• Anonym (L)

Namnet Logan

Jag är i en diskussion angående namn på mitt väntade barn. 
    Vill att han ska heta Logan men när jag säger det reagerar många negativt.
    Efternamn är ett vanligt svenskt.
    Vad tycker du om namnet?

• Svar på tråden Namnet Logan
  • Anonym (Snowq)

Stackars barn tänker jag bara... Känns väldigt WT. 

• Nellygirl93

Herregud vad folk neggar!

Logan är jättefint tycker jag! Min kompis barn heter det och ingen har nånsin haft ?problem? med det! 

Om du gillar det, KÖR! 

bara döda fiskar följer strömmen 😉

• Anonym (Svenska namn)

Nej inget sådan trams med engelska namn om man inte var släkt eller stark koppling. En annan sak är att välja ett internationellt gångbart namn. Välj inte heller att stava ett vanligt namn på ett spexigt sätt. Barnet kommer alltid att få bokstavera. Trots att hade ett hyfsat vanligt efternamn fick jag alltid bokstavera då de inte kunde få till om det var ett e eller ä. Sedan gifte jag mig till snudd på Sveriges vanligaste efternamn haha. 

• Anonym (Maria81)

Tyvärr associerar jag det med bröderna pajasarna Jake o Logan Paul.
    Låter inget vidare om ni är helsvenskar utan ngt amerikanskt påbrå eller så. 
    Som andra skriver tror jag uttalet kan bli trist här även om det är ganska enkelt att säga just Logan kort och gott.
    Men ni gör som ni känner tycker jag. 

• Anonym (Lonny)

Nej. Nästan ett WT-namn.

• Anonym (2023)

Nu är det 2023, där dom som anställer folk är tatuerade och där annat än svensson-namn knappast är något nytt. 

Ett namn formas efter personen och relationen man hade till namnet förändras och normaliseras därefter.

Att det går att uttala för gemeneman och att det inte rimmar på allt för illa grejer tycker jag är viktigt.

Logan tycker jag är fint, mjukt och starkt på samma ggn, känns tidlöst och passar både ung som gammal.

• Anonym (Serafina)

Nja, jag tycker att det blir lite larvigt om ni är svenskar i Sverige. Det spelar ju ingen roll hur fint namnet är i sig, om kontexten blir fel. Jag gillar väldigt många engelska namn men inget jag tror jag kommer använda just för att det inte fungerar med ett svenskt uttal eller med ett svenskt efternamn. Det skär sig liksom.

• Anonym (lhglhv)

Hade verkligen varit intressant att veta om det ska uttalas på svenska eller engelska, och, om det ska uttalas på svenska, hur - som lååågan eller looogan? Och med grav eller akut accent?

• Anonym (...)

Förlåt, men det låter väldigt mycket "socialgrupp 87" som Leif GW säger, dvs. motsvarande white trash som nån här i tråden skrev. Menar ingenting illa, men det är så jag uppfattar det.

Svar på tråden Namnet Logan