Inlägg från: Anonym (Morgonpanik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Morgonpanik)

Hinna med vild 1-åring på morgonen

Vår 1-åring ska börja förskolan och jag börja jobba. Hon är helt vild och man får hålla koll varje sekund. 

Vet inte hur jag ska hinna färdigt på morgonen.
    Hon är morgonpigg och vaknar vid 4.30.
    Alternativet att ställa klockan innan hon vaknar för att göra mig iordning känns otänkbart.

Nu brukar jag sätta henne i matstolen utanför badrummet när jag gör mig klar. Tar 15 min totalt.
    Annars klättrar hon på möbler(kan ramla och slå sig) eller river runt bland alla saker på badrummet. Kastar saker i toaletten. 

Hur gör ni på morgonen?

Ni kommer säkert tycka att det är en larvig sak att fråga om men när man frågar släkt och vänner så är det så himla hemligt hur allt går till.

• Svar på tråden Hinna med vild 1-åring på morgonen
  • Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (Dori) skrev 2023-01-27 09:09:29 följande:

Det är ju inte alls säkert att ditt barn vaknar kl 4.30 när hon börjar förskolan. Hon kommer få andra rutiner och kanske mer aktiviteter på morgonen. Mina barn sov i alla fall annorlunda och blev tröttare efter att börjat förskola. Så vi löste det genom att gå upp före vi väckte barnet. Gjorde oss iordning och åt frukost så vi själva var redo. Vaknade barnet tidigare så turades vi om och ev satte barnet framför tv:n en stund.

Låter lovande men det går inte att sätta henne själv i soffan. Hon springer i soffan. Hon ska också vara med överallt. Främst med mig och inte så mycket med min partner.
    Älskar att hon är så nyfiken och igång men det blir lite stökigt.
  • Anonym (Morgonpanik)

Tackar för förslaget om sminkväskan.
    Bara det hjälper mig en hel del skulle jag säga. 

Har ett jobb där man inte är helt beroende av sitt utseende men man vill ändå framstå som relativt normalfungerande gentemot kollegor. Haha!

Det går relativt bra med lösningen dörröppningen när hon är på gott humör men annars stressigt och bråkigt. 
    Har väl en bild av att alla andra har gulliga barn som springer runt benen och att det är så mysigt men känner mig dum som låter henne sitta där. 

Frukost hade jag själv tänkt äta i bilen och som ni andra skriver lägga fram allt på kvällen.

Duschar alltid på kvällen. 

• Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (xxx) skrev 2023-01-27 12:36:33 följande:
    Var håller din partner hus på morgonen? 

Kommer att gå hemifrån tidigare än oss. 
    Jag kommer lämna och hämta för att det är det enda som funkar för oss. 

Frågar väl egentligen för att få tips till oss båda.

Sen vi började inskolningen har mammigheten helt gått i taket. Gallskriker så fort jag lämnar henne i ett rum med någon annan. Orkar inte med sånt varje morgon.

• Anonym (Morgonpanik)

Vi har testat att försöka lägga senare men då är hon så trött att läggningarna blir ett stort kaos. Vi lägger vid 19.00.

• Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (Ina) skrev 2023-01-27 15:48:03 följande:
    Men pappan kommer väl inte sticka 04:30?

Äta på vägen, eller på jobbet. Samt sminka sig sparsamt har räddat många.

Är det egentligen ett riktigt problem, eller att du faktiskt ännu inte har vanan?

Vana av morgonrutin får man ju först när det gått en tid. Första veckorna är jobbigt för alla. Rutiner har inte fallit på plats och det är rätt jobbigt att plötsligen jobba och hämta/lämna.

Lös detaljerna allteftersom de kommer upp. Men se till att vara realistiska om att faktiskt hjälpas åt. Och vad som fungerar. Att kliva upp 3 timmar INNAN förskolan kan bli ett problem, men då kommer ni märka det. 

Har inte sagt att något är ett problem än för att jag har inte börjat jobba än men frågar här i förebyggande syfte och har ändå fått lite tips som kan hjälpa till. 

Klart att man får vana och rutin med tiden men man vill gärna få alla bra tips.

Han sticker inte så tidigt nej. Hon vaknar då men jag vägrar gå upp förrän det är dags för att försöka vänja henne vid att det är natt. Vi ligger och myser i vår säng tills jag tycker att det är okej att gå upp. Menade mest bara att eftersom att hon vaknar så tidigt så är det inget alternativ att ställa klockan innan hon vaknar. 

• Anonym (Morgonpanik)

Och till dig som säger att föräldrar bestämmer.
    Vi har provat att bestämma i ett halvår snart men det går sådär. Går inte upp men då bökar hon runt i vår säng.
    Testat att natta om i hennes säng men det går inte.
    Lätt att vara snusförnuftig åt andra. 

• Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (I) skrev 2023-01-27 17:52:07 följande:

Pappan kan ju prova ta sitt ansvar också så kanske det där med mammigheten släpper. Galenskap att du både ska hämta och lämna ett barn som uppebarligen är väldigt krävande just nu. Jämnställt föräldraskap från start är att eftersträva. 

Tåget han tar till jobbet går innan förskolan öppnar.
    Jag kör bil och hinner lämna innan jag börjar jobbet.
    Om han ska hämta är dottern på förskolan 1 timme längre än om jag hämtar. Detta har inget med jämställdhet att göra utan bara en slump. Kunde lika bra varit tvärtom.
  • Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (I) skrev 2023-01-27 22:12:58 följande:
    Fast det hindrar knappast honom från att gå upp tidigt och ta hand om barnet så att du kan göra din morgonbestyr ifred. 

Om det nu är ett så stort problem för dig så får den andra ta sitt ansvar också alt gå ner i tid. 

Det är klart att han får hjälpa till och vi jobbar på det där med mammigheten. Jag är ändå av åsikten att man inte alltid når sitt mål genom att tvinga barnet på sin pappa. 
    Härlig start på dagen när barnet gråter i panik, pappa försöker trösta utan resultat och mamma är uppjagad av skrik. Räcker med att barnet blir ledsen vid lämning tycker jag.

Det kommer en period när de vänder sig till den andra föräldern. Bara man ser till att finnas där. 

• Anonym (Morgonpanik)
    Citronfjärilen skrev 2023-01-28 09:03:10 följande:
    Vårt första barn var en riktig mammagris. Det var nästan löjligt hur mycket han satt fast på mig. 

Mycket av mammigheten släppte när min man tog över föräldraledigheten.

Nu vet jag inte hur ni har lagt upp det hela och om din man planerar på att vara föräldraledig men det är något jag verkligen rekommenderar, både för dig, din man och ert barns skull :) 
    Han har varit ledig med henne och ska ta majoriteten av VAB framöver för att det är viktigt att jag är på jobbet nu till en början. När han var ledig var hon ändå som ett plåster på mig när jag kom hem från jobbet. När jag sen tog över ledighet igen eftersom att jag skulle skola in så saknade hon pappa om dagarna men när inskolningen drog igång har hon återgått till plåster på mig. 
  • Anonym (Morgonpanik)

Till Stella och Ohlala.
    Ni är riktiga klippor. Tack för fina tips och verklighetsförankring! Skönt när man inte blir ifrågasatt utan stöttad i rätt riktning.

Det kommer att bli rörigt ett tag. Därför är det viktigt för mig att förbereda så mycket man kan. 

• Anonym (Morgonpanik)

Skönt att det är andra som känner igen sig och det är skönt att flera skriver att det är okej att låta henne sitta i stolen den stunden. Har bara haft sån dålig känsla över det men det funkar ju oftast. Ska verkligen minska ner tiden till det mest nödvändiga.

Svar på tråden Hinna med vild 1-åring på morgonen