• Anonym (undrar)

Sluta med hjälm i pulkabacken!

Hur gamla var era barn när dom fick sluta med hjälm vid pulka/ snowracer åkning.
    Jag har sätt att många barn här om kring i grannskapet slutar med hjälm när dom är i 10-12 års åldern.
    Mina egna barn 11 & 13 år har fortfarande hjälm när dom åker pulka/snowracer. 

• Svar på tråden Sluta med hjälm i pulkabacken!
  • Anonym (B)

I mellanstadiet tror jag det var.

• Anonym (S)

Min har fortfarande och är 13.

• DinoFerrari

Kan ju också bero lite på backen och vilken fart man får upp. Att säga att man efter en viss ålder inte längre kommer att slå i huvudet är ju skitdumt.
    Eventuellt kan man säga att risken kanske är mindre om man åker i en sluttning hemma i trädgården , men ska man åka i en pulkabacke som är som en ordinär slalombacke ska alla ha hjälm. Även vuxna.

• Anonym (Hmm)

Lite som att fråga när det är dags att sluta med bilbälte. Bara för att andra tar dumma beslut så behöver man själv inte göra det.

• Anonym (L)

När mitt barn som nu är 11 började kunna åka pulka hade jag aldrig ens reflekterat över att man skulle ha hjälm på barn i pulkabacken... Det hade man ju aldrig när man själv var liten?! Blev rätt förvånad när jag såg att typ alla andra ungar i hennes ålder hade det... Så det är tydligen en grej nuförtiden? 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (L) skrev 2023-01-30 11:54:55 följande:

När mitt barn som nu är 11 började kunna åka pulka hade jag aldrig ens reflekterat över att man skulle ha hjälm på barn i pulkabacken... Det hade man ju aldrig när man själv var liten?! Blev rätt förvånad när jag såg att typ alla andra ungar i hennes ålder hade det... Så det är tydligen en grej nuförtiden? 

Ja, folk blir klokare med tiden.
  • Anonym (pulkamamman)

Jag har en bebis som är 4 månader gammal, så i år blev ingen pulka. Men finns det hjälmar för ettåringar? Som hon kan ha nästa år? 

• Anonym (L)
    Anonym (pulkamamman) skrev 2023-01-30 12:08:30 följande:

Jag har en bebis som är 4 månader gammal, så i år blev ingen pulka. Men finns det hjälmar för ettåringar? Som hon kan ha nästa år? 

Ja, det finns ju cykelhjälmar för bebisar/småbarn?
  • DinoFerrari
    Anonym (L) skrev 2023-01-30 11:54:55 följande:

Jag hade alltid hjälp på huvudet när jag som liten åkte pulka och skridskor. Jag är 54.
  • Kermit1561

Alltså behovet av hjälm är ju om möjligt ännu större när de blir 10+ och börjar åka själva, de åker i högre backar med mer fart och dessutom i hopp, skogen etc. 
    Dessutom åker man ju skidor/snowboard med hjälm så det är ju bra att ha vanan inne. 
    Otroligt korkat att låta dem åka utan. 

• Anonym (förälder)
    Anonym (undrar) skrev 2023-01-29 22:49:49 följande:
    Sluta med hjälm i pulkabacken!

Hur gamla var era barn när dom fick sluta med hjälm vid pulka/ snowracer åkning.
    Jag har sätt att många barn här om kring i grannskapet slutar med hjälm när dom är i 10-12 års åldern.
    Mina egna barn 11 & 13 år har fortfarande hjälm när dom åker pulka/snowracer. 

Mina grabbar (9,11 & 14 år) har fortfarande hjälm när dom åker i pulkabacken.
    9 &11 åringen har hockeyhjälmar med galler när dom åker pulka/snowracer.
    14 åringen kör med skate hjälm i backen. 
  • Anonym (Inte alltid koll)

Vid en viss ålder så sticker ju barnen ut själva och åker pulka och då har man som förälder inte lika stor koll. Självklart vill man ju att de ska ha hjälm, precis som att man vill att tonåringarna ska cykla med hjälm även efter 15. Men det är svårt att detaljstyra ungarna från mellanstadiet och framåt. 

• LFF

Får jag som jag vill så är svaret "Aldrig" på den frågan. Precis som med cykelhjälm och hjälm när man åker skidor. 

• cosinus

För mig beror det på backens storlek, hur hårt det är och lite andra omständigheter.

När barnen var små åkte de sjukt mycket pulka, madrass, stjärtlapp o s v på gården hemma. Vi fick ihop en, för mindre barn, rätt så respektabel backe av all snö vi skottade från uppfarten. Där hade de väldigt sällan hjälm. Det fanns inget att åka in i, backen var relativt mjuk och de var ensamma i den. Var det isigt någon period så fick de ha hjälm men inte annars.

Det går liksom inte jämföra en liten mjuk backe med en isig stor backe med folk som åker som vettvillingar. Den senare undviker jag gärna helt men där känns det helt självklart med hjälm.

Har även en liten backe i våran lekpark, den är också så galet långsam att den bara motiverar hjälm om det är superisigt. 2 dm fluffsnö då är det ju krypfart nerför som gäller och då har barnen fått åka utan hjälm. 

Svar på tråden Sluta med hjälm i pulkabacken!