• Annfri

    "Föräldrakontroll" på mobilen, android till iPhone

    Vi har en tonåring som alltid har haft Samsung mobil, som resten av familjen. Vi har (med hennes tillsåtelse) andvänt oss av "Family link" för att hålla koll på hennes telefon och var hon befinner sig, hon tycker själv att det är en trygghet.

    Men nu har hon lyckats tjata sig till en iPhone medans vi fortfarande har android (Samsung) och vi hittar inga appar som fungerar mellan Samsung och iPhone, för att hålla koll på hennes telefon.

    Någon som vet/har testat någon app som fungerar bra? Eftersom vi bara har en iPhone i familjen kan hon inte ens köra "Find my iPhone"
    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden "Föräldrakontroll" på mobilen, android till iPhone
  • Anonym (??)

    Jag har alltid varit emot att kontrollera mina ungdomar via mobilerna, måste ni göra det? 

  • Anonym (Elinpelin)

    Kolla om qustodio fungerar på båda. Vet att den fungerar på android till android iaf. 


    Anonym (??) skrev 2023-01-31 18:34:08 följande:

    Jag har alltid varit emot att kontrollera mina ungdomar via mobilerna, måste ni göra det? 


    Jag har alltid varit emot att mina ungar sitter med näsan i mobilerna hela dagarna, därför gör vi det. Plus att jag som ansvarsfull förälder bör titta i deras mobiler ibland. Försöker jobba på att ungarna ska göra andra saker än skärmarna som läsa, pyssla/skapa, vara sociala utanför nätet osv. 
  • Kotten23

    barna ska va glada över att dom har mobil å liknande. Är barna under 18 så är det er skyldighet att bevaka å se allt vad barna gör på internet, vilka vänner dom får umgås med etc etc uppfostra rakt å ärligt. Barn under 18 är inte myndiga och ej bestämmande rätt. 

  • FredrikLiksom

    Det är inte omöjligt att det går att administrera detta via webben. Du kanske kan skapa ett Apple-ID via i webbläsaren och sen lägga dig som samordnare.

    Om iphonen ni köpt Är ny eller under 2 år gammal så ingår gratis support så jag föreslår att ni ringer dit och kollar. Dem är väldigt bra att ha att göra med. Man får ange sitt nummer och sen ringer dem upp. Men tänk på att dem ringer från typ Irland eller nåt annat land så svara! Dem pratar dock svenska.

  • Anotherone

    Jag har tyvärr inte lösningen, vi har Iphone flera i familjen så vi löser det just via Find my Iphone och så har vi nån spärr som gör alla/många appar obrukbara efter ett visst klockslag. 
    Men jag vill bara lägga till att ni inte alls är ensamma med att vilja ha verktyg för att trygga barnens deltagande i sociala medier och annat. Det är ett ansvar man har som förälder, att lära sig vad de håller på med, vad det är till för osv.
    Så att man inte får trista överraskningar om barn råkar börja köpa saker i spel/appar, blir kontaktade av folk med dåliga intentioner osv. 
    Självklart i samråd med barnet. 

  • Citronella

    Se det här som ett tillfälle att sluta snoka. Även barn har rätt till ett privatliv. Istället för att läsa igenom alla hennes privata meddelanden kan ni ha en öppen dialog. 

  • LFF
    Annfri skrev 2023-01-31 18:30:34 följande:
    "Föräldrakontroll" på mobilen, android till iPhone

    Vi har en tonåring som alltid har haft Samsung mobil, som resten av familjen. Vi har (med hennes tillsåtelse) andvänt oss av "Family link" för att hålla koll på hennes telefon och var hon befinner sig, hon tycker själv att det är en trygghet.

    Men nu har hon lyckats tjata sig till en iPhone medans vi fortfarande har android (Samsung) och vi hittar inga appar som fungerar mellan Samsung och iPhone, för att hålla koll på hennes telefon.

    Någon som vet/har testat någon app som fungerar bra? Eftersom vi bara har en iPhone i familjen kan hon inte ens köra "Find my iPhone"
    Tacksam för svar :)


    Det finns en app, "Find iPhone, Android, Xfi loc", just för att ha koll på vart enheten befinner sig. Har haft den installerad när jag haft en Apple som jobbmobil och Samsung privat. 

    Sen kan ni alltid skapa ett eget Apple-id och styra mycket via webben gällande föräldrakontroll. 
Svar på tråden "Föräldrakontroll" på mobilen, android till iPhone