• Wed 25 Jan 2023 16:22
    5987 visningar
    41 svar
    41
    5987

    Vad gör man?

    Kanske fel forum men jag behöver tips och råd.
    Har separerat från barnens pappa för en månad sedan och han väljer att flytta så vi inte kan ha barnen varannan vecka.
    På mitt jobb är vi inte många anställda så behöver jag vabba så finns det ingen som kan sköta mitt jobb. Alltså har jag väldigt svårt att vabba vilket händer rätt ofta ..
    Är jag hemsk som funderar på om jag bara ska ha dem varannan helg? Jag vet inte om jag klarar det men kan heller inte ha dem på heltid. Vad fan gör man???

  • Svar på tråden Vad gör man?
  • Wed 25 Jan 2023 17:38
    #4

    Barnen är 2,5 och 6 år...

  • Wed 25 Jan 2023 17:41
    #6
    -1
    Magical skrev 2023-01-25 17:40:54 följande:

    Du kanske inte kan lämna barnen hos en pappa som frivilligt flyttade, medveten om att han inte kunde ha dem varannan vecka. Han kommer nog inte orka ta hand om dem - eller? 

    Tycker du först ska se över möjligheterna att hitta annat jobb eller variant. 


    Jag har verkligen världens bästa jobb. Jag vill verkligen inte byta. Därför är detta inget alternativ. Känner mig helt lost just nu
  • Wed 25 Jan 2023 18:14
    #8
    Aliona skrev 2023-01-25 18:10:21 följande:

    Prata med din chef! Det kanske finns en lösning som du inte tänker på. Jag har en liknande jobbsituation, är ensam ämnessakkunnig, men vi är fortfarande människor, vi kan bli sjuka, våra barn kan bli sjuka, andra saker kan inträffa. Nu bor jag i Danmark och min arbetsgivare betalar full lön vid vabb så de flesta vobbar, man gör det man absolut måste när man är hemma med sjuka barn, eller vad man kan när de sover eller tittar på tv, sen får resten vänta. Kanske går liknande lösning för dig, du vabbar halvdagar och jobbar några timmar hemifrån, sen får resten helt enkelt vänta. 


    Kommer du ändå till slutsatsen att barnen får bo hos pappan under veckorna så går det så klart bra. Nu när han flyttade så måste det ju bli att barnen bor mer hos ena föräldern, och det kan lika gärna vara hos pappan som mamman. Jag utgår  från att han är en bra förälder eftersom du överväger att låta dem bo där.


    Varför kommer det tårar när jag pratar om det då? Lär man sig att leva med det eller kommer jag vara deprimerad och hata mig själv resten av livet? Min äldsta dotter på 6 år vill hellre bo hos mig än hos sin pappa så är rädd att hon ska bli väldigt ledsen också...
  • Wed 25 Jan 2023 18:18
    #11
    Folkesson87 skrev 2023-01-25 18:17:22 följande:
    Ja om det är viktigare att behålla jobbet än att behålla dina barn så är det nog bättre att dom är hos sin pappa ja. Förhoppningsvis så har hans hjärna mognat lite mera <3
    Fast det där låter som att jag är världens sämsta mamma... Väljer jobbet framför barnen.....
  • Wed 25 Jan 2023 18:37
    #13
    Billie38 skrev 2023-01-25 18:26:23 följande:

    Du behöver bestämma dig om du tycker att jobbet är viktigare än att delta i barnens vardag. om inte så prata med din chef om ni kan hitta en lösning, kanske det finns något jobb du kan göra hemifrån när det krisar. annars får du leta annat jobb och vara hemma för vab när det krävs, det har du laglig rätt till.

    få personer ångrar att de inte jobbade mer m/hårdare när de ligger på dödsbädden, det är större sannolikhet att du ångrar att du inte deltog i barnens vardag.

    Hur långt bort ska exet flytta och vad är anledningen till det beslutet (att han inte prioriterar sina barns vardag)?


    Han har nog ingen bra anledning till varför han ska flytta längre bort... För att hämnas på mig kanske och börja om sitt liv. Först var det tal om att flytta utomlands men nu vet jag inte.
    Men är man inte sämsta mamman om man väljer jobbet före barnen? Det gör så sjukt ont i hjärtat att jag ens har tanken om detta...
  • Wed 25 Jan 2023 20:19
    #18
    -1
    StinaLinn skrev 2023-01-25 19:58:38 följande:

    men kan du ha dem ifall du inte behöver vabba? 


    hänger allt på vabb? Isåfall måste jobbet lösa det 


    Ja men ungarna är sjuka ofta så därför kommer jag inte kunna ha dem 
  • Thu 26 Jan 2023 08:12
    #24
    mammatill6 skrev 2023-01-26 05:36:02 följande:

     fast vänta vänta. du kan inte vabba? det kan du visst. Det är upp till arbetsgivaren att lösa det.


    Kan och kan. Vabbar jag så står jobbet i princip still .. så nej, jag kan inte vabba
  • Thu 26 Jan 2023 10:52
    #27
    Miooo skrev 2023-01-26 10:51:09 följande:

    Det är alltså pappan som har tagit all vabb i 6 år? Jag börjar förstå varför han flyttar. Han kanske tycker det är din tur att dra lasset. 
    ingen är oumbärlig på jobbet, blir det mycket vann får nu träna upp en kollega eller anställa någon så det funkar. Det är inte din sak att lösa utan arbetsgivarens. När det gäller att vara mamma så är du oersättlig på riktigt men det gäller ju även pappan. 


    Vem har sagt att han har tagit all vabb i 6 år!? Jag började mitt jobb förra året i mars. Under denna tiden har jag vabbat flera gånger. Innan detta pluggade jag och då tog jag i princip all vabb! Så nej, han har absolut inte tagit all vabb under 6 år, det är snarare jag
  • Thu 26 Jan 2023 10:58
    #29

    Jag jobbar på en ehandel där jag sköter mejlen, skriver ut ordrar och packar. Det enda jag kan sköta hemifrån är mejlen .. inget annat 

  • Thu 26 Jan 2023 11:18
    #31
    -1
    FillippaFL skrev 2023-01-26 11:17:36 följande:
    Ja det tycker jag. TS verkar inte särskilt sugen alls att ta hand om sina "ungar".
    Nej du! Det stämmer inte alls! 
    Jag älskar mina barn och vill visst ta hand om dem. Men jag kan inte vabba var och varannan vecka för då kommer jag få sparken från jobbet då det inte funkar här!
  • Thu 26 Jan 2023 18:50
    #39
    Spucks skrev 2023-01-26 18:12:03 följande:

    Stackars barn. En pappa som flyttar ifrån de och skiter i hur oftas han ser dem, och en mamma som prioriterar jobbet över barnen. 


    När man inte känner till hela situationen så förstår jag att du har lätt att kläcka ut något så korkat!
Svar på tråden Vad gör man?