pandarinen skrev 2023-02-04 22:07:02 följande:
Oki så då är det försent att ha sex när jag känner av själva huggande smärtan?
Fick mens idag. Äl känning toradag kväll till fredag kväll, mens lördag morgon 2 veckor senare. Så nu min fundering.... till näsra månad.
Min barnmorska sa att man har alltid ägglossning 14 dagar innan mens. Däremot kan det vara olika antal dagar mellan mens å ägglossning.
Hade jag ägglossnimg lördag morgon då? Eller räknar man från när ägglossningen startade å ett dygn framåt? ägget lever väl bara ett dygn...
Så när skulle vi haft sex, när hade jag min ägglossning?
pandarinen skrev 2023-02-18 09:58:02 följande:
Puff för nu är jag i samma läge. Har älsmärta nu vilö ha sex men ja ni vet vi har en 3 åring också så svårt att hitta tid, för att vara ensamma
Det stämmer att tiden mellan ägglossning och mens inte varierar särskilt mycket. Traditionellt har man sagt 14 dagar, men nu när det går att analysera appdata från tusentals kvinnor som loggar sina cykler så det att göra bättre studier än tidigare, och det verkar snarare ligga på ca 12-12,5 dagar, med ganska liten variation mellan olika kvinnor.
Som sagt vet man ju inte säkert vad äl-smärta beror på, så att tänka att det är för sent och låta bli att ha sex när man känner den tycker jag inte man ska göra. Ägget lever dessutom ca 1 dygn från det att det släpps.