• Dalarna91

    4 tidiga mf. Varför?

    Då har jag nyss fått bekräftad min 4e missfall i rad. 
    Har haft 2 tidiga missfall och 2 fördröjt missfall, bägge gångerna har det slutat växt i v6. 

    Ska få utredning nu varför det händer. 
    Behöver lite solskenshistorier och om någon vet varför man får tidiga missfall. Varför går det inte längre än till v6? 

  • Svar på tråden 4 tidiga mf. Varför?
  • Dalarna91
    Jaybeee skrev 2023-01-29 11:16:14 följande:

    Jag har haft 6 missfall i rad. Dom flesta i v6-7. Ett MA som upptäcktes på KUB där fostret dött i v10 ungefär. Jag gjorde en utredning där dom inte hittade något. Fick svar att det antagligen berodde på ålder och sämre äggkvalité.


    Vid 5e missfallet frågade jag läkaren om hon kunde skriva ut progesteron, vilket hon gjorde. Hon sa dock att hon inte trodde det skulle göra någon skillnad. Fick då ett missfall igen, men jag tror det berodde på att det fanns rester kvar då jag inte hade någon mens mellan missfallen. På 7e försöket lyckades vi! Jag tog progesteron till v12 och trappade sen gradvis ner. Jag vet inte om det berodde på progesteronet eller om det bara var slumpen. Jag var dock sjukt nojig och undvek t ex att bada, sex, tunga lyft mm och försökte ta det lugnt och inte stressa. Läkaren sa dock att inget av dom sakerna leder till missfall.


    Va tråkigt att du fått så många missfall men måste vara sån lättnad att det gick till slut, så grattis till försök nr 7! :) 

    Pratade ni något om Trombyl? 
    Jag va/är också super nojig. Brukar träna men sen pluss har jag inte gjort det. Utan har mest tagit det lugnt. Men blev ett till ma ändå. 
  • Dalarna91

    Osäker om vi skulle klassas som över fertil. På 1.5 år har vi haft missfallen. Så det är inte "ofta" jag blir gravid. Hoppas det blir 5e gången gilt. 

  • Dalarna91
    Jenniepennie031 skrev 2023-02-17 15:50:29 följande:

    Jag hade också 4 missfall (2 mf, 2 ma) under ca 2 års tid. Alla i vecka 6-8. Gjorde utredning men hittade inga fel. Var 33 år när vi började och hög äggreserv så de trodde inte det var åldersrelaterat heller. Blev sen inte gravid på ett år och valde att göra ivf privat. Gick på första försöket och fick progesteron till vecka 12, Trombyl till vecka 36 och prednisolon till vecka 15. Födde äntligen en frisk flicka i januari - då hade det gått över 3,5 år sen första graviditeten. Går inte att säga vad som gjorde att det gick vägen denna gång, eller om det bara var slumpen - men jag tyckte det var otroligt skönt att lämna över processen i någon annans händer och testa något nytt - även om inget tydde på att det egentligen skulle förändra något. Men det gjorde det! Önskar dig all lycka och hoppas det går vägen för er nästa graviditet <3


    Tack för svar, ger mig hopp nu :)
    Hur mycket prednisolon tog du? När började du med progrestron, Trombyl och prednisolon? 
Svar på tråden 4 tidiga mf. Varför?