Inlägg från: Anonym (Mamma till blyg dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till blyg dotter)

12-åring rädd för allt...

Tycker inte att det låter extremt, min dotter var också extremt blyg. Nu vid tjugo klarar hon sig utmärkt men vid tolv var hon jätteblyg och pratade inte med någon hon inte kände. Hade inte heller velat åka buss själv eller gå till affären. 

Anonym (Mamman) skrev 2023-01-17 15:57:54 följande:

Det här med bussen tex får henne verkligen att må dåligt... Hon i princip hyperventilerade och tårarna bara sprutade den gången hennes klasskompis inte var där. Kunde ju inte skicka upp henne på bussen då utan hon fick följa med hem, jag hade mina andra barn att skjutsa till den "vanliga" skolan så jag hade ingen möjlighet att köra henne till den större skolan där hon skulle vara. Det är några mil.

Väldigt mycket katastroftankar hos henne. Ska vi åka på semester är det panik (med tårar) om att båten ska sjunka, vi ska krocka, flyget krascha osv Tycker synd om henne, känns som att hon går miste om livet...typ.

Katastroftankarna kan ju vara värt att ta upp med BUP. Verkar som att hon har ångest, det kan bero på för hög stress och för höga krav. Alla mognar inte lika fort och en del barn behöver mer stöd under längre tid av föräldrarna. Men prata ni med bup , de kanske hjälper henne med psykologsamtal, tex. 
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-17 16:13:17 följande:
    Ja, nog är det ångest... Hon får ont i magen säger hon. Hon är "typen" som tyvärr ställer höga krav på sig själv och vill inte misslyckas. Vart det kommer ifrån vet jag inte, jag tycker inte att vi ställt höga krav på henne... Hon är en "pleaser" och vill alltid göra allt rätt. Rädd för att misslyckas.

Tack för svar!

Det behöver inte vara uttalade krav för en flicka i den åldern med en känslig och anpassningsbar personlighet, det kan vara outtalade krav eller helt enkelt krav som hon inbillar sig att ni och andra har på henne. Hon kanske känner att hon är för känslig och blyg och hon känner sig kanske otillräcklig och otrygg.

Mitt råd är att du kramar henne varje kväll och säger att du är superstolt över henne, att hon är jättebra! Alla barn skall man inte blåsa upp självförtroendet på alltför mycket men denna flicka verkar behöva det, 

Svar på tråden 12-åring rädd för allt...