• Mon 16 Jan 2023 14:45
    10872 visningar
    43 svar
    43
    10872

    Äggdonationsbehandling!

    Har någon varit på Vitanova i Danmark och kan säga hur deras väntetider är för att göra äggdonationsbehandling? 

  • Svar på tråden Äggdonationsbehandling!
  • Tue 31 Jan 2023 12:13
    #2
    SuzieZ skrev 2023-01-30 12:18:44 följande:

    Hej blomma79! 


    Nej, men jag mejlade dem faktiskt igår och frågade! Hjärta


    Kollar massa kliniker i Sverige och utomlands. Vet du något om GynHälsan i Uppsala? De lät bra på telefon! 


    kram 


    Hej, ska du också göra äggdonations behandling? Vi funderar på storkkliniken i Köpenhamn där man får 3 försök inklusive alla extra blastrocyster som blir över ( om jag fattade det rätt ) för 158.000 kr , tänker man borde väl lycka på nåt av försöken .. 
    I Sverige har jag hört att det är 1 år väntetid tex på Livio i Malmö. Jag vill inte vänta i 1 år , Max 6 månader 
    vet du vad de menar med att man får veta etnicitet ? Jag menar du kan säga att du är svensk men har ändå rötter i ett annat land ( då är man ju inte ursprungligen svensk) , det är viktigt för oss att veta att Ursprungaland på donatorn , tror du de menar ursprungligen när de säger etnicitet? 
  • Fri 3 Feb 2023 09:56
    #4
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-02 14:25:46 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo har precis gjort vår äggdonation på storkkliniken i köpenhamn, vi köpte också 3 äggdonationspaketet som vi tyckte var väldigt förmånligt med allt som ingick. Vi är så otroligt nöjda med kliniken på alla möjliga sätt. Vi blev faktiskt gravida på vårt första försök och jag går om några dagar in i v 12.
    De fick några nytagna foto på mig och när vi fick förslag till vår donator så fick vi reda på hennes ögonfärg, hårfärg, längd och vikt samt vilket land hon kommer ifrån och även hennes ålder! vår väntetid från vårt första obligatoriska läkarsamtal till vi fick en donator tog ca 3.5-4 månader. 


    Hej! Kul att höra från någon som gör samma resa som oss själv :) grattis till graviditeten! Vi fick tid till läkaren och äggdonationsteamet den 27 februari , längtar! För sen skulle vi komma upp på väntelistan. Tog ni anonym donator? Ska man lämna foto på en själv så som man ser ut just nu eller foto när man var yngre? 
  • Fri 3 Feb 2023 09:59
    #5

    Är ni svenskar? Vilket land kom donatorn ifrån? 

  • Sat 4 Feb 2023 09:56
    #7
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-04 08:38:20 följande:
    Ja det är altid roligt att få höra av andras erfarenheter men ändå på samma resa.
    Tack så mycket, vi är jätteglada! Förstår att ni längtar till den 27e men dagen är snart här, ja precis efter vårt samtal så blev vi uppskrivna på äggdonationslistan samma dag.
    Ja vi tog en anonym donator och jag lämnade 3 st nytagna foto på mig, tror inte de frågde efter foton från när jag var liten.
    Vi är svenskar men jag ser mer ut som att jag kommer ifrån spanien/latinamerika i mina färger trots mitt helt svenska påbrå och uppenbarligen tyckte nog äggdonationstemet det också för vi blev erbjudna vår donator från Argentina som vi väldigt glatt tackade ja till.
    Tror att man får ha precis vilka önskemål man vill tex land, hobbys mm men då får man nog vara beredd på en längre väntetid om allt ska matcha helt på även de punkterna.

    Jag är också svensk Men min man är spansk så vi vill gärna ha en ljusare donator ( från Skandinavien då antar jag att det blir, De i England, Ryssland , Ukraina är ju också rätt ljusa tror jag så det kan också funka   ) , Fast jag vet egentligen inte hur svårt det är att hitta en donator som är skandinavisk, jag hoppas de har anonyma  donatorer från Skandinavien med ! Vill inte vänt ända till hösten, känns så långt tid! Vi ska också ha anonym donator , de säger att de inte har väntetid på anonym donator .
    fick ni göra FÄRSK försök? Min man måste lämna spermaprov innan läkarsamtalet , men sen måste han lämna spermaprov igen när donatorn har hittats??


     

  • Sat 4 Feb 2023 20:00
    #9
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-04 13:09:13 följande:
    Aha men det ska nog inte vara några problem, till oss sa dem att de hade donatorer från hela världen och någon som är ljusare kan ni absolut ha som kriterie tror jag:) 
    Vi hade vårt läkarsamtal förra våren(mars) och fick vår donator i juni och jag sattes igång då direkt eftersom våra cykler var synkade så det skulle bli färsk försök, men på mitt andra ultraljud dvs 6 dagar innan insättning så upptäckte dem att jag hade vätska i min livmoder och min ena äggledare var sjuk och då sätts inga embryo in för att har man vätska i livmodern så fungerar det som en tvättmaskin och sköljer förmodligen bort embryot! Enda åtgärden är då att operera bort äggledaren, i mitt fall båda två och eftersom jag är svensk medborgare så måste det göras i sverige. Trodde att världen skulle rasa just då men fick snabbt via gyn i sverige en remiss och sen operation i oktober. Tiden gick snabbare än vad jag trodde och efter 6 veckors läkning så jag sättas igång och det bli FET av det embryot som skulle satts in i juni. Vår donator fick ut 8 ägg och av dem äggen fick vi 3 st 6 dagars odlade så nu har vi två kvar i frysen. 
    Min sambo lämnade också spermaprov innan läkarsamtalet för att  kolla så allt såg bra ut och anledningen till att den sperman inte går att frysa är för att de sprutar i en vätska när de kontrollerar sperman så den kan inte användas sen.
    Så dagen på äggdonatorns äggplock åkte vi dit och lämnade hans bidrag och ingen risk att man stöter på donatorn, det ser kliniken till med tiderna. 
    Nu bor vi nära bron så vi valde att åka över varje gång det skulle vara ultraljud, blodprov mm för vi hittade knappt några tider här hemma så det gick snabbare att åka över och dom är helt fantastiska till att anpassa tiderna efter vad vi kunde eller önskade.
    Oj ! Tur att det gick bra till slut ! Har ni varit på något ultraljud än och sett bebisen?spännande :)
    Ja jag ringde också runt och kollade angående läkare som skulle kunna hjälpa oss men verkar svårt så vi kommer också åka över för blodprov och ultraljud , är det många ultraljud förresten? Då får vi se om vi får göra Färskförsök då , har bara hört att chanserna ska vara något större med färsk. Hur gammal är du? Jag är 43 och vi hade försökt i snart 3 år men bara fått 4 missfall under den tiden , gick på utredning för missfall och de sa bara att mina ägg är gamla , trots bra amh så kände jag att vi satsar på äggdonation istället och Vi har ett gemensamt barn sedan tidigare. 
  • Sun 5 Feb 2023 12:31
    #11
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-05 09:33:08 följande:
    Ja det var väldigt skönt att det gick så fort, bara till att hoppas att det håller hela vägen! Det är obligatoriskt i danmark att man gör ett tidigt ultraljud i v 8 (iallafall vid ivf) och det fick vi ingen tid till i sverige heller så vi var över till danmark då och fick se en liten klump med hjärtslag. Nu är nästa ultraljud hos vår barnmorska, kub testet. Vi åkte över för ultraljud 2a mensdagen och om livmoderslemhinnan ser tunn och fin ut så börjar man med östrogenet (progynon) då, ca 8-10 dagar senare är det dags för ett nytt ultraljud för att se så livmoderslemhinnan är minst 7 mm, sen börjar man med progesteronet (cyclogest) 6 dagar innan insättning:) det kan ju hända att det är ett ultraljud till där emellan om kroppen inte vill bygga slemhinnan men annars är det då 2 ultraljud och sen insättning. Jag hade också läst det med färskförsök men dem sa att tekniken är så otroligt bra idag att frysförsöken är precis lika bra och de fryser endast in långtidsodlade embryon, dvs blastocyster på dag 5 eller 6. 
    Jag blir 42 år i år och har aldrig någonsin varit gravid tidigare, trots en del ivf försök för ca 10 år sedan. Jag har svår endometrios och numera inga ägg kvar pga av det men även för 10 år sedan så var mina ägg av väldigt dålig kvalitet.
    Usch vad jobbigt med 4 missfall och förstår att man inte orkar/vill prova mer med egna ägg. Era chanser borde vara väldigt stora med äggdonation eftersom ni har fått barn tidigare och du vet att din kropp kan bära fram ett barn.
    Chansen är betydligt större när ni sett hjärtslag ! Då sjunker missfallsrisken betydligt , håller tummarna för er . Ska dit imorgon för spermaprov, alla blodprov och ultraljud. Lite tidina tider de hade bara , måste lämna spermaprov mellan 8-9 på morgonen och vi kör från Malmö, jaja det går väl på nåt sätt :) 
    Tack för att du förklarar så bra , känns tryggare nu när du berättat så mycket . Finns det någon parkering där i närheten? Ja tekniken är mycket bättre nu så kan tänka mig att frysförsök är minst lika bra. Jag Hoppa vi ska lyckas vi också men jag vågar inte tänka på varKen barnvagnar , namn eller nånting efter alla missfall så vågar jag inte . Försöker vara som vanligt , har dock börjat äta nyttigare nu och motionerar varje vecka mer kan man inte göra ju :) 
  • Sun 5 Feb 2023 17:53
    #13
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-05 12:56:25 följande:
    Ja det var skönt att höra, tack så mycket:) 
    Ja just det, spermaprovet var så tidigt för oss också men resterande tider fick vi säga när vi ville så det brukade bli runt lucnhtid.
    Vi valde att åka tåg över just för att det var så smidigt att gå längs ströget och så ligger det precis mellan ströget och nyhavn så tyvärr vet jag inget om parkering. Skulle vara om där är något parkeringshus på eller vid magasin du nord som bara ligger några minuter därifrån kanske?
    Det är så lite så, tycker bara det är roligt att kunna hjälpa till, vet hur extremt stor sak (och skrämmande) det var för oss både med äggdonation, klinikval och i Danmark! så bara fråga på:) Förstår att du inte vågar tänka på sådant än, knappt jag vågar det... men det hjälper nog mycket med att äta bra och röra på sig.
    Får kolla på Google Maps annars om där är nåt parkeringshus ! Vad bra att det är så nära ströget eftersom jag kanske får gå på nåt ultraljud själv pga min mans jobb . Pratar nog helst engelska med dem för att undvika missförstånd :) 
    Googlade rätt mycket på kliniker i Danmark innan vi bestämde oss för Stork, Ringde de upp er när de hittat donatorn? Hade ni mötet med läkare / äggdonationsteamet online? Jag sa online till dem men vet inte om det är bättre vi åker dit istället.... 
    Då är du beräknad till Augusti? Hur är det med mediciner förresten? Kan man hämta ut det i Sverige? Men inte till högkostnadsskydder väl? Vad kostade medicinerna? Fick ni betala för blodproverna/ spermatest vid sidanom eller ingår det? 
  • Mon 6 Feb 2023 21:10
    #15
    Hoppetsistasomövergeren skrev 2023-02-06 10:37:46 följande:
    Hoppas att det går bra för er idag och att ni hittade parkering:)
    Vi pratade svenska och våra läkare blandade svenska och danska och det kändes hur lätt som helst att förstå, de har många svenska kunder på den kliniken men såklart pratar de engelska också om man är mer bekväm med det.
    Vi fick ett mail när de erbjöd vår donator men tror att man kan få dem att ringa också om man vill det. Sen hade vi till dagen efter tror jag på att bestämma oss!
    Ja, vi hade mötet online och det funkade alldeles utmärkt, tror att det tog ca 1 timme och sen fick vi även prata med en barnmorska om vi hade några andra frågor.
    Vi har inte fått beräknad födelsedatum än, känns som att barnmorskorna här i sverige inte är jätteinsatta i just äggdonation för min barnmorska sa att hon ville dubbelkolla lite för hon var osäker på om jag ska sättas igång tidigare eller inte.
    Men det borde vara i augusti som det lilla livet ska komma till världen.

    Första omgången jag skulle sättas igång fick jag 6 mg progynon/dag men det försöket blev ju avbrutet och min livmoderslemhinna var dessutom bara 6.6 på dag 8 i cyklen. Nu denna gång fick jag istället 8 mg progynon/dag och då var slemhinnan 7 på dag 8, fortsatte äta progynonen 3 dagar till för att sen då 6 dagar innan insättning ta 1200 mg cyclogest/dag (betydligt högre dos än i sverige överlag) fortsatte med dom båda preparaten ända tills v 10+0 vid en graviditet. sen får man äta 150 mg acetylsalicylsyra från v 10+1 till 37+0 för att förhindra havandeskapsförgiftning.
    Ja tyvärr så om man inte hittar en svensk läkare som vill omvandla det danska receptet så får man bekosta det själv, vilket vi fick.. En omgång från dag 1 till v 10+0 går på ca 3500 kr varav cyclogesten är den dyra. 
    Nä allting vi har varit över och gjort där, tagit blodprov, ultraljud, spermprov och första ultraljudet i v 8 mm ingick i priset:)
    Tog en timme med bilen ungefär , lite mer pga morgontrafiken i Köpenham! Hittade parkeringshus precis i gatan bakom. Vi fick en faktura på 5000 DKK för blodproverna, läkarsamtal som är den 27:e , spermaprovet , drar de av det från räkningen sen eller? Sen gjorde de inget ultraljud fast det stod det på hemsidan att det måste man göra innan för att se att allt ser normalt ut? Frågade men då såg hon helt förvånad ut och sa att då gör dem det på läkarbesöket , jag som hade tänkt vi skulle göra det online egentligen för att minska antalet resor..
     Betslade ni allt när de hittat donatorn? 
  • Mon 6 Feb 2023 21:15
    #16

    Medicinen var ett okej pris , tur det inte ligger på 10.000 iiallafall , det blir väl svårt att få det översatt som allt annat. 

Svar på tråden Äggdonationsbehandling!