Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Arg över barnen inte kan språket

Enligt forskningen ska man prata sitt eget modersmål med sina barn, det är helt fel att prata ett främmande språk med sitt eget barn. Det blir inte annat än en ytlig inlärning medan modersmålet överförs på djupet och med alla nyanser och ett rikligare ordförråd. Jag har själv ett tvåspråkigt barn och har läst mycket om detta. 

Därför ska du inte prata din mans modersmål med barnen, det måste han göra. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2023-01-16 10:45:58 följande:
    Mängden språk är inga problem alls och ja de är flytande i alla tre och var redan innan de började skolan. Om man är duktig på språket kan man självklart lära dem det även om det inte är ens modersmål, men jag tycker verkligen att det borde vara hans ansvar. Ännu mer religionen.
    Jag gjorde ärliga försök när de var små, försökte peppa pappan på olika sätt, men det rann alltid ut i sanden. Kan han inte få upp till räckligt med intresse för att prioritera det så får det vara så. 
    Jag tror du misstar duktig på språket med den totala bild man får av ett språk och en kultur när man talar sitt modersmål. Visst kan man lära en 3-åring att prata franska om man är bra på franska, men kommer man själv kunna kommunicera 100% på ett främmande språk med sina barn när de är 30 år gamla? Med allt vad det innebär av gester, minspel, ord och uttryck med hårfina skillnader i betydelse? Nej. Studier visar att barn behöver kunna minst ett språk på djupet för att kunna tillgodogöra sig andra språk på bästa sätt. 

Religionen är ett kapitel för sig. Det borde ju vara intressant även för dig att era barn lär sig om bådas kulturer och religioner? Min son är halvamerikan och jag förklarar mer än gärna saker som rör USA och dess historia och kultur, trots att det inte är min kultur. Det är också viktigt för mig att han får mitt perspektiv på saken, eftersom han även är svensk (och kenyan). Barnet måste ju få hela bilden av vilka vi är som personer och det omfattar språket och eventuell religion mm. 

Det låter mer som att det handlar om en konflikt mellan dig och din man och kanske inte så mycket om språk och religion? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2023-01-16 11:14:57 följande:

Det där med 30 år gamla förstår jag inte vad du menar. Barnen är språkligt begåvade, precis som jag alltid varit, och har pratat med tex vänner från Frankrike utan problem. Detaljer som minspel etc plockas ju upp efterhand som de umgås med folk som har det som modersmål. De har flera gånger blivit tagna för att vara från England, så engelskan har de definitivt.

De lär sig om religionen i skolan, men han vill att de ska se sig som troende inom den. DET har inte jag det minsta intresse av att uppmuntra, utan har alltid sagt att religion är upp till barnen när de är stora nog att förstå. 

Jag kan inga speciella detajler om hans kultur. Deras första år lärde jag dem ord på språket, fixade filmer etc, de hade tom leksaker som pratade språket, men när han inte gjorde något för att ta tag i det själv tröttnade jag. Ska han lämpa över allt på mig så får han acceptera att jag prioriterar det som är viktigast för mig.

Den biten om religionen kan jag helt hålla med om. Det är ju typiskt för vår kultur som svenskar att se religionen som ett personligt val som man får göra när man har blivit äldre. I hans kultur är det säkert något som man mer eller mindre föds med. Han har ju också gjort ett aktivt val att skaffa barn med någon som inte har hans religion. Då får han ta tag i det. 

En bekant till mig (från Kenya) åker till kyrkan med sina barn varje söndag trots att hans fru är totalt ointresserad (svensk kvinna) och icke troende. Han försöker åtminstone. 

Han verkar vilja lämpa över allt på dig och du önskar att han kanske engagerade sig lite mer själv. Det är svårt det där. 
  • Mrs Moneybags
    Tom Araya skrev 2023-01-18 06:35:05 följande:
    Då får det vara.
    Anonym (Less) skrev 2023-01-18 06:27:38 följande:
    Varken eller, han var höginkomsttagare och jag pluggade, det var det som passade ekonomiskt. Men nej, han uttryckte aldrig någon önskan om att vara föräldraledig heller.
    Du har nog ändå haft fullt upp att lära dem de tre språk de kan, så inget fördömande från min sida i det.Är det kriterierna som gäller idag?
    Hur vet skolan att språket inte talas i hemmet?

Visserligen väldigt gammal erfarenhet då jag gick i grundskolan mellan 1980 och 1989, men då räckte det att en av föräldrarna hade ett annat modersmål för att få studera det som hemspråk i skolan.

Läraren lär märka att barnet inte förstår allt som sägs. 
    Det finns flera barn i mitt barns skola som har nekats hemspråk av det skälet. Det är inte okej att behöva lära ett barn språket från grunden när andra barn sitter med på lektionen och pratar flytande. 
Svar på tråden Arg över barnen inte kan språket