• Anonym (EIPS)

självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?

Jag har själv EIPS, samma diagnos som min halvsyster, så jag borde förstå det här, men det gör jag inte. Nu har jag själv inte självskadebeteende på samma sätt, men vad jag fått till mig, väldigt tydligt är att självskada är inget någon gör för uppmärksamhet, utan för att personen mår dåligt.

Men hennes självskada verkar alltid komma när hon inte får uppmärksamhet, i samband med att något annat händer för någon annan. Tex. mamma skall åka till Grekland 3veckor. Då, någon dag innan händer det med total panik, armarna sönderskurna, psykakuten...

forts i nästa post

• Svar på tråden självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?
  • Anonym (EIPS)

Samma sak när hennes pojkväns mamma dog och han var upptagen med det, sorg, begravning osv då självskadade hon grovt. Eller jag med min ex när vi skulle ha förlovningsfest dagen innan med självskada. Jag mår dåligt just nu och har gjort så länge men vågar inte berätta det med risken att hon mår ännu sämre. Liksom så att hon vinner även där. 

Handlar det verkligen inte om uppmärksamhet när det alltid kommer med i samband med att det händer något annat? Hur hanterar man det i så fall? Slutar göra saker som man får uppmärksamhet av? 

• Fröken Allvar

Tidigare talade man om utsläckning. Man skulle då inte ge uppmärksamhet vid självskada när det användes så som du beskriver. 

• Anonym (Jessica)

Varför i helsike skulle det vara UPPMÄRKSAMHET? Man mår dåligt, så jäkla dåligt så man vill skada sig själv för man hatar sig själv och sina besvär så mycket!! Man vill bar försvinna men självskadorna är ett rop på hjälp. Det gör ont där istället för i psyket om man skadar sig själv. Men, det hjälper inte. Möjligtvis tillfälligt. 

Där har du anledningen. 

Sköclkaadebeteende kan även bero på PANS/PANDAS där man har en inflammation i hjärnan pga tidigare infektion som tex halsfluss dvs streptokocker. Så var det för mig.

• Anonym (EIPS)
    Drottningen1970 skrev 2023-01-28 08:07:40 följande:

Det kanske handlar om att ångesten faktiskt blir större när det händer omtumlande saker i ens liv.

Ok. Men det blir väldigt jobbigt för alla andra om man gör sådana saker typ vid de väldigt få tillfällena där de är upptagna.
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 08:11:28 följande:

Tidigare talade man om utsläckning. Man skulle då inte ge uppmärksamhet vid självskada när det användes så som du beskriver. 

Intressant! har du någon text om det eller vet något mer du kan utveckla?
    Anonym (Jessica) skrev 2023-01-28 08:13:36 följande:

Varför i helsike skulle det vara UPPMÄRKSAMHET? Man mår dåligt, så jäkla dåligt så man vill skada sig själv för man hatar sig själv och sina besvär så mycket!! Man vill bar försvinna men självskadorna är ett rop på hjälp. Det gör ont där istället för i psyket om man skadar sig själv. Men, det hjälper inte. Möjligtvis tillfälligt. 

Där har du anledningen. 

Sköclkaadebeteende kan även bero på PANS/PANDAS där man har en inflammation i hjärnan pga tidigare infektion som tex halsfluss dvs streptokocker. Så var det för mig.

Nämen oj. Det finns väldigt mycket man kan göra för uppmärksamhet med EIPS, så varför inte även det?

• Fröken Allvar

Nej, jag har ingen text om det. Stötte på det genom människor som sade sig använda utsläckning som arbetssätt. Att låta människor blöda när de skurit sig. Idag skulle man nog välja lågaffektivt bemötande. Arbetsmetoder kommer och går, diagnoser likaså. Men lidandet består. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (EIPS) skrev 2023-01-28 08:30:58 följande:
    Ok. Men det blir väldigt jobbigt för alla andra om man gör sådana saker typ vid de väldigt få tillfällena där de är upptagna.
    Fröken Allvar skrev 2023-01-28 08:11:28 följande:

Intressant! har du någon text om det eller vet något mer du kan utveckla?Nämen oj. Det finns väldigt mycket man kan göra för uppmärksamhet med EIPS, så varför inte även det?

Tror inte ett skit på att de med EIPS innerst inne gör det för uppmärksamhet utan för att de när så jäkla dåligt. 
  • Anonym (Jessica)

Man får tänka lite längre än uppmärksamhet. Varför skulle personen söka uppmärksamhet. Jo. Poff. De mår dåligt. Förvånad? 

• Anonym (Jessica)

En person med bra självförtroende, stabil och mår bra söker inte uppmärksamhet. Den personen behöver kanske en stor kram bara. Någon som ser en. Det kan man komma långt med. 

• Anonym (Juli)

Det låter rätt logiskt att hon mår extra dåligt när de personer som vanligtvis stöttar henne inte finns där. 

Svar på tråden självskada: Om det inte är uppmärksamhet, vad är det då?