• Anonym (?)

Lån, händer ingenting

Hej! mår inte alls bra, har lån på ungefär 80 000, betalar in 12 000 varje mån och det går så trögt pågrund av räntor antar jag??

men är det bara jag som känner såhär? Funderade först på att ta ett samlingslån, men inser att det bästa är att beta av? kommer ha det tufft i ungefär 8 månader framöver och leva på 4000 i månaden. 

har inga barn eller familj men ändå!? bara jag som känner såhär? 

• Svar på tråden Lån, händer ingenting
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 14:56:35 följande:
    Det är 50 kronor varje dag 
    Då måste du ha annuitetslån. Så du betalar 1500 i ränta varje månad? Hur lång avbetalningstid har du? 
  • Anonym (?)
    Anonym (ta hjälp) skrev 2023-01-24 15:04:51 följande:

Boka en tid med din bank och be om råd.
    De kan hjälpa till att titta över lånet och ekonomin.

Kanske finns nån lösning för att underlätta lite.
    Du har ingen närstående som kan hjälp till med ett privatlån för att minska skuldbördan?

Försöker ju betala av allt så gott det går tänker någon gång måste det ju minska. 

som tur är är det inte 400 000 eller 200 000 

räknar med att ha allt borta på 12 mån. 

nej finns ingen :( 

• Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2023-01-24 15:19:21 följande:
    Då måste du ha annuitetslån. Så du betalar 1500 i ränta varje månad? Hur lång avbetalningstid har du? 
    Upp till 1,5 år 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 14:26:57 följande:
    Betalar in 3000 med 3.29% i ränta :( 
    Då borde väl lånet minska med ungefär 1 500 per månad. 
  • Anonym (?)
    Anonym (xxx) skrev 2023-01-24 15:26:45 följande:
    Då borde väl lånet minska med ungefär 1 500 per månad. 
    Yes men jag kommer köra in 4000 från och med nästa månad. Så kommer bli fokus nu på och få ner det. 
  • Anonym (?)
    Anonym (ta hjälp) skrev 2023-01-24 15:04:51 följande:

Boka en tid med din bank och be om råd.
    De kan hjälpa till att titta över lånet och ekonomin.

Kanske finns nån lösning för att underlätta lite.
    Du har ingen närstående som kan hjälp till med ett privatlån för att minska skuldbördan?

Tror du inte jag klarar det nu när jag har en plan på 10-12 månader? 
  • Anonym (Hmm..,,)
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 14:50:45 följande:
    Okej toppen, då ska du veta att min lön är 17 000 också :( 
    Toppen, grattis :)
  • Anonym (Lyxfällan?)

Får det inte att gå ihop med att du betalar 1500 kr i ränta per månad om du har ett lån på 80 tkr med 3,29% i ränta. Om det är ett annuitetslån kommer ju räntan att minska och amorteringen gå upp i slutet i alla fall! 

oavsett så hade jag kollat på om det går att amortera mer åt gången och försöka betala in så mycket som möjligt varje månad. 

har man tagit på sig lån så får man också förstå att man får offra lite för att betala av det. Avsluta några prenumerationer på Netflix, Spotify m.m. sälj av gamla prylar du inte använder. Köp mat på extrapris. 

stå ut med att snåla detta året så kommer du kunna betala tillbaka allt snabbare = mindre ränta att betala! 

• Anonym (S)

Hej
    Får inte ihop dina siffror alls....kanske jag som missförstår det du skriver...

Vad är nuvarande kapitalbelopp och är räntesatsen månads eller årsränta?

Du skriver 80 000kr i lån men om man räknar årsränta på 3.29% blir beloppet betydligt lägre än 1500 (som du nämner som ränta som du betalar varje månad) och räknar man med månadsränta betydligt högre...

Och du skriver att du tänkte skjutsa in 4000kr imånaden och tänker att lånet är borta inom om 12 månader...men 4000 gånger 12 blir ju inte i närheten av ditt lånebelopp...och då är ju inte räntan betald...

Mitt råd är att ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare och göra beräkningar och budget...

Lycka till

• Anonym (?)
    Anonym (S) skrev 2023-01-24 16:11:44 följande:

Hej
    Får inte ihop dina siffror alls....kanske jag som missförstår det du skriver...

Vad är nuvarande kapitalbelopp och är räntesatsen månads eller årsränta?

Du skriver 80 000kr i lån men om man räknar årsränta på 3.29% blir beloppet betydligt lägre än 1500 (som du nämner som ränta som du betalar varje månad) och räknar man med månadsränta betydligt högre...

Och du skriver att du tänkte skjutsa in 4000kr imånaden och tänker att lånet är borta inom om 12 månader...men 4000 gånger 12 blir ju inte i närheten av ditt lånebelopp...och då är ju inte räntan betald...

Mitt råd är att ta hjälp av kommunens budget och skuldrådgivare och göra beräkningar och budget...

Lycka till

Åh men snälla förlåt det är jag som rör till det! Alltså saken är att jag har små lån och det är dem som är prioritet. sen då det där lånet jag pratade om med Så hög ränta det lånet ligger på 50 000 det är det jag ska höja summan på avbet. Så att jag iallafall får ner det till 10 000 vid årets slut 

• Anonym (Lyxfällan?)
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 16:26:53 följande:

Åh men snälla förlåt det är jag som rör till det! Alltså saken är att jag har små lån och det är dem som är prioritet. sen då det där lånet jag pratade om med Så hög ränta det lånet ligger på 50 000 det är det jag ska höja summan på avbet. Så att jag iallafall får ner det till 10 000 vid årets slut 

Försök prioritera att betala av de med högst ränta först om möjligt (efter de som är prio då).

sedan är det viktigt att försöka spara till en liten buffert när dina lån är avbetalda. Kom ihåg att snålandet är inte för evigt! Bara en liten period. Kämpa på!
  • Anonym (Hanna)

Hur hög ränta är det på det stora lånet? Om det är väldigt högt tror jag att det smartaste du kan göra är att slå ihop alla lån till. Om du exempelvis lånar 80 000 och får en ränta på vi säger 5% betalar du ca 333kr i månaden (0,05*80000=4000/12 månader) och 3333kr i amortering(80000/24 månader=3333kr) är du av med lånet på två år och du har ett slutdatum för lånet. Tror det är både mest ekonomiskt och enklast för dig att förstå vad som händer med lånet och hur det minskar. Nu för tiden är det ju vanligast med aminitetslån så du blir och betala samma summa varje månad, först är räntan högre men med tiden blir det tvärtom, amorteringen ökar. Det kostar ju inget att testa på typ lendo eller liknade, där kan du ju se om det är ett bättre alternativ för dig. Förstår att det är surt och bara ha kvar 4000 av 17000, alternativet är ju att betala på längre tid eller försök öka din inkoms. Lycka till 

• Pope Joan II
    Anonym (?) skrev 2023-01-24 16:26:53 följande:

Vad har du gjort för pengarna du lånat? 
  • Anonym (S)

Ok...
    Mitt råd är verkligen att ta kontakt med kommunens rådgivare...det är gratis och rådgivaren har tystnadsplikt...

• Anonym (LaX)

Ja, det är så där det är och därför ska man aldrig ta några lån. Det är enklare att spara ihop INNAN man handlar, än att betala ett lån EFTER man handlat med ränta. FÖRST spara 80 000 kr. SEDAN handla. Ta aldrig mer lån TS! Spara innan du handlar t ex 4000 kr i månaden så som du gör nu och handla SEDAN för 80 000 kr om du måste. Det är svinjobbigt att betala lån! 1000 gånger jobbigare att betala av ett sånt där lån du har än att spara ihop 80 000 kr FÖRE man köper något. 

När du betalat av detta lån, följ regeln BETALA RÄKNINGAR, SPARA FÖRST, HANDLA SEDAN så kommer din ekonomi fungera föralltid tillsvidare och inga sådana här situationer kommer uppstå igen.

Svar på tråden Lån, händer ingenting