Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Varför gjorde jag inget?

Tomas Svensson skrev 2023-01-16 18:14:41 följande:
    Varför gjorde jag inget?
    Var i fjällen och såg nåt jag blev fundersam över. Ett par, en kille och en tjej i typ 25 års ålern står och diskuterar. Hux flux får han värsta bitchslappen över ansiktet och vurpar av smällen. Han har en hund i koppel som ger sig av åt ett håll, tjejen 180 grader. I min bok är detta minst ringa misshandel. Så här i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde något? Hade det vart killen som hade klappat till hade jag väldigt sannolikt gjort nåt. Har tidigare nyttjat nödvärnaparagrafen för att hjälpa andra, så generellt inte passiva typen. Jag tror inte jag är ensam om att "titta åt andra hållet" i en sån här situation. Så här i efterhand blir jag lite olustig till mods då jag är för jämställdhet.
    I princip kan du inget göra mer än vittna, mer har du inte heller rätta att göra. Du beskriver själv händelseförloppet, det var ett slag sedan 180 grader, bägge gick åt sitt håll.

Skulle du grabba tag i tjej har hon rätt till nödvärn o slå till dig, du har ingen rätt att grabba tag i henne, du är ingen polis. kampen var över och du vet inte vad det handlade om.

Ta liknande om du skulle möta en kille som slog till dig, du slår tillbaka, sedan kommer det en till emot dig, du vet inte vem det är, kan lika väl vara en kumpan till killen som slog dig, du har full rätt att aven ge en smäll till denna person om den ingriper. du vet inte vem det är eller hur många dom är.
Svar på tråden Varför gjorde jag inget?