• Anonym (Rökar­en)
    Thu 26 Jan 2023 16:22
    3233 visningar
    9 svar
    9
    3233

    Rökare alltid rökare???

    Jag slutade röka omkring år 2015-2016. Rökte i många år, omkring 20 år.


    Har ännu inte rökt en cigarett under dessa år. Men jag drömmer flera gånger i veckan att jag röker och hanterar det genom att sluta varje gång utan problem.


    Det är en saga, vilket jag förstår. MEN jag kan fortfarande bli röksugen och ibland är drömmarna så verkliga att jag faktiskt tror att jag kan ta en cigarett och sen skippa några veckor igen.

    När kan jag bli fri från de drömmarna. Jag var en av dem som älskade att röka. Men sen fick info om att jag hade en påbörjad KOL. Skrämde skiten ur mig så jag la av från ena dagen till nästa.


    Men sen ett par månader tillbaka så drömmer jag om att jag faktiskt kan klara av att röka på helger. 


    MEN vet såklart att det är skit. 


    Jobbiga drömmar 

  • Svar på tråden Rökare alltid rökare???
  • Thu 26 Jan 2023 18:41
    #1

    Låt bli! 


    En enda sen är du fast igen.

  • Anonym (A)
    Thu 26 Jan 2023 19:12
    #2

    Låt bli.

  • Thu 26 Jan 2023 19:52
    #3

    Om du hade kol så är det verkligen inte klokt att börja igen. 
    Försök låta bli att tänka på det. 

  • Anonym (F.s rökare man 49 år)
    Thu 26 Jan 2023 19:59
    #4

    Hur gammal är du?
    Blir fundersam på det där med påbörjad KOL efter att han rökt i 20 år. Känns som du haft stor otur.

    De jag känner till som drabbats av KOL har oftast rökt i 40-50 år.

  • Anonym (Nä)
    Thu 26 Jan 2023 20:08
    #5

    Rök inte .Umågs inte med rökare.Att få den sjukdomen är väldigt jobbigt och onödigt.

  • Thu 26 Jan 2023 21:19
    #6

    Nikotinberoende är en kronisk, obotlig sjukdom precis som alkoholism. Precis som den absoluta majoriteten av alkoholister inte kan ta bara en drink så kan inte nikotinister röka en cigarett, utan tar man en så trillar man dit igen. 

    Vid ett svårt beroende så försöker hjärnan hela tiden lura en att börja röka på olika sätt. Den listar ut vilka knappar den ska trycka på för att man ska få lust att ta en cigarett (och varje gång man ger efter och börjar igen blir den ännu bättre på att förstå vilka tankar som funkar). För en person som gått upp något enstaka kg i vikt efter rökstoppet kan det tex handla om att man blir väldigt medveten om det och plötsligt börjar tänka negativa tankar om sin kropp, samtidigt som tankarna kommer om att ?om jag bara började röka igen så skulle det inte behöva vara så här, då skulle jag ha en vikt jag trivs med och må bra psykiskt?. För en person som gillade att stå i rökzonen på jobbet och småprata med folk så kan istället tankar komma om att man har för få vänner, att man inte lägger tillräckligt med energi på att träffa folk och att man förstör sitt liv genom att vara så osocial. Och så vidare. För dig verkar det vara dessa drömmar, och tankar på att du klarar att bara röka en cigg. Gå inte på det!

  • Anonym (aldri­g-mer)
    Fri 14 Apr 2023 19:47
    #7
    Anonym (Rökaren) skrev 2023-01-26 16:22:18 följande:
    Rökare alltid rökare???

    Jag slutade röka omkring år 2015-2016. Rökte i många år, omkring 20 år.


    Har ännu inte rökt en cigarett under dessa år. Men jag drömmer flera gånger i veckan att jag röker och hanterar det genom att sluta varje gång utan problem.


    Det är en saga, vilket jag förstår. MEN jag kan fortfarande bli röksugen och ibland är drömmarna så verkliga att jag faktiskt tror att jag kan ta en cigarett och sen skippa några veckor igen.

    När kan jag bli fri från de drömmarna. Jag var en av dem som älskade att röka. Men sen fick info om att jag hade en påbörjad KOL. Skrämde skiten ur mig så jag la av från ena dagen till nästa.


    Men sen ett par månader tillbaka så drömmer jag om att jag faktiskt kan klara av att röka på helger. 


    MEN vet såklart att det är skit. 


    Jobbiga drömmar 


    Jag avslutade 35 års rökande för 9 år sen. Har haft drömmar om att jag rökt. Jag går gärna ut med rökarna i pausen, men har aldrig fått tanken om att ta en cigarett själv. 

    Nä, du ska inte röka. Dina drömmar handlar om något annat. 
  • Anonym (Eveli­na)
    Fri 14 Apr 2023 19:50
    #8
    FredrikLiksom skrev 2023-01-26 18:41:09 följande:

    Låt bli! 


    En enda sen är du fast igen.


    "En enda är du fast igen". Nu tar du i så du spricker. Finns massor av folk som feströker. Håller dock med dig om att det bästa är att låta bli.
  • Anonym (x smoke)
    Fri 14 Apr 2023 19:57
    #9

    Jag rökte i 25 år mellan 10-30 cigg om dagen så en paket om dagen i snitt.
    Har varit "rökfri" i två år med undantag nån enstaka cigg på helgen ibland(kanske ett paket under senaste året), har inga problem med det så har aldrig förstått tankesättet att en cigg så trillar man dit.
    Sjukdomstämpeln för missbruk är bara en sak att skylla sina egna misslyckanden på.

Svar på tråden Rökare alltid rökare???