Berätta eller inte för kollegan?
Jag är mellanchef på ett mindre bolag. Jag har inget personalansvar utan min roll är mer teamlead och stötta mitt team då jag har många års erfarenhet av branschen.
Jag ser mycket upp till min chef och ser henne som min mentor. Hon delar med sig och är väldigt öppen med sina tankar om framtida planer. Vi arbetar båda för att jag skall läras upp och ta över hennes roll när hon går i pension.
Jag har även en kollega som jag klickar jättebra med på personlig plan. Vi umgås inte privat men har väldigt roligt på jobbet. Vi kan ibland även stötta och peppa varandra i saker på personlig plan.
Nu till problemet. Min chef och min kollega kommer inte alls överens. Det är på en nivå där de öppet inför alla bråkar och höjer rösten. Min chef menar på att min kollega inte sköter sitt jobb. Vilket jag håller med om. Vi har haft många samtal och gett kollegan massa olika verktyg för att sköta sitt jobb. Men efter 2,5 år kan kollegan fortfarande ingenting om hur vi jobbar och verkar inte kunna lära sig. Jag har svårt att avgöra om det har med intresse eller svårighetsgrad att göra. Oavsett klarar inte min kollega sitt jobb.
Min chef har på sistone tröttnat och vill inte ge kollegan fler chanser. Hon är öppen med mig att vi skall försöka bli av med henne. Tycker min chef sköter det dåligt och det är lite mobbningsnivå. Jag har sagt detta till min chef och vi är inte överens om strategi men kan ha en dialog.
Min kollega har såklart märkt att inställningen förändrats och har öppet frågat mig några gånger om chefen vill ge hen sparken. Jag har hittills undvikit frågan då jag tycker situationen är väldigt obekväm.
Nu till min fråga. Bör jag nämna något till min kollega?
Det känns väldigt oproffsigt att säga något men samtidigt känner jag mig falsk som undanhåller detta för en vän.