-
-
Svar på tråden Varför gjorde jag inget?
-
Skulle jag tänka likadant i en vv situation.Deeelicious skrev 2023-01-16 18:43:48 följande:
Öh? Sköt ditt tycker jag. Han förtjänade säkert slaget.
-
En intressant koppling månne är att det som hände räknas som "mäns våld mot kvinnor" enligt vår jämställdhetsmyndighets definition.
kvartal.se/artiklar/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnors-vald-mot-man-ar-en-del-av-mans-vald-mot-kvinnor/
Dubbellt förvirrad🤔🤔 -
Nä. Det var över för snabbt, men i en tvärtomsituation hade jag gjort något ändå.Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 18:51:58 följande:
Du kan ju knappast hävda nödvärn.
-
Deeelicious skrev 2023-01-16 18:58:52 följande:Nää, och det är för att män är fysiskt starkare än kvinnor och det är mer utbrett med mäns våld mot kvinnor. Varför vågar en man gå ute ensam på kvällen tex men inte en kvinna? Spela inte dum nu.Deeelicious skrev 2023-01-16 18:43:48 följande:
Öh? Sköt ditt tycker jag. Han förtjänade säkert slaget.
Så jag borde inte ha gjort något för att han säkert förtjänade det i kombination med att han sannolikt var fysiskt starkare?
Om en tjej råkar ut för samma sak och jag befarar att hon förtjänade det, hur skulle jag göra då? Skulle jag gjort nåt enbart om jag uppfattade henne som starkare? -
Jag hade fel. Det hela var över pang, så då faller det.Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:04:02 följande:Gjort vadå? Varför skulle du behöva hävda nödvärn?
-
Sagt till tror jag hade vart lämpligt.Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:28:10 följande:Undrar vad du hade tänkt att du skulle ha gjort. Om du hunnit. Skulle uppskatta ett svar istället för slingrande.
-
Det var nog för att jag egentligen menade i gripa i någon bredare bemärkelse.Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 19:53:47 följande:Ja, det hade det verkligen. Frågan är varför du då börjar prata om nödvärn?
-
Tror du slog huvet på spiken.Anonym (Malou) skrev 2023-01-16 19:51:47 följande:
Nu är det knappast att rekommendera att ge sig fram och börja veva om man inte själv blir överfallen.
Det som är vettigt att göra vid ETT slag, oavsett vem som slåss, är väl:
1. Gå fram till personerna med mobilen i näven och säg: "jag såg att du slog hen, och jag har ringt polisen så jag tycker du ska gå nu."
2. Försök fånga ett foto av personen som slog om det inte är uppenbart att de känner varandra så den våldsamma parten är identifierad.
3. Förklara för den slagna personen att du är villig att vittna om ringa misshandel om de vill anmäla och hjälp dem hem om de är chockade.
-
Läste också straffrätt och polislära i lumpen.Arcnice skrev 2023-01-16 22:02:17 följande:
Nödvärn kan mycket väl användas i en sån situation om det är så att hon skulle fortsätta att slå honom. Om man ingriper för att skydda någon som utsätts för våld tar man över deras nödvärnsrätt. När det gäller nödvärn får man dock inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja situationen. Om den våldsamme springer iväg får man inte springa efter för att ge dem spö t.ex.
Så fungerade iallafall nödvärnsrätten jobbade som yrkesofficer och utbildade skyddsvakter. Nödvärnsrätten är alltså till för att skydda någon i nöd även om det inte är en själv som är den drabbade.
Arcnice skrev 2023-01-16 22:02:17 följande:Nödvärn kan mycket väl användas i en sån situation om det är så att hon skulle fortsätta att slå honom. Om man ingriper för att skydda någon som utsätts för våld tar man över deras nödvärnsrätt. När det gäller nödvärn får man dock inte använda mer våld än nöden kräver för att avvärja situationen. Om den våldsamme springer iväg får man inte springa efter för att ge dem spö t.ex.
Så fungerade iallafall nödvärnsrätten jobbade som yrkesofficer och utbildade skyddsvakter. Nödvärnsrätten är alltså till för att skydda någon i nöd även om det inte är en själv som är den drabbade.
-
Nä, jag misstänkte att jag inte var ensam om tankemönstret. Jag vet ju att jag gjorde så för att jag dels hade ett tydligt mål när jag gick. Sen tänkte jag nån lite hånfull tanke i huvet, typ, "Whoops, där blir det nog inget åka av ikväll, eller så är det det det blir..."Anonym (Stört egentligen) skrev 2023-01-17 21:55:59 följande:
Har sett något liknande och i stunden (tyvärr) mest tyckt det såg roligt ut med en väldigt storväxt man som fick en massa örfilar av en kanske hälften så liten väldigt söt tjej som skrek åt honom. Tänkte nog även nåt i stil med hahahha vilken liten argbigga, de har säkert ett jäkligt hett sexliv eller något annat skitdumt.
Det där var min reaktion när jag såg det. Som att det var kul...och lite sexigt. Så jag dömer inte dig TS, alls. Hjärnan kopplar inte riktigt när detta händer helt enkelt.
-
Håller med. Min toolbox är utrustad nu. Känns viktigt att markera åtminstone. Jag tror både killar och tjejer som är offer i sånt här inte bara lider rent fysiskt. Det är rätt förnedrande att bli utsatt för. Kanske dumt att jämföra, men den delen skulle kunna vara värre för killar. Jag vet ett gammalt par (hetro) som bodde ute på landet. Lite få och då kom gubben in på akuten helt blåslagen. Han ville inte säga vem som hade gjort det. Flertalet på akuten var övertygade om att det var hans fru då han inte träffade så många andra till vardags. Han teg som en mur.Anonym (Ii) skrev 2023-01-17 22:05:42 följande:
Det är svårt att finna sig och veta vad man ska göra om man inte har det inövat på något sätt sedan tidigare, tycker jag. Man blir ställd och handlingsförlamad. Klandra inte dig själv.
Jag tycker rådet att gå fram om erbjuda sig att vittna var bra. Det ska jag ta med mig.
-
Jo, fråga om hjälp hade även blivit att uttala att det var fel.Anonym (Mannen) skrev 2023-01-18 19:42:54 följande:
Jag har fått många lavetter av min fru. Idag lider jag av tinnitus sen ca 4-5 år tillbaka.
Bara min fru och jag som vet det. Hon känner ingen ånger till det för jag förlänade det. Nej jag har aldrig varit otrogen. Det var ett vanligt bråk om var bordet ska stå. (Som dom säger där jag kommer ifrån.)
Anmäla henne? Känns meningslöst. Vi har barn ihop och hon är mycket mer intelligentare än vad jag är så ingen skulle tro mig som säkert väger 40kg mer än henne?
Dock inte mycket du kunde gjort TS. Max kunde du frågat om han ville ha hjälp och att du kunde vittna om han ville anmäla.
-
Jag såg den här.
Jag kanske inte ska vara så hård mot mig själv... -
Jag förstår inte varför trovärdigheten försvann. Jag tog upp något jag tyckte jag brast i efter att ha funderat lite.Jag fick en del bra synpunkter. Att jag idag råkade se videon ifråga
Att jag råkade se videon idag varpå jag lägger upp den ett halvår senare, hur kan det påverka trovärdigheten? Jag är från dag 1 kritisk mot mig själv och hade direkt efter lite samma känsla som vissa ger sken av på videon. Småflinar lite utan att ta det på allvar. Jag har ingripit tidigare och hade sannolikt gjort det om killen slog ner henne. Istället går jag med en lite småhumoristisk tanke ifrån det som hände.