• blomma79

    Pgt-a

    Är 43 år och har amh 2,0 
    är det lönt att Göra PGT-A på embryo vid ivf i min ålder ?? 

  • Svar på tråden Pgt-a
  • SunnyP

    Vi gjorde pgs testning av våra embryon, jag skulle fylla 41 då vi gjorde ivf, hade amh på 1,9 Men det säger ju inget om kvaliteten. Är jätteglad att vi gjorde det då det besparade oss flera återföringar som aldrig skulle ha kunnat lyckas.

  • SunnyP

    Första gången fick vi 7 ägg, 3 var kvar till testning på dag 5 och 1 var normal. Andra gången fick vi 11 ägg, 2 var kvar till testning på dag 5 och båda var normala. Alla embryon fanns kvar på dag 4 innan de avstannade så hade man återfört ett otestat embryo på dag 3 så hade endast 3 av 18 återföringar haft en chans att lyckas så rätt dåliga odds. Första återföringen lyckades inre men är nu gravid i vecka 32 med den andra.

  • blomma79
    SunnyP skrev 2023-01-29 02:39:20 följande:

    Första gången fick vi 7 ägg, 3 var kvar till testning på dag 5 och 1 var normal. Andra gången fick vi 11 ägg, 2 var kvar till testning på dag 5 och båda var normala. Alla embryon fanns kvar på dag 4 innan de avstannade så hade man återfört ett otestat embryo på dag 3 så hade endast 3 av 18 återföringar haft en chans att lyckas så rätt dåliga odds. Första återföringen lyckades inre men är nu gravid i vecka 32 med den andra.


    Hej och tack för din tydliga förklaring :) vet att de har en klinik i Köpenhamn som gör ivf med dessa tester , men du var 41 när du gjorde det och jag fyllde 43 i sept förra året ! Lite skillnad med äggens kvalitet då möjligtvis? men man kan ju inte mer än att fråga kliniken vad de säger / tycker , eller? 
  • blomma79
    SunnyP skrev 2023-01-29 02:39:20 följande:

    Första gången fick vi 7 ägg, 3 var kvar till testning på dag 5 och 1 var normal. Andra gången fick vi 11 ägg, 2 var kvar till testning på dag 5 och båda var normala. Alla embryon fanns kvar på dag 4 innan de avstannade så hade man återfört ett otestat embryo på dag 3 så hade endast 3 av 18 återföringar haft en chans att lyckas så rätt dåliga odds. Första återföringen lyckades inre men är nu gravid i vecka 32 med den andra.


    Gjorde du det i Danmark?
  • SunnyP
    blomma79 skrev 2023-01-29 08:22:23 följande:
    Hej och tack för din tydliga förklaring :) vet att de har en klinik i Köpenhamn som gör ivf med dessa tester , men du var 41 när du gjorde det och jag fyllde 43 i sept förra året ! Lite skillnad med äggens kvalitet då möjligtvis? men man kan ju inte mer än att fråga kliniken vad de säger / tycker , eller? 
    Absolut så är det en skilnad men ditt AMH är väldigt bra för din ålder. Jag skulle dock säga att det blir ännu viktigare ju längre tiden går. Det är ju dels den känslomässiga biten med eventuella misslyckade försök eller missfall med emryon som redan från början saknar chans att bli till ett barn. Sen blir det även den ekonomiska biten, PGS kostar visserligen en del men upprepade försök är ju inte heller gratis. Jag resonerade även som så att för varje misslyckat försök så förlorar man ju minst en månad till och chanserna kan fortsätta att minska. Prata med kliniken och se vad de säger.
  • SunnyP
    blomma79 skrev 2023-01-29 08:25:22 följande:
    Gjorde du det i Danmark?
    Nej, vi bor i Thailand.
  • blomma79
    SunnyP skrev 2023-01-29 02:33:22 följande:

    Vi gjorde pgs testning av våra embryon, jag skulle fylla 41 då vi gjorde ivf, hade amh på 1,9 Men det säger ju inget om kvaliteten. Är jätteglad att vi gjorde det då det besparade oss flera återföringar som aldrig skulle ha kunnat lyckas.


    Kostar det mycket extra att göra PGT - A ? Hur mycket Ungefär? 
  • SunnyP
    blomma79 skrev 2023-01-29 09:42:36 följande:
    Kostar det mycket extra att göra PGT - A ? Hur mycket Ungefär? 
    Jag tror att det kan variera mycket, vi betalade här grundavgift på ca 4000sek + ca 3000sek per embryo
  • blomma79
    SunnyP skrev 2023-01-29 09:49:51 följande:
    Jag tror att det kan variera mycket, vi betalade här grundavgift på ca 4000sek + ca 3000sek per embryo
    Ok. ! 
Svar på tråden Pgt-a