• Blåviola

    Barn nr 3 och äldre syskon

    Hej!
    Behöver lite råd:) Jag och min man är oplanerat gravida och lite oense om vi ska behålla eller ska inte? 
    Jag fyller 39 senare i år och min man är 40. Vi har två barn sedan innan som är 13 och 11 år nu, så behåller vi den lilla blir det ju verkligen en liten sladdis!
    Jag känner verkligen inte för att göra abort medan min man känner sig färdig med småbarnsåren och allt vad det innebär?
    Någon som varit i samma sits och är i vår ålder ungefär? skulle vara skönt med lite input från någon utomståendeGlad

  • Svar på tråden Barn nr 3 och äldre syskon
  • Anotherone

    Vi blev i och för sig inte oplanerat gravida, det var "med flit". Men för oss blev det 11 år mellan barnen och det är verkligen som att börja om. På alla tänkbara sätt!
    Vårt boende idag är inte samma som när äldsta sonen var liten utan vi fick barnsäkra allt. Göra om rum så att även den lilla skulle få ett när han började få det behovet.
    Man behöver räcka till i alla ändar som förälder, från sömnen till att hantera småbarnstrots samtidigt som den äldre inte accepterar regler om skärmtid och bråkar om när han ska vara hemma.
    Det fanns fortfarande aktiviteter som den äldre inte kunde ta sig till själv de första åren efter att syskonet kom, så vi behövde kunna vara med och skjutsa och så.
    Men sömnen är nog det jobbigaste. Och att vi blev så uppdelade som familj.
    Vi var en väl fungerande trio och hade liksom verkligen landat, hade gemensamma "vuxna" rutiner. Till att jag som ammade fokuserade på den lilla och hade en helt annan dygnsrytm, så vi fick liksom hand om var sin rätt mycket.
    Och nu när den lilla är äldre men ändå sover som en kratta så kan jag behöva vänta in stora killen som går i gymnasiet och ska vara hemma 23 på helgerna samtidigt som jag vet att lillebror kommer vakna kl 5.
    Den äldre måste visa respekt och vara tyst på kvällar när den lilla ska sova.
    De har inget gemensamt egentligen, kan väl busa och "delta i samma aktivitet" men det är ju typ om man åker ut och grillar korv, är på en badplats eller så. 

  • Issla

    Jag fick också en sladdis, 40 år gammal. De stora barnen var då mellan 9-12 år. Det jobbigaste har varit bristen på sömn. De stora vill vara uppe länge samtidigt som den lilla vaknar tidigt. Känns som att det alltid är ett barn vaket, haha! Svårt att hitta gemensamma aktiviteter att göra nu när den minsta fortfarande är så liten. Badhus funkar på vintern och stranden på sommaren. Möjligen en skogspromenad. Alla är dock oerhört förtjusta i vår minsting och skulle aldrig vilja ha det annorlunda. De stora barnen leker mycket med sitt syskon och de kan hjälpa till att passa om vi behöver ta en dusch eller behöver hjälpas åt med något i trädgården. De har redan nu deklarerat att de gärna hämtar på förskolan om några år! 

Svar på tråden Barn nr 3 och äldre syskon