• pandarinen

Ont före eller efter äl?

Hade rikligt kleti på pappret i morse och fick glad gubne idag på morgonen.
    Vid äl brukar jag  vara kladdig, men jag kan oclså känna krampande lätt stickande smärta i nedre delen, en kort stund runt glad gubbe jag antar det är äggstockarna. Detta känner jag nu, 1 timme efter sex. 
    Den här stickande lite onda känslan, är det före, under eller efter äl?
    Åh vad jag hoppas att det är positivt att vi hade sex nu ikväll, bara en timme innan denna smärta dök upp. 

• Svar på tråden Ont före eller efter äl?
  • Jag är bara jag

Det kan vara vilket som. Jag hade äl-smärta ibland och kopplade alltid ihop det med samma dag jag hade äl så under tiden. Men kläm in ett sex till om ni kan så har ni garderat er. 

• pandarinen

Jo, och det känns som att det också kan vara olika från månad till månad. Jag är på dag 15 idag. Har molnande värk, inte det huggande som igår.
    Vi hade sex igår kväll, en timme före huggandet, idag är osäkert om vi kan få till det, men imorgon kan vi nog få till det. Vi har försökt köra varannan gång sen i söndags.

• pandarinen

Har slutat göra ont nu. Känner inget alls nu. Ett dygn hade jag känning. Slut timmarna kändes som att brösteb skulle explodera  jag brukar som sagt känna av, men så svårt att veta om det är över nu eller om det precis börjat, att ägget nu har släppts fri och har 1 dygn på sig att bli befruktat. Jag hoppas jag kan förföra maken imorgon.

• pandarinen

Hoppas hoppas, försökt lämge att bli gravid. Molnande värk idag och kladdiga flytningar så blir inte klok på det här när ägget släpper... å make som tycker det är jobbigt med planerat sex på det gör att äk ofta blir stressugt för oss. På köpet en 3 åring som är hemma på heltid så det finns inte mycket tid, ork till sex.

• Cereal Killer

Det är inte känt vad ägglossningssmärta beror på, men den ledande hypotesen är att det uppstår en blödning när ägget släpper och att detta leder till en liten inflammation i äggstocken. I så fall borde smärtan uppkomma under eller ganska snart efter ägglossningen.

• pandarinen

Jag hade som mest onti ett dygn men har även känt av stickningar och molnande idag. Vi fick till det ikväll, jag tror jag fortfatande hade älsekret för jag var väldigt mjuk och kladdig och kanske öppen/mottaglig för ingen sperma rann ut. Rinner väl ut senare men inget nu i sängen.
    Är på dag 16, brukar ha 29-30 dagar cykel så kanske är det iigår, dag ägget släppte och sedan 24 timmar på sig att bli befruktat.
    Vi har haft sec sönd, tisd, torsdag, lördag.
    Äl torsdag kväll hugg- fram till lördag kväll stickningar.
    Någon gång mellan torsdag å fredag tror jag ägget släppte

• pandarinen

Ont ikväll igen, 3 dagar efter att första smärtan däk upp... fattae ingenting. Men jag har inte älsekret längre.....

• pandarinen
    Cereal Killer skrev 2023-01-21 13:58:33 följande:

Det är inte känt vad ägglossningssmärta beror på, men den ledande hypotesen är att det uppstår en blödning när ägget släpper och att detta leder till en liten inflammation i äggstocken. I så fall borde smärtan uppkomma under eller ganska snart efter ägglossningen.

Oki så då är det försent att ha sex när jag känner av själva huggande smärtan?
    Fick mens idag. Äl känning toradag kväll till fredag kväll, mens lördag morgon 2 veckor senare. Så nu min fundering.... till näsra månad. 
    Min barnmorska sa att man har alltid ägglossning 14 dagar innan mens. Däremot kan det vara olika antal dagar mellan mens å ägglossning.
    Hade jag ägglossnimg lördag morgon då? Eller räknar man från när ägglossningen startade å ett dygn framåt? ägget lever väl bara ett dygn...
    Så när skulle vi haft sex, när hade jag min ägglossning?
  • pandarinen

Puff för nu är jag i samma läge. Har älsmärta nu vilö ha sex men ja ni vet vi har en 3 åring också så svårt att hitta tid, för att vara ensamma

• Cereal Killer
    pandarinen skrev 2023-02-04 22:07:02 följande:
    Oki så då är det försent att ha sex när jag känner av själva huggande smärtan?
    Fick mens idag. Äl känning toradag kväll till fredag kväll, mens lördag morgon 2 veckor senare. Så nu min fundering.... till näsra månad. 
    Min barnmorska sa att man har alltid ägglossning 14 dagar innan mens. Däremot kan det vara olika antal dagar mellan mens å ägglossning.
    Hade jag ägglossnimg lördag morgon då? Eller räknar man från när ägglossningen startade å ett dygn framåt? ägget lever väl bara ett dygn...
    Så när skulle vi haft sex, när hade jag min ägglossning?
    pandarinen skrev 2023-02-18 09:58:02 följande:

Puff för nu är jag i samma läge. Har älsmärta nu vilö ha sex men ja ni vet vi har en 3 åring också så svårt att hitta tid, för att vara ensamma

Det stämmer att tiden mellan ägglossning och mens inte varierar särskilt mycket. Traditionellt har man sagt 14 dagar, men nu när det går att analysera appdata från tusentals kvinnor som loggar sina cykler så det att göra bättre studier än tidigare, och det verkar snarare ligga på ca 12-12,5 dagar, med ganska liten variation mellan olika kvinnor.

Som sagt vet man ju inte säkert vad äl-smärta beror på, så att tänka att det är för sent och låta bli att ha sex när man känner den tycker jag inte man ska göra. Ägget lever dessutom ca 1 dygn från det att det släpps. 

Svar på tråden Ont före eller efter äl?