det nu vore så? Vad var problemet med det? Jag tänker att olika yrken har väl sina lockelser likväl som nackdelar? Jag förstår faktiskt inte jantelagen och sossetänket här. Varför ska precis allt vara lika?


    Jag tror du missar och misstolkar en hel del av det jag skriver, kanske det mesta.
    Du behöver inte bli upprörd :)

    Ta ett andetag och läs en gång till.
    Jag säger att lärarna skulle kunna jobba 40 timmar, finns ingen anledning att deras veckotid ska förlängas. Det går att ändra.


    De långa loven är en viktig anledning, tror jag, till att den förändringen inte är så busenkel att genomföra men jag tror samtidigt att du har rätt - allt fler lärare inser att det inte vore så tokigt att ha anständiga arbetsförhållanden så man slipper ligga halvdöd på helgerna (eller sitta och rätta prov) för att sedan få ångest på söndagkvällen och magont på måndag..


    Jag har sprungit på en hel del lärare som jobbar inom komvux, där man sedan länge gått över till vanliga 40-timmars veckor och semestertjänster. Även om folkhögskolorna är detta vanligt (norm?).


    Det finns faktiskt inte heller nån anledning till att eleverna ska ha så långa sommarlov.. Hellre lite glesare arbetsdagar/veckor, mer tid åt idrott/musik/skapande etc.
    Idag är snarast sommarloven ett problem, särskilt för många föräldrar som inte får ihop sina semestrar med barnens sommarlov. Så får barnen driva omkring vind för våg en stor del av tiden..


    Jantelag? Sossetänk? 
    ok :)

  • Anonym (Li)
    Karl03 skrev 2023-01-16 09:52:09 följande:

    Lärarna du refererar till jobbar 45 timmarsvecka! Inte 40..

    Sen är det som du nämner sommarlov, men jag tror att arbetsgivaren vinner mer på det upplägget än vad lärarna  gör. På allvar!

    Att man är ledig på loven har ju sina logiska förklaringar ändå! Man följer elevernas skolgång och schemaläggning. Men visst, jag skulle också kunna tänka mig andra upplägg. Man kan ju för det första fundera över om eleverna behöver ha så ruskigt mycket liv som vi har i Sverige. Funkade väl förr när alla mammor var hemmafruar och många barn behövde hjälpa till i jordbruket och liknande, men idag?

    Treterminersupplägg finns ju i vissa länder. 

    Och ifall du inte visste det så kan jag tillägga att det knappast suktas efter långa sommarlov. Det visar sig ju rent BEVISLIGEN och rent statistiskt genom att alltför få söker sig till läraryrket, alltför många lärare flyr från läraryrket, och många lärare söker sig till friskolorna där man inte sällan inte har semestertjänster. För det tål ju också att påpekas. Långt ifrån alla lärare ens idag har långa sommarlov. Det finns undantag! Dessutom är det många som gärna skulle byta till 40 timmarsvecka, och kunna söka semester när
    man vill. Boka en resa till fjällen eller sticka till Kanarieöarna en vecka när det är billigt i stället för att hållas som gisslan av skolans lovveckor. 


    Så att komma dragandes med att lärarna valt yrke för sommarlovets skull är om något som känns förlegat! Och om det nu vore så? Vad var problemet med det? Jag tänker att olika yrken har väl sina lockelser likväl som nackdelar? Jag förstår faktiskt inte jantelagen och sossetänket här. Varför ska precis allt vara lika?


    Jag skulle välkomna ett treterminersupplägg.

    Problemet med så här mycket förtroendearbetstid är att samtliga lärare på en skola förväntas arbeta i snitt 5,5 timmars "övertid" per arbetsvecka om verksamheten ska gå ihop om de hade haft ett normalt heltidsmått på 40 timmar inom kontorstider. Tror du på allvar att alla 120, alla 60 eller ens alla 25 pers på en liten skola, skulle orka 45,5 timmar, vecka ut och vecka in, för att skrapa ihop till sina lov?

    Inbilla mig sedan att samtliga på en försäkringskassa, ett socialkontor eller lönekontor skulle jobba över i den omfattningen för att kunna kompa ut motsvarande lärares "inarbetade" tid.

    Problemet är glidarna, de många glidarna, de glider även innanför sina 35, men det är ren förlustaffär för AG att de gör i princip ingenting utanför de 35 och AG är maktlös.

    Min erfarenhet är att det alltid skriks i högan sky när någon vill pilla på avtalet. Även från specialpedagoger som definitivt kan utföra sitt arbete (bättre!) på en semestertjänst. Det säger allt om hur förmånligt de flesta tycker det är med förtroendearbetstid då man jobbar in, eller "jobbar in", tid som arbetsgivare inte får, inte kan kolla eller ens stämma av i dialog.

    Det är inte jante eller sosse att kritiskt kommentera ett stort svinn av timmar och en stor orättvisa gentemot de lärare som sliter häcken av sig och även kompenserar för latmaskarna och bränner ut sig.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Jess) skrev 2023-01-16 08:40:17 följande:

    Så då känner jag, varför kan jag inte få administrera min tid helt själv?

    Varför måste 35 timmar i veckan vara arbetsplatsförlagd tid? Jag kan tillägga att jag garanterat arbetar minst 45h/v under nio av tio arbetsveckor på året. Snittar säkert på 50 en genomsnittlig vecka. Finns det inte kollegor som fuskar på olika sätt? Jo absolut men de är få, vi har nämligen så mycket att göra. Dessutom så spelar det ju ingen större roll ändå, vissa drar ju benen efter sig oavsett om vi är på skolan eller inte.


    Vad är problemet med att arbetsgivare reglerar din arbetstid så timmar som i snitt 35 per vecka? Samtidigt som din arbetsgivare antar att du gör i snitt 45,5. Har du inget samarbete med andra med lite kortare varsel än konf spikade för hela terminen? Ska annan personal, din chef eller elever inte kunna ha några förväntningar eller möjligheter att hitta dig på skolan ett hyfsat antal tillfällen utanför lektion? Har du någon aning om hur få lärare på vissa skolor som inte öppnar ett mail efter de "35 timmarna". Vet du hur ett litet antal men ingen raritet, utan konsekvenser, pyser iväg innan ramtiden är slut och utan att registrera det digitalt som minus medan skolsköterskan varje dag måste stämpla in och ut?

    Nej, mer kontroll så blir det självsanerande och de med samvete slipper bli utslitna och blir istället tongivande. Skolk skolar skolk, även i vissa vuxenkulturer, när friheten är för stor och dålig arbetsmoral inte straffar sig. 
  • Anonym (Li)
    Karl03 skrev 2023-01-16 07:37:38 följande:
    Det är ju inte social samverkan och arbetslagsplanering eller möten vi pratar om utan individuell planering.
    För räkneexemplets skull har du alltså 10,5 tim per vecka på valfri plats till enskilt för-och efterarbete. Menar du att du behöver förlägga mer av den tid som inte är undervisning, hemma? Hur kan du behöva mer än 10,5 timmar?? 
Svar på tråden Lärarnas förtroendetid?