• Anonym (TS)

    Vem byter förnamn i vuxen ålder?

    Vilka människor byter egentligen förnamn vid vuxen ålder? 


    Då tänker jag uteslutande på namn som man aldrig kallats för tidigare. Typ vet självklart folk som blivit döpta till typ Maria och alltid kallats för Mia säger vi. Då är det ett namn man alltid haft som man kallats för. Men dom som byter namn mer random. Att när jag fyllt 32 vill jag inte heta Lovisa längre utan Emma Och inte heter Emma i mellannamn och aldrig haft det som Smeknamn. Är det mest galningar som byter? 

  • Svar på tråden Vem byter förnamn i vuxen ålder?
  • Anonym (Nikki)

    Jag känner två personer som har bytt namn utöver transpersoner, där jag tycker att det är mer uppenbart varför namnbytet behövs för att hjälpa identiteten. De båda jag tänker på är kvinnor. Den ena vet jag inte varför, hon hade ett vanligt namn så kanske ville hon ha ett mer speciellt. Hon bytte strax efter 30. Den andra pratade alltid om att byta och har bytt alla sina namn. Jag märkte det för att jag är en galning som googlar folk och när jag inte hittade henne googlade jag hennes man som hette som han alltid gjort. Hon måste ha bytt några år efter 30, kanske runt 35. Det väcker min nyfikenhet: blev livet bättre med det nya namnet? En del byter tillbaka sitt kön, och Robinson-Robban hette väl nåt annat ett tag men bytte tillbaka. Natascha Peyre har ju bytt till något babydollnamn. Jag tror att det handlar om identitet och osäkerhet. 

  • Anonym (+++)

    Jag hade en barndomsvän som bytte när hon blivit vuxen. Tror det var lite av en protest mot föräldrarna.

    Hon hade ett smeknamn som var helt olikt hennes riktiga namn. Jag förstod aldrig hur det kom till, tror faktiskt att hon valde det själv och spred ut det på ny skola osv. Nä hon sen var vuxen tog hon de smeknamnet + ändelsen från sitt riktiga namn. 

    Jag vill inte skriva hennes namn för det är rätt unikt men jag gör ett exempel på annat namn: 
    Riktigt namn Annelie, smeknamn Flarn = Flarnie 

  • Anonym (Kvinnor som lånar:))

    Gruppen "Kvinnor som lånar pengar och saker men sällan betalar tillbaks". Ofta i samband med en flytt till en helt ny stad. Nytt namn, ny stad, nya möjligheter, nya vänner och nya personer att låna av. 

  • Anonym (2)

    Jag vet två som har bytt namn som tonåringar. En hade ett gammaldags dubbelnamn dvs ett namn med bindestreck som hon böt till ett annat mer tidsenligt namn utan bindestreck. En annan böt bort ett vanligt namn men det innehöll en å ä ö bokstav och personen gillade inte att det inte gick att använda utomlands varken vid tal eller skrift så det böts till ett annat vanligt namn som redan fanns som ett mellannamn. 

    Jag tycker inte att någon av dom gjorde fel. Livet är långt och man ska trivas med sitt namn och känna att det passar en. Man måste inte vara en galning för att man byter namn och jag tycker att du är nedlåtande som skriver så. 

  • Anonym (Suck!)

    Jag tycker inte att det är något fel på att byta namn fast det inte är ett mellannamn eller smeknamn. Varför skulle det vara det?! Folk för väl göra som som vill. Däremot tycker jag att det är värre med fördomsfulla människor som startar trådar enbart för att uttrycka sina fördomar. Du måste ha låg självkänsla, särskilt som du verkar ha behov av att få din åsikt bekräftad av andra. 

  • Anonym (Nikki)

    Min erfarenhet av att kalla personer som bytt namn och kön för sitt nya namn och sitt nya kön är att det skapar en dubbelhet. Jag säger såklart "rätt" namn och "rätt" kön, men det är lättare med transpersoner som jag aldrig känt under ett annat namn än transpersoner som jag känt under sitt förra namn. Tyvärr är det så för mig. Men jag är noga med att respektera deras val. 

  • Anonym (....)

    Jag tror att det är de som vill byta namn i vuxen ålder som byter namn i vuxen ålder. Inte alla, men en del... Jag hoppas verkligen inte att någon vuxen människa blir tvingad till det!

  • Anonym (Jag)

    Jag bytte namn när jag var runt 30. Är en helt normal person med man och jobb. Vet inte exakt vad du är ute efter? Vad vill du veta?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-17 20:54:38 följande:

    Jag bytte namn när jag var runt 30. Är en helt normal person med man och jobb. Vet inte exakt vad du är ute efter? Vad vill du veta?


    Jag känner mest till massa kända kriminella som bytt namn..
  • Anonym (Nikki)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-17 20:54:38 följande:

    Jag bytte namn när jag var runt 30. Är en helt normal person med man och jobb. Vet inte exakt vad du är ute efter? Vad vill du veta?


    Jag är nyfiken på varför du bytte, och om livet blev bättre efter att du bytte. Jag undrar också om du träffade din man före eller efter bytet och ifall ni redan var tillsammans, om det var lätt eller svårt för honom och andra att kalla dig det nya namnet. 
Svar på tråden Vem byter förnamn i vuxen ålder?