• Anonym (Inget gift tack)

Hur steker man i en rostfri stekpanna?

Teflon och keramik kan vara hälsovådligt men att steka i en rostfri stekpanna som jag skulle vilja göra är ju en katastrof. All mat bara fastnar och förstörs! Vad är tricket? 

Eller kan jag fortsätta med mina keramiska stekpannor i lugn och ro där inget fastnar? Drömmer

• Svar på tråden Hur steker man i en rostfri stekpanna?
  • Anonym (Paranoid)

Jag litar på mina keramiska stekpannor. Använder träredskap där.

I gjutjärnspannorna använder jag även metallstekspade.

• Anonym (Inget gift tack)
    Anonym (Paranoid) skrev 2023-01-20 17:55:13 följande:
    Jag litar på mina keramiska stekpannor. Använder träredskap där.

I gjutjärnspannorna använder jag även metallstekspade.
    Jag litar också på keramik och har använt det i minst 10 år nu men stål har ju ännu mindre risker trots allt. Jag använder också trä och ibland silikonredskap. 
  • Anonym (Paranoid)

Mer fett är lösningen på problemet att det bränner fast. (Rätt sorts fett, som tål värmen och är nyttigt.)

• Elin pelin

Var inte där och pilla, låt det ligga och få yta innan du vänder. Ha fett i pannan innan du lägger i din mat du ska steka. Det går att steka även ägg (som kan vara svårt men kräver lite träning...)
    Ha inte för låg värme! Lycka till

• Lönnsirap

En rostfri panna tycker jag personligen är det svåraste att steka i. Man behöver rätt temperatur, att inte pilla för tidigt och att ha i fett.

Min favorit är kolstål men jag använder också gjutjärn. Tricket med att steka är att öva sig och faktiskt lägga märke till vad som fungerar och inte.

Låt pannan bli tillräckligt varm. En klassisk sak är att steka i olja, med lite smör i, eftersom smöret ger lite ledtrådar om temperaturen. Pannan ska inte vara för varm... Och som någon sa, ha tålamod så att det hinner bli en stekyta innan du pillar.

Svar på tråden Hur steker man i en rostfri stekpanna?