• per77

    Bästa träning för fettförbränning?

    Vilket är bäst av långpromenad eller cykla för fettförbränning? 

    Gym maskiner typ crosstrainer, trappmaskin etc? 

    Löpning går bort p g a skaderisken. 

    Jag har bra koll på kosten. 

    Tack för ev råd. 

  • Svar på tråden Bästa träning för fettförbränning?
  • Core

    Kombination av cardio och styrketräning. Kör 40 min på exempelvis en cykel eller trappmaski, sedan 40 min gym med tung träning. När du gymmar bryter du med musklerna och under uppbyggnaden lägger man på sig muskler istället för fett av det du trycker i dig. När du får träningsvärk (inte ett krav att det värker, men muskelfibrer ska iallafall vara nedbrutna)bränner kroppen kalorier under ?läkningen?

  • RenLuft
    per77 skrev 2023-01-19 14:00:45 följande:
    Bästa träning för fettförbränning?

    Vilket är bäst av långpromenad eller cykla för fettförbränning? 

    Gym maskiner typ crosstrainer, trappmaskin etc? 

    Löpning går bort p g a skaderisken. 

    Jag har bra koll på kosten. 

    Tack för ev råd. 


    Hej,
    jag är en f.d kampsportare + gått i självförsvar i något år. Jag är mer än villig att ge dig tips och hoppas andra också blir inspirerade!


    - Motion/långa promenader.
    Motion/jogging går helt klart före cykling, just för att du använder benen hela tiden, med cykeln får du hjälp genom hjul och eventuellt växel, vilket blir inte lika kämpigt i sig. Såvida du inte har en riktigt trög cykel och använder noll växel.

    - Plankan
    En fantastiskt träning, där exakt alla muskler på kroppen kämpar samtidigt = Massor av kalorier bränns, på bara några sekunder. Ja, på bara några sekunder bränner du mängder av kalorier, just för att alla muskler kämpar. Du känner dessutom själv av att det bränns, speciellt runt magen och speciellt om du är otränad. Plankan är min personliga favorit.

    - Ben träning
    Att träna benen på maskin eller träna benen rent allmänt, så bränner du massor av kalorier. Det är en stor muskelgrupp och därför bränner man just massor av fett.

    Crosstrainer och trappmaskiner är mycket bra det med, det är bara köra på!

    Och sist men inte minst: Träning skall vara kul. Det är viktigt att träna alla muskelgruppen för att få en balans i kroppen. Men man finner alltid sin egna personliga favorit. Därför skall du inte göra exakt det som man ger tips till dig. Träna dem maskiner och dem muskelgrupper du tycker är särskilt kul. Man bränner alltid massor av kalorier och fett i alla fall. Även nästa dag. För att när man bryter muskelfibrer, så vill kroppen reparerar ''skadorna''. Och då fortsätter kroppen att bränna kalorier.

    Det är otroligt bra att du har koll på din kost!

    Ha kul och stor lycka till!

    Ett ytterligare tips: Glöm inte att knäppa kort på dig själv. Det är mycket vanligt förekommande att när man inte har tagit kort och så tittar man på sig själv några månader framåt. När man inte ser något resultat, blir man så besviken på sig själv och tror att man är urdålig. Men i själva verket gör man framsteg, bara att man inte ser det så lätt.

    Därför kan kort på sig själv vara bra, så tittar man på före och efter kortet, efter kanske halvår eller så.

    Vissa gör också dagboksanteckningar, vad man tränat och hur och vad man har ätit.

    Jag själv har varken tagit kort eller skrivit dagboksanteckningar. Men det är bra tips, om man har mål med träningen, så som fettförbränningen eller bygga så stora muskler som möjligt.


Svar på tråden Bästa träning för fettförbränning?