• alva1

    Hur hanterar man generösa föräldrar?

    Hej!

    Min pojkväns familj ska iväg på weekendresa, och de vill gärna ta med mig också, trots att vi inte dejtat så länge. Känns liksom lite för mycket från deras sida att de bjuder med mig, och när jag insisterade på att få betala något själv ville de inte ta emot det. Jag och min pojkvän bor hemma och jobbar. 

    De är så generösa och jag vill verkligen att de ska förstå att jag uppskattar det, och inte utnyttjar det. Spenderar redan majoriteten av tiden hemma hos de och äter mat etc, så de kanske tycker att det är bara de som betalar massa för mig, men att min pojkvän inte får så mycket tillbaka från min familj? Vill liksom inte uppfattas som en börda.

    Tänkte att det det kanske finns någon present jag kan ge att använda under helgen som passar in på temat? Eller passar det sig att ge någon present innan/efter som tack för att jag får/fick följa med? Ex någon trevlig gå-bort present inför nästa gång de bjuder över mig på fin middag? Känns kanske lite litet i jämförelse med hotellrum, restaurangbesök, tågresa och spa, men någonting vill jag ge tillbaka!

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Hur hanterar man generösa föräldrar?
  • Anonym (Lisa)
    alva1 skrev 2023-01-30 14:48:19 följande:
    Hur hanterar man generösa föräldrar?

    Hej!

    Min pojkväns familj ska iväg på weekendresa, och de vill gärna ta med mig också, trots att vi inte dejtat så länge. Känns liksom lite för mycket från deras sida att de bjuder med mig, och när jag insisterade på att få betala något själv ville de inte ta emot det. Jag och min pojkvän bor hemma och jobbar. 

    De är så generösa och jag vill verkligen att de ska förstå att jag uppskattar det, och inte utnyttjar det. Spenderar redan majoriteten av tiden hemma hos de och äter mat etc, så de kanske tycker att det är bara de som betalar massa för mig, men att min pojkvän inte får så mycket tillbaka från min familj? Vill liksom inte uppfattas som en börda.

    Tänkte att det det kanske finns någon present jag kan ge att använda under helgen som passar in på temat? Eller passar det sig att ge någon present innan/efter som tack för att jag får/fick följa med? Ex någon trevlig gå-bort present inför nästa gång de bjuder över mig på fin middag? Känns kanske lite litet i jämförelse med hotellrum, restaurangbesök, tågresa och spa, men någonting vill jag ge tillbaka!

    Tacksam för svar :) 


    Svår fråga. Jag förstår hur du känner, samtidigt vill man inte göra de besvikna heller om  de insisterar på att betala.
    Kan du bjuda dom på middag en av kvällarna, säga när notan kommer in att det är du som betalar ikväll som tack för att du fick följa med?

    Sedan kan ni väl vara lite mer hemma hos dig, så det jämnar ut sig. 
  • Anonym (Erica)

    Beroende på vad de har för intressen så kanske du kan ordna något på plats? Det behöver inte vara bara för dem, men om de tex gillar arkitektur så hittar du ett sådant museum och kollar hur man tar sig dit och så gör ni en utflykt tillsammans. 
    Eller förbokar en visning av något slag.
    Eller om de inte har något sådant intresse så kanske det går att förboka en massage eller annan behandling på hotellet?

    (Jag har lite samma med min man, han kommer från en familj där pengar inte är en issue. Vi har hittat en väg som funkar men det stör mig ibland att de inte vet hur bra de har det. Det har kunnat välja vägar i livet som hade krävt mycket mer av en som inte hade behövt leva på CSN och snåla.
    Ett exempel ..." klart Lisa ska läsa juridik i Lund, det MÅSTE Lisa få göra. Peppe, kollar du upp om vi kan köpa en liten lägenhet åt henne är du gullig".
    Själv fick man ju välja studieort lite utifrån förutsättningar för boende och jobb men sånt behövde aldrig min man.
    Och han "vet" att det kommer trilla in pengar i arv så småningom. Det lär det inte göra från min sida. Det är ett lyxproblem men vissa tappar helt enkelt i sin verklighetsförankring och i sin ödmjukhet.
    Och då är de inte jätte-jätte-rika men de har själva fått stöd hemifrån till att köpa boende och de har själva skaffat sig ordentliga utbildningar och därmed kunnat få jobb med bra löner genom åren. En parentes men ändå.. jag förstår hur du känner. Är man bara tacksam och framför allt att man inte förutsätter att bli bjuden så kommer det att bli bra!)

  • Anonym (Jenny)

    Om det är möjligt att "sno notan" någon gång under helgen, så att du kan betala, så är det ju bra. (men om det är på hotellet tar är det kanske ett paket, så att det inte går)
    Ska ni samlas på någons rum någon gång under helgen? Typ ses innan ni gemensamt går ner till middagen? Då kan ni ha med er bubbel, nötter, osv.
    Annars tänker jag att det är viktigare att du bidrar "till vardags". Tex att du/ni handlar och lagar middagen, diskar, städar, erbjuder er att röja i trädgården, passa ev. småsyskon, skjutsa, tanka bilen, eller vad som passar.

  • Anonym (Man51)

    Tänk inte på det 
    vill dom bjuda så låt dem göra det 
    dom vill ha dig med för att de tycker det är kul 

    du kan väl laga en fredag käk el kg er nåt hemma sen med ett par flaskor vin eller nåt 

  • Anonym (Kr)
    alva1 skrev 2023-01-30 14:48:19 följande:
    Hur hanterar man generösa föräldrar?

    Hej!

    Min pojkväns familj ska iväg på weekendresa, och de vill gärna ta med mig också, trots att vi inte dejtat så länge. Känns liksom lite för mycket från deras sida att de bjuder med mig, och när jag insisterade på att få betala något själv ville de inte ta emot det. Jag och min pojkvän bor hemma och jobbar. 

    De är så generösa och jag vill verkligen att de ska förstå att jag uppskattar det, och inte utnyttjar det. Spenderar redan majoriteten av tiden hemma hos de och äter mat etc, så de kanske tycker att det är bara de som betalar massa för mig, men att min pojkvän inte får så mycket tillbaka från min familj? Vill liksom inte uppfattas som en börda.

    Tänkte att det det kanske finns någon present jag kan ge att använda under helgen som passar in på temat? Eller passar det sig att ge någon present innan/efter som tack för att jag får/fick följa med? Ex någon trevlig gå-bort present inför nästa gång de bjuder över mig på fin middag? Känns kanske lite litet i jämförelse med hotellrum, restaurangbesök, tågresa och spa, men någonting vill jag ge tillbaka!

    Tacksam för svar :) 


    De har troligtvis mycket mer pengar än du har så att visa uppskattning genom pengar är sällan rätt väg. Bättre att visa uppskattning genom att göra något. 

    Kan vara allt från att bjuda på en trevlig hemmamiddag när ni kommit hem eller ordna en utflykt på resan.
  • Anonym (Johan)
    Att bjuda på en weekend är inte mycket pengar för någon som har det bra ställt. Det är lite som att bjuda på middag ute. Vi har bjudit på längre semestrar där man besöker flera länder och det påverkar inte vår ekonomi på minsta sätt.

    Det vi uppskattar att få tillbaka är inte en middag ute utan en hemlagad middag där någon lagt tid och kärlek på, det väger tyngre för oss.

    Jag gillar när jag får saker som något gjort, fick en tavla för ett tag sedan som jag uppskattade. Dvs saker som pengar inte kan köpa.

    En trevlig vandringstur där någon har planerat, fixat picknick osv kan också vara trevligt. Bara kolla vad dom tycker om lägg lite tid och kärlek på att ge något tillbaka som dom själva kanske inte har tid att styra upp och ordna.
  • Jemp

    Betala en middag på resan tycker jag är ett bra alternativ.

    Och i vardagen se till att ni plockar undan efter er, fixar/planerar/inhandlar maten ibland osv.  

  • Anonym (H)

    Dom bjuder dig för att dom vill det. En liten tack present efter helgen, typ en flaska bubbel eller blomma? 

Svar på tråden Hur hanterar man generösa föräldrar?