Anonym (Less) skrev 2023-01-16 10:45:58 följande:
Mängden språk är inga problem alls och ja de är flytande i alla tre och var redan innan de började skolan. Om man är duktig på språket kan man självklart lära dem det även om det inte är ens modersmål, men jag tycker verkligen att det borde vara hans ansvar. Ännu mer religionen.
Jag gjorde ärliga försök när de var små, försökte peppa pappan på olika sätt, men det rann alltid ut i sanden. Kan han inte få upp till räckligt med intresse för att prioritera det så får det vara så.
Jag tror du misstar duktig på språket med den totala bild man får av ett språk och en kultur när man talar sitt modersmål. Visst kan man lära en 3-åring att prata franska om man är bra på franska, men kommer man själv kunna kommunicera 100% på ett främmande språk med sina barn när de är 30 år gamla? Med allt vad det innebär av gester, minspel, ord och uttryck med hårfina skillnader i betydelse? Nej. Studier visar att barn behöver kunna minst ett språk på djupet för att kunna tillgodogöra sig andra språk på bästa sätt.
Religionen är ett kapitel för sig. Det borde ju vara intressant även för dig att era barn lär sig om bådas kulturer och religioner? Min son är halvamerikan och jag förklarar mer än gärna saker som rör USA och dess historia och kultur, trots att det inte är min kultur. Det är också viktigt för mig att han får mitt perspektiv på saken, eftersom han även är svensk (och kenyan). Barnet måste ju få hela bilden av vilka vi är som personer och det omfattar språket och eventuell religion mm.
Det låter mer som att det handlar om en konflikt mellan dig och din man och kanske inte så mycket om språk och religion?