• Sariusen

    Har min sambo en väldigt konstig relation med sitt ex?

    Har googlat en hel massa på detta men vill gärna höra era synpunkter i just mitt specifika fall. Om jag överreagerar eller om det är fullt normalt det jag upplever.

    Jag och min sambo har inga barn själv, men är i processen att vi påbörjar IVF (vi är ett samkönat par)
    Hon har en son på 16 år (snart 17) som bor med sin pappa då de bor väldigt långt bort, han hälsar på oss ungefär en gång i månaden, ibland oftare, och ibland åker hon upp till dem.

    Det som inte känns bra för mig är att hon tidigare åkt upp till de på de helger hon träffat sonen. Då bor hon alltså hos sitt ex de helgerna det varit. Jag har sagt att jag inte tycker det allt känns bra att hon fortsätter åka dit och lekas familj med dem. Numera kommer sonen oftast ner till oss.

    Nu fyller han dock snart år, och hon meddelade mig igår (när hon kom hem efter några dagar med de pga. möten kring sonen) att de firar hans födelsedag första helgen i Mars, där borta. Så då är hon bortrest där, samt så har hon bjudit upp sin mamma med sambo att fira med de där.

    Hon fortsätter alltså att leka någon form av familj med sitt ex. Jag har läst en hel del här och förstår såklart att en måste samarbeta kring sitt barn och många tycker inte det är konstigt om en åker över på ett födelsedagsfirande.

    Jag tycker dock att det är rätt hemsk att hon dels åker bort och bor med sitt ex och på så sätt upprätthåller hela gamla familjeleken.


    Dels fyller barnet 17 år snart, det är alltså ett nästan vuxet barn som kan åka tåg själv.


    Jag tycker också det är viktigt att han och sin mamma har en egen relation, och inte en relation där hon kommer in i deras enhet och får underkasta sig alla exets regler osv. i hemmet.


    Jag är heller inte bjuden på detta kalas. Jag fick till och med fråga om hennes mamma skulle komma då hon inte berättade det självmant.


     


    Snälla hjälp

  • Svar på tråden Har min sambo en väldigt konstig relation med sitt ex?
  • Cusoon

    Jag anser inte att din partner har en på något vis underlig eller opassande relation till sitt ex. Jag tycker inte heller att det är konstigt eller fel med övernattning där. Det jag reagerade på var att du inte är bjuden att följa med och fira barnets födelsedag.

  • Dexter dot com

    Har du och sambons son en dålig relation eller varför följer du inte med? Annars tycker jag inte din sambos förhållande till sin sons pappa är konstig på något vis.

  • Henrie

    Jag tycker din sambo och hens ex verkar ha en sund, vuxen och engagerad relation som föräldrar. Det jag reagerar på är att varför du inte blir medbjuden när barnet fyller år tillsammans med andra släktingar. Det skulle nog jag ifrågasätta

  • Ambivalent80

    Inget som hade passat mig. Jag anser att ens relation till den andra föräldern tar slut om man träffar en ny och ska påbörja något med. Att det är de som ska fortsätta vara kärnan blir fel för mig. Har man som föräldrar separerat och sedan träffat någon ny, tror jag inte det blir konstigt för barnet att man inte längre gör allt tillsammans. Jag tror att det många gånger handlar om osäkerhet och då gör man det man tror blir bäst för barnet, även om man själv knappast valt att fortsätta så. Jag blev aldrig invald av min sambo att delta i hans saker kring barnen utan han fortsatte dela allt med
    mamman. Jag klarade det inte.

  • AndreaBD

    Så kan man väl göra - så länge man inte har en ny partner. Men nu har han det. Så nu behöver han ändra på det. Framför allt borde det finnas möjlighet att bjuda in dig också. Om de inte är ett par längre och inte har varit det på länge, så borde det ju vara möjligt.

Svar på tråden Har min sambo en väldigt konstig relation med sitt ex?