• bubba624

    Är ekonomin nånting killar tycker är avgörandet för en relation?

    Hej på er! En fundering jag har för att jag har hannar själv i situationen nu.

    Jag dejtar en kille som är 7år äldre än mig och har super koll på allt gällande ekonom, sparande, fonder ja you name it! Men jag har inget sparande överhuvudtaget än, pga gamla skulder och andra dumheter sen ungdomen. Men jag är medveten om problemet och håller på med en livsstilsförändring förresten är jag 26år.

    Tror ni att det kommer vara avgörandet för att våran relation ska kunna fortsätta? 
    Eller ser inte killar det som ett problem generellt?

  • Svar på tråden Är ekonomin nånting killar tycker är avgörandet för en relation?
  • Liberté

    Absolut. Det visar att man är mogen att planera för sitt nu och sin framtid utan att låta känslor och kortsiktigt tänkande ta över. 

    Dejtar inte kvinnor som inte klarar att ta hand om sig själva. Jag vill personligen har ett jämställt förhållande och det innebär att båda ska klara av att dra sin del. 

  • Anonym (Kvinna)

    Vad har det med att göra om man är kvinna eller man? Jag tänker att det har med uppfostran och ordning att göra. Ekonomi är för mig en grundläggande faktor, och då menar jag inte hög lön utan att man har kontroll. Liksom man har kontroll på allt annat, arbete, studier, deklaration, städning, bilens besiktning, barnens skolutflykter, husets renoveringsbehov, whatever? 

  • Anonym (F)

    För mig (kvinna) spelar det mest roll hur en person hanterar sin ekonomi snarare än om hen har koll på fonder och aktier och ett stort sparande. Har man inte haft möjlighet förut så är det ju bara så! Men hur hanterar hen sin inkomst nu? Slänger iväg på skitsaker? Fattar inte pengars värde? Sparar hen alls nu när hen har möjlighet? Sånt är mycket viktigare.

  • Anonym (Cyan)

    Ja det är viktigt att ha koll på sin ekonomi.


    Jag vill kunna göra saker med min partner, resa, hitta på något extraordinärt vid tillfälle eller bara ta "chansen" när den dyker upp.


    Att ha "koll" är inte samma sak som att tjäna mycket men att inte spendera mer än vad man tjänar och kunna lägga undan en slant för att handlingsutrymme.


    Var gift med en kvinna där allt handlade om att skjuta upp räkningar, oroa sig för nästa månad och när vi fick styr på ekonomin så skulle vi "fira" och "äntligen unna oss" vilket snabbt ledde tillbaka till den gamla situationen.
    Faran är att man vänjer sig så jag var ju inte helt oskyldig men den månaden vi skilde oss så kunde jag börja spara och amortera.


    En sund ekonomi ger sinnesro och möjligheter.

  • Anonym (Klas)

    Vet inte hur andra killar är, men jag bryr mig inte om sånt. 

  • JessicaMamma9222
    Anonym (Klas) skrev 2023-01-19 10:25:49 följande:

    Vet inte hur andra killar är, men jag bryr mig inte om sånt. 


    Det är väl för att du är desperat och tar vad du blir erbjuden. 

    För att svara på frågan: ja, självklart är det en dealbreaker för de flesta som vill leva ett fullvärdigt liv. Jag vill då inte kroka arm med någon som stjälper mer än hjälper.
  • Kockobello
    JessicaMamma9222 skrev 2023-01-19 10:31:49 följande:
    Det är väl för att du är desperat och tar vad du blir erbjuden. 

    För att svara på frågan: ja, självklart är det en dealbreaker för de flesta som vill leva ett fullvärdigt liv. Jag vill då inte kroka arm med någon som stjälper mer än hjälper.
    Han gillar väl att betala deras inkasso. 
  • Anonym (Vuxen)

    Avgörande - nja, men viktigt, ja. Har man inte kolla på detta skulle en varningsklocka börja ringa åtminstone hos mig. Sen finns det säkert killar (och tjejer) som gillar att sköta allt för sin parnet som man gör med ett barn

    Att stå på egna ben och kunna ta ansvar för sin ekonomi, både sin egna och gemensamma är på sätt och vis vad som definierar att man är vuxen. Saknas kunskapen så måste viljan och intresset finnas att lära sig, det innebär inte att man behöver tycka om det eller göra det till sin hobby. 

    Basal kunskap är att kunna göra en enkel budget och anpassa sig/leva efter den, betala räkningar, deklarera och titta in på sin premiepension nån gång om året. Men oftast hänger detta ihop med livet i stort och handlar om att ta ansvar vilket oftast faller sig naturligt.

  • Anonym (Johan)

    Så länge du inte har skulder är det nog inte många som bryr sig så mycket. Beror också på om man vill starta familj köpa hus snabbt osv och behöver pengar till bostad då är det ju bra om båda har lite pengar. Men långt ifrån något som jag tror väger särskilt tungt utan snarare som en oväntad bonus. Typ som att någon har en riktig god paradrätt.

    Men generellt sett brukar jag personligen mest bara kolla så att personen inte har skulder för det tycker jag visar på dålig karaktär. Studieskulder osv är fine, bostadslån och annat "normalt". Men någon som har stora sms-lån skulle jag se som något mycket negativt.

  • Anonym (Man)

    Då jag har en bra ekonomi är det viktigt för mig att hon har balans och koll på sina pengar. Jag vill inte hamna i en sitution där jag börjar fundera på om hon är i hop med mig för jag har det bra ställt.

Svar på tråden Är ekonomin nånting killar tycker är avgörandet för en relation?