• Mon 16 Jan 2023 17:18
    3432 visningar
    15 svar
    +1
    15
    3432

    18-åring som surar…

    Är det (1) "tillåtelse" att han får följa med som hon ber om, eller (2) att han ska bjudas?

    Tilläggsfråga om (1); Är det bara hon och du som skulle åka? Eller är det flera? Vad är 'syftet' med resan? Familjeumgänge?

    Finns möjlighet att få pappan engagerad i att lösa det hela? Om du inte kan få igen pengarna för biljetten, kan han meddela dottern att hon förväntas isåfall betala tillbaka den summan till dig, eftersom utpressning av det här slaget inte är ok.

  • Mon 16 Jan 2023 17:42
    #5
    -1
    lisazvenzzon skrev 2023-01-16 17:29:45 följande:

    Det är en familjesemester och hon vill att han ska få följa med, inte bjudas. Men övriga barn vill inte att pojkvännen följer med, jag kan inte göra dem besvikna för att hon inte ska bli besviken.

    Hur hade ni gjort? Sökt upp henne och krävt ett svar hur hon tänker göra? Och sagt åt henne att växa upp..? Eller bara åka utan henne.  
     
    Pappan gör nog sitt bästa, men har svårt att gå ett steg till och prata vidare om hon bara vägrar svara och går ut ur rummet.
    Jag undrar nu när jag skriver detta om det är ett normalt tonårsbeteende eller om det är något annat.. 


    Låter ganska normalt. Pojkvänner är viktiga i den åldern, och konsekvenstänket nästan obefintligt. Samtidigt kommer hon nog en dag se tillbaka på detta rabalder och skämmas...

    Jag skulle säga som så till dottern, via sms, som kan vidarebefodras via pappan så hon säkert (eller iaf 'råkar') läsa det (eftersom hon nog öppnar sms som kommer ifrån henne:

    "Hej. Vi andra här i familjen har sett fram emot en familjesemester, bara vi. Eftersom du är så stor som 18 tror vi inte att det är många fler sådana semestrar vi får njuta av. Det är trist att du inte ser värdet av en sådan semester, fast du har hela livet framför dig med pojkvänssemestrar utan din familj. Jag kommer nu iaf den xxx avboka din biljett och se om jag iaf kan få pengarna tillbaka - annars kommer jag dra den summan från dig, på ett vis eller annat, för jag tycker inte du tackat nej på ett ok sätt. Vill du fortfarande följa med får du därför meddela mig senast den xxx. Jag kommer inte falla för den här formen av emotionell utpressning - jag trodde du var mer mogen än så, så jag känner mig väldigt besviken. Om du inte följer med så tror jag att du kommer ångra dig en dag."

    sms 2 "hälsningar mamma" (inte i sms 1!)
  • Wed 18 Jan 2023 15:27
    #7

    Puff

  • Wed 18 Jan 2023 15:30
    #9

    Vad jag menar är: Hur har det gått TS?

    Det är alltid bra att uppdatera, eftersom andra kan trilla in på trådar senare och undra om något förslag t.ex fungerade bra, eller bara stillande av nyfikenhet :)

  • Thu 19 Jan 2023 15:45
    #10

    TS, har det löst sig?

  • Fri 20 Jan 2023 11:33
    #14

    Enda tunga rådet jag kan ge är att INTE ge efter! du har all rätt i världen att säga nej, och hon har rätt att känna sig besviken. men även i att känna sig besviken så kan man itne frysa ut eller straffa andra människor på det sätt som hon verkat göra.

    Jag är också lite besviken på din ex-make. Vill han att dottern ska utöva emotionell utpressning på honom i framtiden? Om inte, bor de han lugnt förklara att hon inte kan bo hos honom just nu, för det är inte ok att ignorera sin mamma på det iskalla sätt som hon gör just nu. Det är hennes skyldighet att åka hem till mamman och ha en mogen diskussion, och han kan inte tillåta att hans hem används som 'gömställe', för han blir då inblandad i konflikten. 

Svar på tråden 18-åring som surar…