Inlägg från: Anonym (Myran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myran)

Spara barnbidraget

EnAnonumius skrev 2023-01-22 08:07:20 följande:
    Så kom den ja; "svartsjuke-kortet".
    "Bjäbb bjäbb bjäbb, sluta att vara så svartsjuka, bjäbb bjäbb bjäbb, typisk svenne svartsjuka bjäbb bjäbb bjäbb".

Ingen har väl sagt att det är fel att spara till sina barn. Där far du med osanning. Det folk vänder sig emot är att TS skall spara på skattebetalarnas bekostnad (barnbidraget).
    Ser du och förstår den signifikanta skillnaden?

Kan du ge en rimlig rationell  och logisk förklaring till varför vi skattebetalarna skall betala för föräldrar som har "ordnad ekonomi" så det kan spara pengar, för deras barns körkort, bostad etc vad de nu anser att pengarna skall gå till?

Om de nu har en så ordnad och bra ekonomi, så kan de skänka barnbidraget de får in till SOS Barnbyar eller dylikt i stället. Så kan de ändå spara till deras egna barn från deras egna pengar.  Det borde ju folk med ordnad och bra ekonomi kunna åstadkomma.
    Och varför ska jag som sett till att få en utbildning och ett jobb och betalar skatt varje månad. Varför ska jag behöva betala av mina pengar till alla som väljer att inte skaffa ett jobb och istället går och dra fötterna efter sig och få mina pengar? 
  • Anonym (Myran)

Som svar på din fråga TS skulle jag säga. Läs på om fonder och aktier för att få en hint om vad det handlar om. Jag personligen har valt bort fonder till mina barn av anledningen att de tar ut avgifter varje år för att förvalta fonderna. Istället har vi satsat på aktier, och då aktier som är investmentbolag. Ett investmentbolag är väldigt likt en fond, med skillnad att de inte är några avgifter(mer än courtage när du köper dom). Investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. En del investmentbolag syftar bara till att långsiktigt åstadkomma bästa möjliga substansutveckling för sina ägare. Du får en bra spridning och därmed spridd risk. Men det innebär ju också att du som köpare måste läsa på lite. Tex kolla vilka aktier investmentbolaget är delägare i för att se att det är företag som har en affärsidé som du tror på. 

Vi själva har invensterat i bland annat investor och industrivärlden som några exempel. Sen är det ju också viktigt att fundera över hur du ska spara det. Ska det sparas direkt i barnens namn, eller i ditt namn? Skillnaden blir att spar du i barnets namn får de tillgång till pengarna dagen de fyller 18år. Spar du i ditt namn kan du själv styra när de får tillgång till pengarna och hur de används. 

Ska det sparas på ett vanligg bankkonto/fondkonto? Det behövs då betalas skatt den dagen fonderna säljs. Vilket gör att det kan bli mycket pengar på samma gång som ska ut (samtidigt får de ju pengar de inte haft innan). Eller spara i invensteringssparkonto. En schablon dras varje år från kontot för att täcka skatten så den dagen du säljer av innehavet behövs ingen skatt betalas på pengarna det är redan klart och betalt och man kan inkassera alla pengarna som finns på kontot(minus ev coutageavgiften) 

Svar på tråden Spara barnbidraget