• Tecum

    Hotell Romantik

    Vad tycker ni om den tokhyllade nya dejtingserien där pensionärer söker kärleken på ett hotell i Alperna?
    Jag förstår inte hypen, tycker det är fjantigt, konstruerat och liksom inte på riktigt. De kanske vill ha en partner men det viktigaste tycks var att festa och ha kul, på pensionärskollo i vacker miljö och med all inclusive. Var finns de starka känslorna, svartsjukan och tårarna? Männen är lite mer seriösa i sin jakt, men med ett gammaldags maskulint perspektiv, "komplimanger funkar alltid på kvinnor, ju mer desto bättre", medan kvinnorna mest fnittrar och ler vänligt åt männens försök.

    Alla deltagare verkar väldigt pigga för sin ålder och det är ju kul för dem. Men varför inte äldre av olika sort, det finns ju de som har problem med rörligheten, hör dåligt osv? Är de inte värda att finna ny kärlek?

    Varför hyllar man ungdomen i ett sånt här program och alla påstår sig vara sååå unga i sinnet? Varför inte våga vara pensionär, våga säga nej till barnsliga lekar, våga stå upp för att man inte längre kan eller vil göra allt som yngre gör men ändå ha ett bra och aktivt liv?

    Programledarna ska vi bara inte tala om, de tycks vara ständigt påtända, lika flåshurtiga som nedlåtande mot deltagarna," å så gulliga de är, vilket fint skratt, att de orkar hålla på som de gör". Är det en kull hundvalpar de talar om?

    Är jag bara en grumpy old man eller håller någon med?

  • Svar på tråden Hotell Romantik
  • Xenia

    Tja, jag har inte sett hela serien, bara något enstaka program.

    Men det ska ju vara underhållning för tittarna. Självklart visar man då både vacker omgivning och lekfulla aktiviteter.

    Att man öht visar ett dejtingprogram för pensionärer är en framgång i sig, så ungdomsfixerat som vårt samhälle är. Att dessutom vissa riktigt gamla och krassliga pensionärer, det är för mycket begärt. Ska man sitta med hjärtat i halsgropen och oroa sig för att någon får hjärtinfarkt eller stroke och dör under programmets gång? Eller oroa sig för att pensionären med dålig rörlighet ska falla och bryta benet och aldrig kunna lämna sjukhussängen sen?

    Det är ju bra att visa att man kan vara aktiv även sedan man fyllt 70 år. Jag hoppas att deltagarna är nöjda även om de inte hittade någon livskamrat.

  • Tecum
    Xenia skrev 2023-04-11 11:38:46 följande:

    Tja, jag har inte sett hela serien, bara något enstaka program.

    Men det ska ju vara underhållning för tittarna. Självklart visar man då både vacker omgivning och lekfulla aktiviteter.

    Att man öht visar ett dejtingprogram för pensionärer är en framgång i sig, så ungdomsfixerat som vårt samhälle är. Att dessutom vissa riktigt gamla och krassliga pensionärer, det är för mycket begärt. Ska man sitta med hjärtat i halsgropen och oroa sig för att någon får hjärtinfarkt eller stroke och dör under programmets gång? Eller oroa sig för att pensionären med dålig rörlighet ska falla och bryta benet och aldrig kunna lämna sjukhussängen sen?

    Det är ju bra att visa att man kan vara aktiv även sedan man fyllt 70 år. Jag hoppas att deltagarna är nöjda även om de inte hittade någon livskamrat.


    Nja, det finns redan en massa lekprogram, både med och utan kändisar och med folk i alla åldrar. Behöver vi fler? Den dramatik som man vill se i ett dejtingprogram är ju hur kärleksrelationer utvecklas eller misslyckas. Deltagarna ska vilja träffa någon och det ska vara ett allvar i botten. Jag påstår fortfarande att deltagarna inte tog det på allvar och det visade sig också att ingen hittade någon varaktig partner.

    Om någon blir allvarligt sjuk eller skadad klipps det bort, inget som känsliga tittare behöver oroa sig för.

    Men håller med om att det är bra att visa att även pensionärer vill ha kärlek och erotik. Fast alla vettiga människor vet redan det.

    Antar att du gillade programledarna också?
  • Magical

    Vi har sett hela, min man och jag. Tycker det var rätt kul, rätt avslappnat och inte pretentiöst, som tex det där programmet "gift vid första ögonkastet", försöker vara. Vi brukar se på det också.

    Det vinner väl inga priser kanske, men helt ok underhållning. Jag läste att en del ojade sig om att man "hänger ut gamla" men de var ju med frivilligt, hade kul, och man ska inte vara så skitnödig över åldern tycker jag Glad

  • Xenia

    Jag kommer inte ens ihåg programledarna.

    Det finnns många dejtingprogram men det här är det enda för äldre. 

    Men jag trodde att äldre skulle vara lite mera jordnära och inte sådana krav på att det måste vara kärlek vid första ögonkastet utan att den kan växa fram. Men de kanske tvärtom har blivit mera vanedjur och därför mindre villiga att ändra på sina liv. Så inget lyckligt slut där heller.

  • Postman

    Jag tyckte det var ett rätt trevligt program. Lite annorlunda och kul att se nåt annat än alla de andra ytliga programmen på allehanda kanaler.  

  • Tecum
    Xenia skrev 2023-04-11 22:22:11 följande:

    Jag kommer inte ens ihåg programledarna.

    Det finnns många dejtingprogram men det här är det enda för äldre. 

    Men jag trodde att äldre skulle vara lite mera jordnära och inte sådana krav på att det måste vara kärlek vid första ögonkastet utan att den kan växa fram. Men de kanske tvärtom har blivit mera vanedjur och därför mindre villiga att ändra på sina liv. Så inget lyckligt slut där heller.


    Det reagerade jag också på, det var som om de ansträngde sig att vara mer lika ungdomar i tankesätt och vanor. Men det är väl en speciell kategori människor som ställer upp i denna typ av program, ytliga utåtriktade och spontana. Allt måste ske genast.
  • Tecum
    Postman skrev 2023-04-11 23:37:37 följande:

    Jag tyckte det var ett rätt trevligt program. Lite annorlunda och kul att se nåt annat än alla de andra ytliga programmen på allehanda kanaler.  


    Jag tyckte tvärtom att det var väldigt ytligt, flams och lekar hela tiden.

    Inga dejtingprogram är bra längre, lågt tempo och samma typ av personer i alla program. Eller är det som i Första dejten där man inte alltid får reda på om de får till en riktig relation eller bara träffas som vänner efter programmet.
Svar på tråden Hotell Romantik