Inlägg från: fghtffyrdmns |Visa alla inlägg
  • fghtffyrdmns

Att tala från scenen

Hej

Precis innan jul fick jag nya uppdrag på jobbet, bra mer avancerat än tidigare och kanske också egentligen mer än vad jag känner att jag kan/har kunskap för.
    I fredags fick jag reda på att jag ska hålla en presentation kring mitt nya uppdrag och presentera vad det innebär för företaget och andra berörda parter, och jag har panik.

Jag ska - för första gången i mitt liv - stå på scen och prata i mikrofon inför 60 pers, med en ihopknåpad PowerPoint om något jag känner att jag inte kan eller har hunnit sätta mig in i då det fortfarande är ganska oklart vad jag faktiskt ska göra i den nya rollen.

Att rabbla hjälp av stödord och bilder tänker jag att det kan gå an, men att sedan få svara på följdfrågor och ?mingla?? Får panik av bara tanken.
    Det rör sig om kanske 15-20 minuter men ändå.. Känner mig väldigt liten just nu. 

Någon som har några tips? Hur kan jag snabbt bygga lite självförtoende?

• Svar på tråden Att tala från scenen
  • fghtffyrdmns

Jo jag vet vad det innebär på sikt. Rollen har aldrig funnits innan och mitt företag fick nya direktiv ifrån annat håll, varpå detta medförde att vi snabbt och lätt var tvungna att skapa en roll för att kunna hantera detta. Min chef frågade om jag kunde ta mig an det och sa att processen till att det ska starta på riktigt är lång och att jag ska ha tid att lära mig från grunden.

Nu, som från nästan ingenstans, ska jag hålla en presentation kring det och jag har som sagt fakta att presentera.

Min rädsla är snarare hur jag för första gången i mitt liv ska lyckas ta mig upp på scenen och prata om det inför så många personer och inte göra bort mig totalt.
    Hade det var min hund som jag kan som ett rinnande vatten hade det säkert varit mindre läskigt, men man vill ju framstå som trovärdig.

• fghtffyrdmns

Hej!

Tack för all pepp! Ja, ganska rolig kan jag ju vara ibland (om jag får säga det själv då Glad) så att du fundera ut en bra inledning och få några vänliga leenden tillbaka kanske höjer självförtroendet lite! Ska försöka testa det 👍

• fghtffyrdmns

Hejsan alla!

Tack för alla fina råd! Det gick faktiskt helt okej, även utan tabletter :) Det strulade lite med micken när jag skulle upp på scenen så då kunde jag skoja med moderatorn lite om att det var min scendebut och att den enda scenvanan jag har är att stå framför badrumsspegeln med min dotters hårborste och mima till Aqua 😏

Då fick jag några spridda skratt och kunde slappna av lite 😬

Svar på tråden Att tala från scenen