• Anonym (Denise)

    Skulder hos kfm o bli sambo?

    Jag är den med skulder och har barn sen innan. Jag har nu en ny kille sen många år men vi kan inte bo ihop då jag antar jag blir av med det mesta av min inkomst. 

    Det jag funderar över är om han skulle flytta in framåt behöver han försörja Mina barn då? Och hur mycket får jag behålla?
    Försökte räkna ut på deras hemsida men blir inte klok på det. Han får ut ca 25000 efter skatt och jag 16000. Hyran inte jätte hög utan 7000 kr men han kommer få färdkostnad till jobb på ca 4000 i mån

    Är det lönt att starta ett sambo liv eller ska man bara låta det va?

  • Svar på tråden Skulder hos kfm o bli sambo?
  • Anonym (***)
    Anonym (Denise) skrev 2023-01-27 12:29:35 följande:
    Skulder hos kfm o bli sambo?

    Jag är den med skulder och har barn sen innan. Jag har nu en ny kille sen många år men vi kan inte bo ihop då jag antar jag blir av med det mesta av min inkomst. 

    Det jag funderar över är om han skulle flytta in framåt behöver han försörja Mina barn då? Och hur mycket får jag behålla?
    Försökte räkna ut på deras hemsida men blir inte klok på det. Han får ut ca 25000 efter skatt och jag 16000. Hyran inte jätte hög utan 7000 kr men han kommer få färdkostnad till jobb på ca 4000 i mån

    Är det lönt att starta ett sambo liv eller ska man bara låta det va?


    Så du kan inte jobba? Vad har du för inkomst? 

    Om ni blir sambos räknas ni som en familj. Så ni förväntas nog klara er på hans 25 000 plus det som blir kvar av dina bidrag. 
  • MammaKajsa

    Hej Ts
    Skillnaden om ni blir sambos är att då räknar KFM på att ni delar på alla era kostnader för hyra, mat osv till skillnad mot när du är ensamstående och du står själv för alla kostnader.

    Du kan testa att räkna ut ditt förbehållsbelopp (hur mycket du får behålla) här:
    kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/kravet-ar-faststallt---du-ska-betala-eller-gora-nagot/du-foretaget-kan-inte-betala/berakna-ditt-forbehallsbelopp

  • Kockobello

    För hans del blir det ju förlust. Det beror ju på om han vill gå i ekonomisk förlust.

  • FuckGoggleAskMe

    Du och barnens pappa ska försörja barnen, inte din sambo. Om ni bor ihop anses det att dina levnadskostnader går ner för ni delar hyra, el och annat. Då får du mer pengar över för att betala dina skulder. 

  • Anonym (***)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-01-27 15:33:42 följande:

    Du och barnens pappa ska försörja barnen, inte din sambo. Om ni bor ihop anses det att dina levnadskostnader går ner för ni delar hyra, el och annat. Då får du mer pengar över för att betala dina skulder. 


    Inte alls säkert TS kostnader går ner, hon kommer att få mindre i bidrag, så det blir kanske inte så storskillnad. 
  • Anonym (Denise)

    Jag går inte på bidrag ,jag jobbar heltid inom vården. Hade varit toppen att betala mer för just nu kan de inte dra då jag tjänar för lite för att klara mig om de tar pengar.
    Men jag vill inte att han ska behöva betala precis allt.
    Skulderna är från förra förhållandet så jag åkte på. Tyvärr i mitt namn. Vill kunna få pengar över att försörja barnen och kunna handla mat då jag anser han ej ska betala allt. Hyran räknar jag dock med att han kommer få stå för

  • Kockobello
    Anonym (Denise) skrev 2023-01-27 16:28:31 följande:

    Jag går inte på bidrag ,jag jobbar heltid inom vården. Hade varit toppen att betala mer för just nu kan de inte dra då jag tjänar för lite för att klara mig om de tar pengar.
    Men jag vill inte att han ska behöva betala precis allt.
    Skulderna är från förra förhållandet så jag åkte på. Tyvärr i mitt namn. Vill kunna få pengar över att försörja barnen och kunna handla mat då jag anser han ej ska betala allt. Hyran räknar jag dock med att han kommer få stå för


    Kan du byta jobb? 

    Det är bästa sättet att få upp lönen.
  • Kockobello

    Det är helt galet att jobba heltid för den lönen. Kanske personlig assistans med många natt-pass kan öka? 

  • Anonym (***)
    Kockobello skrev 2023-01-27 16:32:51 följande:

    Det är helt galet att jobba heltid för den lönen. Kanske personlig assistans med många natt-pass kan öka? 


    Jag fattar det som att det är  vad TS får kvar när  KF dragit  sitt. 
  • Kockobello
    Anonym (***) skrev 2023-01-27 16:35:19 följande:
    Jag fattar det som att det är  vad TS får kvar när  KF dragit  sitt. 
    Aha då är jag med. 
  • Anonym (Ring och fråga)

    Kronofogdemyndigheten är i min värld oerhört hjälpsamma per telefon. Räkna på det, för troligen så kommer det på sikt bli bättre att du får bättre ekonomi och lättare att betala skulden.

    Sluta genast upp och förutsätta att saker fungerar på ett visst sätt. Ta reda på vad som gäller och hur skulden ligger till! Och det är inte alls konstigt att ringa och prata med en myndighet INNAN man gör vissa val!

Svar på tråden Skulder hos kfm o bli sambo?