Inlägg från: Anonym (SnartMamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SnartMamma)

Kan jag neka dna-test?

Anonym (x) skrev 2023-02-06 22:49:03 följande:

men tänk nu om du då går den vägen och säger att du inte vet vem pappan är och säger så till ert barn också så ska ert barn gå och undra, är det min pappa? eller är det han? eller...? du kan skada ert barn mer med att undanhålla detta än om du säger som det är.

förstår att du är upprörd och allt men det här handlar inte om dina rättigheter, det handlar om ert barns rättighet att veta vem sina biologiska föräldrar är. Huruvida han sen är involverad eller inte är något annat. Barnet har rätt att veta. Barnet har även en dag rätt till sitt arv när väl pappan går bort. Det finns många rätt som ert ofödda barn har som inte du eller någon annan har rätt att förvägra. Det kan finnas ärftliga sjukdomar och annat som ert barn behöver veta från faderns sida. Litet som smått: Ert barn har rätt att veta. Och sen en dag när ert barn får barn - har det barnet rätt att veta vem som är morfar/farfar.

Vilka motiv du än har för att vilja dölja detta så är de inte tillräckligt starka eller tillräckligt rätt moraliskt och jag hoppas lagligen heller.

Skulle han nu fortsätta vara en skitstövel som inte vill vara inblandad fine, men då har du i alla fall gjort rätt för ert barn, sen får han stå för sitt. Då har du gjort ditt. Då har du rent mjöl i påsen. 

Ja ja vi bor ju i samma stad så vi lär ju stöta på varandra förr eller senare vare sig jag vill eller ej. Men han har då mycket att bevisa här om jag ska se honom som nån pappa till mitt barn annat än på pappret. 
  • Anonym (SnartMamma)

Men är det ingen här som förstår vad jag menar med att han har mycket att bevisa? Att han behöver visa att han VILL träffa barnet alls och visa ett intresse för det. Över huvud taget. Ligger det verkligen på mig att få honom att göra det? Nej det gör det inte. Så varför ska jag då anstränga mig där om han inte ens vill? Känns ju sjukt om jag ska slå knut på mig själv för att han KANSKE vill träffa barnet sen. Vill barnet veta sen vem som är pappan så kommer jag väl att berätta det. 

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Om) skrev 2023-02-07 10:20:09 följande:
    Ja jag känner ju inte heller dig så hur ska jag veta det.  Precis som han inte heller kan veta. Menar du att du litar på precis allt alla andra säger även de du precis träffat, aldrig fundersam eller ifrågasättande på att det de säger verkligen stämmer?

Men såhär låter det. Du ville ha barn, såg till att ha sex oskyddat och blev gravid vilket du skyller på killen. Du valde att inte säga något till den blivande pappan förrän det var försent för abort och gav därför inte honom chansen att få säga vad han tyckte om det hela. Nu vill du inte ha en pappa till barnet men gärna underhåll, trots det spelar du upprörd för att han inte på sekunden tar på sig den blivande föräldrarollen. Jo men det låter absolut som en trovärdig människa som går att lita på. 
    Jag kanske inte kan få in på alla detaljerna här men der är då inte som du skriver i alla fall.
  • Anonym (SnartMamma)
    LFF skrev 2023-02-07 12:39:10 följande:
    Du ska göra som en bekant till mig har gjort med sitt barn. Liknande situation som dig. Oväntat gravid, han ville först inte ha med barnet att göra och hade så gott som ingen kontakt med henne under graviditeten. Hon informerade honom när barnet kommit och de gjorde DNA-test för att bekräfta att han var pappa. Han betalar underhåll. Ibland hör han av sig för att göra upp planer om att träffa sitt barn. Hon säger ok. Än så länge (barnet är några år gammalt nu) så har dessa tillfällen aldrig skett då han avbokat. Hon har aldrig berättat något om dessa träffar för barnet utan det kommer att ske den dagen det faktiskt blir en träff. I övrigt har barnet kontakt med ett par släktingar på pappans sida.

Så om han hör av sig så ska du helt enkelt se till att möjligheten finns för honom och barnet att träffas. Du får självklart säga om det inte passar just den dagen han föreslår (och då ge förslag på annan tidpunkt, inte säga att alla tider är olämpliga) men eventuella avbokningar ska ske på hans initiativ, inte ditt för att du är arg på honom. 
    Det låter verkligen inte alls kul att behöva vara så tillmötesgående för en pappa som säger att han ska träffa barnet och sen bara avbokar. 

Ok måste jag vara tvungen att även låta pappans släktingar att också ha kontakt och träffa barnet?! 
  • Anonym (SnartMamma)
    molly50 skrev 2023-02-07 20:53:33 följande:
    Ja,barnet har rätt till kontakt med sina mor- och farföräldrar också. 
    Men har pappans föräldrar verkligen rätt att träffa barnet alltså umgängesrätt elr vad det kallas. Gäller inte der endast pappan? Kan de be att få följa med och träffa barnet tillsammans med pappan? Måste jag släppa in dem i mitt hem när barnet är nån vecka gammal? Eller om bara föräldrarna vill träffa barnet och inte pappan? Låter otroligt faktiskt så länka gärna till källa på det! 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-07 21:24:06 följande:
    Är också tveksam till det. Möjligen att det ska mycket till innan du kan tvingas till det. Men kan ju vara så att om det är så att barnet har anknutit till en sådan person, och det bedöms vara till stor värde för barnet att fortsätta ha kontakt med denne, detta ska dessutom någon driva det fallet, så kanske... tycker mig minnas någon tråd men någon olycklig farmor som inte fick ha kontakt med sitt barnbarn med mamman och det var liksom inget att göra... men ska bli intressant att se om du får några källor.
    Men barnet är ju inte fött ännu så ingen farfar eller faster kan ha lyckats knyta an till det sedan tidigare. Jag tänkte mer bara om att jag med rätt kan vägra att pappan (som jag då tydligen inte kan neka umgänge) om han nu kommer på andra tankar inte ska kunna dra med sig hela tjocka släkten och komma och titta på barnet i mitt hem. Måste jag ens låta pappan träffa barnet i mitt eget hem förresten? Eller kan jag komma med barnet till pappan? Kan jag styra över det då? 
  • Anonym (SnartMamma)

Och där står i ena länken:

Förutsatt att barnet tidigare haft en god och nära kontakt med dessa och att det skulle gå ut över barnet om den kontakten upphörde. Syftet med detta är att värna om barnets nära relationer.

?och ingen av pappans släkt kan ju anses ha knytit an till ett barn de aldrig träffa. Så inte så troligt att de kan begära nåt sånt via soc vare sig om pappan är intressera eller ej 

• Anonym (SnartMamma)
    molly50 skrev 2023-02-07 22:58:10 följande:
    Det står också att det är barnets lagliga rätt.
    Men det missade du kanske?
    Så vem ska företräda barnets rätt i det fallet då om barnet ex är 3 veckor gammat och aldrig träffat sin farfar och faster som aldrig ens träffat barnet?
  • Anonym (SnartMamma)
    LFF skrev 2023-02-08 11:57:53 följande:
    Nej, men om släktingarna (=alla utom pappan) inte är direkt olämpliga så är det ju otroligt trist och tråkigt om man undanhåller barnet från att lära känna dem. Släktingarna har ingen laglig rätt som regel till barnet men barnet har samtidigt rätt att lära känna sin släkt på båda sidor. Så man tillgodoser ju inte den biten om man förvägrar den andra halvan av genpoolens släktingar att ha umgänge med barnet. Även om det som sagt inte är olagligt. 

Det är ju många som anser att "var förälder får se till att upprätthålla umgänge med sin egen släkt" men om  den ena föräldern inte engagerar sig men hens släktingar visar intresse för barnet så är det ju trist om den andre föräldern motverkar detta.
    Trist kanske det är för barnet men jag undrar mer om jag har nån skyldighet snarare. Som mamma kanske jag bara blir stressad och mår dåligt av att behöva umgås med pappans släkt om inte han själv vill.
  • Anonym (SnartMamma)

Ja vad jag ville veta är om det är ett MÅSTE rent juridiskt eller snarare ett BÖR vilket kan anses som moraliskt eller tyckande. Är de jobbiga personer kanske jag hellre slipper ha dem i mitt och barnets liv. i alla fall tills barnet blir lite större och kanske frågar efter. 

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Mini) skrev 2023-02-09 11:03:45 följande:
    Underhåll får du då från staten, alla har rätt till underhåll, även dom som befrukta sig anonymt.
    Nu har jag ju redan berättat så han lär väl vilja göra dna-tes. 
  • Anonym (SnartMamma)

Pappan sa när jag berättade att han inte trodde han var pappan och att han skulle kräva dna-test men vet ju inte om han kommer att kontakta och kräva det. Troligen. Läste mån stans att de visst kan pressa mig om de utreder vem pappan är och att de kommer att förhöra mig typ. 

• Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 18:09:32 följande:

Varför berättade du för honom om du har de här avsikterna? 

Jag trodde väl ändå att han skulle bry sig men har varit helt tyst därifrån dess. Är väl därför jag anser att han är en idiot. Så hade jag vetat det så hade jag kanske inte berättat. 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 19:33:11 följande:
    OK, bara tänkte det att du kanske från början hade intrycket att han kunde bli bra pappa, eftersom du berättade. Men då förstår jag hur du tänker.
    Det var barnmorskan som sa att jag måste ju bara berätta för killen som kan vara pappan. Trodde väl att han skulle bry sig något. 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 20:55:06 följande:

Ja, det vill man ju tro, det förstår jag.

Varför slutade ni träffas förresten?

Varför vi slutade träffas? Du kan se vad jag skrev i trådstarten det var ju en så kallad tillfällig förbindelse. 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 21:34:20 följande:
    Varför var det en tillfällig förbindelse och inte att ni ville träffas mer?

Ni träffades väl en handfull gånger.
    Ja varför har folk tillfälliga förbindelser? Eller ONS. Det fanns väl inte nog intresse från bådas sidor. Ja det förekommer att folk har sex utan relation och kanske inte ens vet om man vill bli tillsammans. Inte direkt så att alla går och håller på sig tills man har gift sig. För 75 år sedan kanske. 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-09 23:36:02 följande:
    Jo, jag vet att det förekommer, och att inte alla håller på sig. Men nu undrade jag inte varför ni hade förbindelsen, utan varför den upphörde. Varför det slutade vid att vara tillfällig. Inte nog intresse OK. Nej, då är det nog ingen idé.
    Jag fattar inte riktigt var du vill komma här. Måste man vara ihop för att ha sex eller vad menar du? 
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maria) skrev 2023-02-10 00:49:59 följande:
    Nej, det menar jag inte. Utan tänkte om han kanske hade betett sig illa eller så och det kanske var därför ni slutade ses.
    Nä det gjorde han inte det var ju bara nåt väldigt tillfälligt och ingen relation inte nåt dateande.
Svar på tråden Kan jag neka dna-test?