Inlägg från: Anonym (Jess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jess)

Lärarnas förtroendetid?

Anonym (Tid) skrev 2023-01-16 00:48:44 följande:

Förtroendetiden får lärarna göra var de vill, men reglerad arbetstid ska ske på skolan.

Ja 35 h på skolan och 10 var man vill. 

Men du har ju inte alltid 35 timmar lektioner eller möten. Jag håller helt med TS.

• Anonym (Jess)
    Anonym (Li) skrev 2023-01-16 06:46:04 följande:

Lärarna gör redan sin förtroendearbetstid var de vill. Jag anser att lärarna har för lite reglerad arbetstid. 40 regl och 5,5 oregl hade underlättat för samarbeten med andra lärare, rektor, SYV, Elevhälsa och möten med vh. För, kom igen, hur många lärare är inte konsekvent otillgängliga hela sin förtroendetid, och är man t.ex. slöjdlärare ska ingen inbilla mig att man sitter och ritar korsstygnsmönster eller fågelholkar hemma i 10,5 timmar i veckan. 

I lärararavtalet ska läraren mestadels syssla med enskilt för-och efterarbete på förtroendearbetstiden. Det innebär större planeringar, bedömning och rättning. Kortare förberedelser hinner man på de 50% av undervisningstiden som ligger på den reglerade arbetstiden. Vissa hinner allt på den tiden om man är van lärare och kör sina gamla lektionsplaneringar. Många bryr sig då inte ens om att ha en enda föräldrakontakt på förtroendetiden. Nej, det är för ojämn arbetsbörda mellan lärare och för olika arbetsmoral på förtroendetiden. Det är förlegade avtal som bör ändras. 

Okej rent kortfattat nu, jag arbetar på mellanstadiet på en innerstadsskola. Gammal fin skolbyggnad.

Vissa dagar har vi möten till 16:30 och ibland även till 17:00. Men eleverna går ju hem betydligt tidigare än så de mötesfria arbetsdagarna. Sen är det som vi alla vet en hel del annat som görs i skolbyggnaden som kräver att jag och vissa kollegor är där. Men annars? Vi lever i en digital tid och vi har våra jobbmobiler och datorer. Det är väl av en anledning tänker jag?

Själva skolan är mycket dåligt anpassad för att arbeta ifrån. Arbetsmiljön lämnar en del för oss lärare att önska. Ska jag sitta och planera på jobbet som jag nu måste göra ett antal timmar i veckan så är jag hänvisad till antingen klassrummet. I klassrummet är det kallt vintertid! Dålig luftcirkulation osv.. Katedern lite för låg, stolen inte jätteskön osv. Det är inte en bra kontorslokal om man säger så. Sen har vi ett arbetsrum för oss lärare som är jättebra men alldeles för litet. Där får man inte alltid plats och dessutom jobbar man ju inte alltid ifred heller när man behöver lite lugn och ro. Vi har dessutom ett större och ett mindre sammanträdestum där man kan sitta ibland, men det är samma sak där. Ibland har alltför många kollegor tänkt samma sak, och det finns inte vägguttag så det räcker. Sen har vi ett mindre arbetsrum som är en inbyggd städskrubb eller förråd. Ett mindre rum utan fönster. Där kan två personer få plats, men det rummet är ändå lite bra om man behöver runga ett viktigt samtal eller så. I den här miljön arbetar jag ca två timmar om dagen i snitt. Eftersom jag måste. Jag skulle arbeta mycket bättre i lugn och ro vid skrivbordet hemma där jag ändå är betrodd att sitta och jobba förtroendetid? 

• Anonym (Jess)

Så då känner jag, varför kan jag inte få administrera min tid helt själv?

Varför måste 35 timmar i veckan vara arbetsplatsförlagd tid? Jag kan tillägga att jag garanterat arbetar minst 45h/v under nio av tio arbetsveckor på året. Snittar säkert på 50 en genomsnittlig vecka. Finns det inte kollegor som fuskar på olika sätt? Jo absolut men de är få, vi har nämligen så mycket att göra. Dessutom så spelar det ju ingen större roll ändå, vissa drar ju benen efter sig oavsett om vi är på skolan eller inte.

• Anonym (Jess)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-01-16 09:13:52 följande:

Arbetstiden är inte skriven i sten veckovis för lärare, egentligen. Om man läser kollektivavtalet (eller bilagan snarare). Utan det har mer blivit en sanning att 35h ska vara schemalagt per vecka. 
    I avtalet står att lärare ska fullgöra i genomsnitt 1767h årsarbetstid varav 1360h ska regleras. Men det är fullt möjligt att schemalägga på annat vis än 35h vecka hela läsåret. Tid får läggas även för att möjliggöra lovskola till exempel.
    Tiden ska också stämmas av minst 4 ggr per år om man inte avtalat om annat, dvs det ska finnas regelbunden dialog om arbetsbelastning mm. 

Ja absolut och visst sticker jag ju hem tidigt någon dag i veckan Men sen sitter jag kvar till halv sex en annan dag i stället. Jag är inte så missnöjd med upplägget, jag klagar absolut inte det vill jag påpeka, men visst kunde det släppas lite på det. Rektorn varken märker eller bryr sig om när jag går hem egentligen. Men oj vilken social kontroll det är och vad det kan skvallras från vissa kollegors sida. 

Men som det ser ut nu så vissa dagar sitter väl en del kollegor och surfar på datorn på jobbet eller gör annat, för att åka hem på en överfull buss i rusningen där man drar på sig influensavirus. För att sedan göra det riktiga jobbet hemma. Jag vet inte vad samhället vinner på det.
  • Anonym (Jess)

Men som sagt, mig person gör det inget just för mig så funkar upplägget okej ändå, men om det är det som leder till ett mer professionellt läraryrke? Jag vet inte..

Svar på tråden Lärarnas förtroendetid?