Han säger till barnet att JAG var otrogen
Jag skulle i ditt fall spara alla bevis jag har, utifall att. Spara alla sms och mail. Ha en liten bok där jag med datum och klockslag skriver upp de gånger barnet säger/frågar om detta.
Till barnet skulle jag säga att: nej det var inte så som pappa säger, men jag har det fint med Lasse och pappa har det bra med Stina och vi älskar dig mest i hela världen. Du ska inte behöva tänka på det, det är för vuxna. Vill du ha pannkakor eller fiskpinnar till middag idag?
Ungefär så.
Säger barnet: men pappa säger så? Så skulle jag nog sagt ungefär att jag vet inte riktigt varför han säger så men det var inte så och det hände förut så det är inte något att tänka på nu.
Jag skulle inte tagit på mig att vara syndabock men jag skulle inte heller prata för mycket eller börja prata illa om pappan.
Jag håller med om att detta absolut inte är ok och en form av psykisk misshandel mot barnet. Det är dig som pappan vill jävlas med men det drabbar barnet mest.
En idé som andra nämnt här är att be om samarbetssamtal och där ta upp att du, för barnets välmåendes skull, önskar att ni inte pratar illa om varandra inför barnet. Även att släkten ska hålla sig till detta.