Inlägg från: Anonym (h) |Visa alla inlägg
  • Anonym (h)

Pojkvän blir tjockare o tjockare

Anonym (JD) skrev 2023-01-16 16:48:56 följande:

Jag känner sååå igen mig i det du skriver, om man bortser från olikheten i att min partner aldrig tränat och troligtvis aldrig kommer att göra det heller. Jag tycker jag har försökt så många gånger att få han att förstå att hans berg på tallriken är alldeles för mycket mat. Ät lite och ofta men nej, han äter en rejäl portion till middag motsvarande 3 normala portioner och sen ska lunchlådan till dagen efter maxas så locket knappt går att stänga. Han äter bara 2 mål om dagen på vardagarna, på helgerna småäter han hela tiden plus den dör rejäla middagstallriken. Min kille är riktigt tjock runt magen, jag blir äcklad av det och kan bara känna lustctill honom med lampan släckt. Men vad kan jag göra, han borde veta hur han ser ut. Jag kan inte tvinga han att äta normalt eller att börja träna.
    Jag själv har en matproblematik som gör att jag inte känner aptit som en normal person gör och det verkar ha påverkat honom till att äta desto mer när han väl äter, typ som att han kompenserar för vad jag inte gör. Så var det i mitt förra förhållande också, exet var tränad och mån om utseendet men efter några år blev han tjock och hade samma överdrivna matportioner som min nuvarande kille har.

Jag tycker att du är för hård mot din partner. Du skriver att du själv har en matproblematik som gör att du äter för lite. Är det så konstigt om någon annan då skulle ha en problematik som gör att han äter för mycket? Tänk om någon skulle kräva av dig att du ska äta mer mat än du vill. Det är samma sak som att kräva att han inte ska få äta det som han behöver.

Däremot är läsk, öl, godis och allt som innehåller socker en helt annan sak. Det är ingenting som man behöver äta.

Varför träffar du inte killar som är supersmala och riktigt underviktiga om du äcklas av killar som väger för mycket?
  • Anonym (h)
    Anonym (Gör nåt!) skrev 2023-01-19 18:52:22 följande:
    Du har inte fattat att det inte var så från början utan killen har gått upp 30 kilo på ett år?

TS valde ju en fit kille från början, smartis.
    Det var inte TS inlägg som jag svarade på, smartis.

30 kilo på ett år, är det ens möjligt?
  • Anonym (h)
    Anonym (JD) skrev 2023-01-19 19:20:38 följande:
    Jag har inte skrivit att min matproblematik grundar sig i att jag äter för lite, jag känner inte aptit på samma sätt som anses normalt, det är så jag beskrev det. För den skull betyder det inte att jag är underviktig eller att jag inte sköter min kost, jag tar hand om min hälsa. På samma sätt önskar jag att min kille kan göra det. Det tycker inte jag är hårt! Jag har INGA tankar på att lämna min kille för att han ser annorlunda ut nu, han är samma älskvärda kille ändå. Det spelar ingen roll hur illa du tolkar mig, eller hur du vill få mig att framstå, det rör mig inte om ryggen. Jag kan inte hjälpa hur jag känner. Jag vill min kille väl och jag söker tips på att hjälpa honom.
    Tips 1 är att ta bort alla onyttigheter som inte är vanlig mat.

Frågan är om han går upp i vikt just nu eller står han stilla i vikt? Det är mycket lättare att sluta gå upp i vikt än att faktiskt gå ner.

Jag känner inte din kille, men min poäng var bara att det inte måste bero på lathet och dåligt leverne att han väger för mycket. De flesta människor har en särskild vikt som kroppen är inställd på att nå. Den kan vara både lägre och högre än medelvärdet. Hungerkänslorna kommer att alltid anpassa sig så att man når exakt den vikten.

Därför har många överviktiga svårt att gå ner i vikt, trots att de inte äter mer än de behöver. De står bara stilla i vikten.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 19:31:16 följande:
    Håller med. Man ska ha höga krav på andra men ännu högre krav på sig själv.

Att tycka att det är acceptabelt att någon är överviktig är inte ok. Att vara överviktig är ett riktigt dåligt tillstånd och dessutom något man kan bli av med. Så svårt är det inte att äta så mycket man behöver. 
    Du går inte ner i vikt om du äter så mycket du behöver, bara om du äter mindre än vad du behöver.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 20:02:03 följande:
    Det där är ett vanligt missförstånd. Om du är överviktig och äter så mycket du behöver går du ner i vikt. Man måste fortsätta att äta mer än man behöver för att bibehålla övervikt. 

Börjar man äta så mycket man behöver går man ner i vikt.
    Hur får man ett kaloriunderskott om man äter så mycket man behöver? Menar du att man borde vara mindre hungrig om man är överviktig än om man är normalviktig? Så funkar det inte för alla. Det är nog bara om man redan har en låg aptit i grunden, men har stoppat i sig för mycket läsk och godis.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 20:15:52 följande:
    Jag pratar om en person som är överviktig.

En normalviktig bibehåller sin vikt om den äter så mycket som den behöver.
    En underviktig går upp om den äter så mycket den behöver.
    En överviktig går ner om den äter så mycket den behöver.

I slutändan når alla normalvikt om man äter så mycket man behöver. Kurvan planar ut.
    Nej, det stämmer helt enkelt inte. Viktnedgång innebär att kroppen gör av med mer energi än den konsumerar och tvärtom för viktuppgång. Vad har du för evidens för dina påståenden?
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 20:50:56 följande:
    Hunger har förövrigt inget med hur mycket man behöver äta att göra.
    Det har det visst. Kroppen vill ha en viss mängd energi per dag oavsett hur mycket man väger för att varken gå upp eller ner i vikt. Det styr hungern.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-19 22:48:03 följande:
    Du argumenterar väldigt märkligt. En överviktig behöver gå ner i vikt. En underviktig behöver gå upp i vikt. 

Sedan så höjs en kropps energiförbrukning av övervikt.

En person som väger 50 kg och är 180 cm lång kommer att ha mycket lägre energiförbrukning än om samma person lägger på sig 100 kg och väger 150 kg. 

Det är det du inte förstår. Att en person som väger 140 kg kommer att gå ner i vikt om den börjar äta 2200 kalorier om dagen, tills den dagen då energi förbrukningen gått ner till 2200 kalorier om dagen. Då kommer vikten att stå still.
    Vad jag har för evidens för det? Behöver du verkligen det? Det är så grundläggande.
    Det du beskriver är att alltså man ska äta mindre än vad man behöver eftersom det kroppen säger till en att äta är = den energi man förbrukar (även om den varierar) så att vikten bibehålls.

En person som har gått ner i vikt kommer också ha problemet att kroppen signalerar att man ska äta mer för att nå samma vikt som hade igen. Det är alltså vad kroppen behöver äta och sen får man försöka stå emot det.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-20 00:02:32 följande:
    Du misstar vad kroppen vill göra med vad den behöver göra.

Nästan alla hade varit feta om folk ätit vad vi vill äta. Det är så människan är programmerad. Ät så mycket fett och socker man kan få tag på så vi kan lagra på oss. Fullständigt förödande när man kan få tag på mat 24/7.

Sanningen är den att vi behöver vara hungriga varje dag. Det är det kroppen behöver. Sedan behöver vi också äta. Men vi behöver äta mindre än vi tror.

Idag finns det så många som inbillar sig att hunger är något farligt. Att vi behöver äta så fort vi känner hunger. Inget kunde vara mer fel. Kroppen behöver känna hunger. 
    Det stämmer att det inte är farligt att vara hungrig. Det är dock forfarande så att en även en normalviktig person kommer att gå ner i vikt till undervikt om man äter mindre än vad kroppen vill att man ska äta. En normalviktig person behöver inte stå emot kroppens signaler för att behålla vikten.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-20 06:20:43 följande:
    Är du på riktigt? Du kan omöjligt vara normalviktig.

Alla normalviktiga med ett undantag för ett fåtal människor som fötts med abnormt låg aptit behöver stå emot kroppens signaler för att hålla sin normalvikt. Kroppen signalerar att den vill bli överviktig. Det är så människan är skapt för att vi i vår historia haft tillgång till för lite mat.

Så skillnaden mellan någon som är normalviktig och någon som är överviktig är att den förstnämnda lärt sig att hantera det på ett bra sätt. Man äter inte så fort man är hungrig. Man begränsar mängden socker, fett och snabba kolhydrater i kosten. Man rör på sig för att hålla uppe energiförbrukningen etcetera. När man gör allt det minskar också kroppens signaler att äta upp sig.

Många överviktiga jobbar också med vikten vilket gör dem mindre överviktiga än de skulle varit om de lyssnat på kroppens signaler. Med de gör inte faktorerna ovan i tillräcklig utsträckning varför de är överviktiga.
    Nej, det stämmer inte. Kroppen har inget behov av att äta det som man går upp i vikt av som socker eller att få i sig läsk. Det ger en njutning i hjärnan för stunden, men kroppen signalerar också att man blir trött och får ont i magen. Det är samma sak om man äter för mycket mat. Du får ont i magen av det. Däremot kan stress göra att man missar dessa signaler att sluta äta, men det är fortfarande inget kroppsligt behov att äta för mycket.

Ja, jag väger ca 10 kg för mycket om du vill veta det. Jag gör allt som du pratar om, äter eller dricker inget socker, står över måltider och rör på mig för att undvika att gå upp i vikt. Dina försök att skuldbelägga alla överviktiga som lata är ovetenskapliga och respektlösa.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-20 17:28:32 följande:
    Misstänkte att det var det som det handlade om. Att du försöker köpa dig en väg ut och ursäkta dig själv.

Jag är normalviktig och sköter mig. Därför är jag normalviktig. Det är inte svårare än så. Jag hade blivit överviktig omedelbart om jag skulle sluta sköta mig. Så är det för ndra också.
    Man kan i unga år leva lite hur som helst och ändå vara smal eftersom man växer. I synnerhet om man lever hyffsat aktivt. Men när man börjar bli äldre är det svårare och man behöver tänka. 
    Känns det tillfredställande för dig att bete som sig en idiot och pådyvla andra att de inte sköter sig trots att du inte har någon aning om hur det ligger till? 

Du går inte upp i vikt och jag har inte gått upp i vikt på flera år, så det finns ingen skillnad i skötsamhet mellan oss även om det känns bra för dig att trycka ner andra. Jag har inte heller gått upp i vikt när jag blev gammal eller levt hur som helst tidigare, men det tänker du väl inte heller lyssna på.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-20 17:58:06 följande:
    Är man överviktig äter man konstant för mycket, eller rör sig för lite om man nu ser det så. Så det är vad du gör. Är man överviktig förbränner man fler kalorier. En överviktig kropp kräver mer mat för att inte gå ner i vikt än en normalviktig kropp.

Att vissa överviktiga inbillar sig att de sköter sig är faktiskt riktigt illa för det gör det omöjligt för dem att komma till rätt med problemet. Det är absolut en fara i att man låtsas som att övervikt inte beror på dåliga vanor. För varför skulle man då förändra vanorna?
    Nej, man behöver inte något alls om det är din syn på saken. Varför ska män äta mer än kvinnor? Varför ska långa personer äta mer än korta? Det måste också betyda att de har dåliga vanor enligt ditt synsätt. Kroppen är inställd på att behålla vikten, inte på att gå ner vilket du felaktigt upprepar.

Du är säkert en sån person som äter fel saker mer än vad överviktiga gör, men inte kan gå upp i vikt och tror att du är duktig bara för att du inte konsumerar socker varje dag. Det är du inte.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-21 07:58:41 följande:
    Du bara snackar ju massa strunt istället för att lyssna på vad jag skriver.
    Jag har själv varit överviktig. Det är därför jag känner igen alla de dåliga ursäkter du kommer med. Jag har nämligen själv använt dem på mig själv under många många år.

Sedan kom jag på att jag lurade mig själv och bestämde mig för att ändra inställning. Jag ska inte alls vara överviktig. Det bästa för mig är att vara normalviktig. Jag kan absolut gå ner i vikt. I början trodde jag helt allvarligt att det var helt omöjligt för mig att gå ner. 

Hur som helst så började jobba ännu hårdare på min livstil än jag gjorde tidigare. Plötsligt gick jag ner något kilon. Så gjorde jag ytterligare i  förändringar hur jag levde och plötsligt gick jag ner några kilo till. Så förändrade jag en sak till, en sak till och en sak till. 

Så fortsatte jag under något år och plötsligt noterade jag att jag förlorat 20 kg men hade jämvikt i en för låg vikt. Så jag fick förändra vissa saker till. Men den här gången för att äta mer och för att lägga på mig 3kg. Har hållt den livsstilen och vikten i flera år nu. 
    Nu pratar du om något helt annat, att alla kan gå ner i vikt. Det är klart att alla kan gå ner i vikt och jag har inte ifrågasatt det.

Skillnaden är att du tror att det räcker att bara sluta äta godis, skräpmat och läsk så går man automatiskt ner i vikt. Jag försöker hänvisa till verkligheten där de flesta måste gå på en aktiv bantningskur där man svälter sig själv för att kunna gå ner. Det räcker inte att bara sluta slarva med matvanorna.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-21 16:17:14 följande:
    Det har jag inte alls hävdat. Vägen till ett sunt liv går genom motion och sunda matvanor. Många missar den första biten och fokuserar helt på mat när det är lika viktigt om inte viktigare hur man rör sig.

Att man behöver svälta sig för att gå ner är rent nonsens. Man behöver bara ha tålamod. Det tog 1 år för mig att gå ner 15 kg. Vissa kanske behöver 2-3 år. 

Om man börjar ett sunt liv kommer kilona succesivt att försvinna.
    Forskningen säger något helt annat om motion och viktnedgång:

www.svd.se/a/1BoJjG/traning-ett-ineffektivt-satt-att-ga-ner-i-vikt
    www.wellness.se/traning/a/z74e39/darfor-borde-vi-sluta-trana-for-att-ga-ner-i-vikt
    www.dn.se/insidan/forskaren-darfor-fungerar-inte-traning-mot-overvikt/
    www.tidningenhalsa.se/artiklar/artiklar/20210724/ny-forskning-darfor-gar-du-inte-ner-i-vikt-av-att-trana/

Vad är sunda matvanor annat än att mindre än vad kroppen förbrukar?
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-21 16:44:02 följande:

Det är du som inte kan tolka forskning. Att hävda något annat än att motion och bra kost är vägen mot ett sunt liv är rent nonsens.
    Har du läst artiklarna? De handlar om viktnedgång, inte om ett sunt liv.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-21 20:11:45 följande:
    Men snälla du. Är du på riktigt? Jag förstår varför du är överviktig. Letar desperat efter halmstrån och tolkar dem hej vilt så att det passar dina ursäkter.

Om du hade läst forskning hade du vetat att bland de som lyckas med långvarig viktnedgång är i princip i samtliga fall det en kombination av kost och motion som är lösningen. 

Ska jag tolka ditt inlägg som att du inte ens motionerar?
    Det är klart jag gör, din idiot. Du vill till varje pris hitta på att andra människor inte sköter sig.

Det är du som fullständigt ignorerar forskningen som säger att man inte går ner i vikt av att träna. Däremot är det bra för hälsan.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-21 21:21:25 följande:
    Vad vet du om vad de gör när du inte är med? Jag har levt med mig själv och många andra överviktiga och vet att vad som sägs och vad som sedan görs är vitt skilt.

Överviktiga vill ursäkta sin övervikt. Ytterst få överviktiga som medger att de äter mer än vad de borde trots att man vet att så är fallet.
    Varför är du så övertygad om att andra har en lika dålig karaktär som du har haft genom livet? Dåligt självförtroende?
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-22 04:58:20 följande:
    Helt enkelt för att det du påstår inte är sant och det hade du vetat om du följer forskningen på området. 

Man går visst ner i vikt av att träna (såvida man inte överkompenserar matintaget). Det visar all forskning. Och dina patetiska försök att googla förändrar inte det.
    Du har ett problem och att det är att du inte klarar av att ta till dig lättillgänglig fakta och första komplexa resonemang.

Om du faktiskt hade läst artiklarna hade du kunnat begripa att den övriga kroppen förbrukar mindre energi när man tränar av den anledningen att kroppen vill förhindra att man går ner i vikt.
  • Anonym (h)
    Anonym (Man38) skrev 2023-01-22 13:28:29 följande:
    Om du hade varit förmögen att ta till dig fakta hade du insett att du inte har täckning för det du påstår. Du är bra exempel på en vilsen individ som googlar och sedan inbillar dig att clickbait i svaga källor ger dig sanningen.

Läs riktig forskning istället (som det jag postade i mitt tidigare inlägg) istället för att gå på clickbait från kvällspressen så ska du se att det går bättre för dig.

Gång efter annan letar du ursäkter för att du är fet. Det är också anledningen till att du är det för du  vill uppenbarligen hellre vara i offerrollen än att göra jobbet som krävs för att lösa problemet.
    Ännu mer lögner. Du kallar mig fet när jag skrev att jag vägde 10 kg för mycket istället för att svara på inlägget. Du saknar argument.

Jag tror inte att det spelar någon roll för dig att du lyckades gå ner i vikt, för du har ändå en kass personlighet. Därför är du bitter.
Svar på tråden Pojkvän blir tjockare o tjockare