• Anonym (Lurad)

Man ljugit om ekonomi/kronofogden

Långt nu. Jag är gift, sen 10
    år och vi har två barn. 
    Men; för många år sen innan jag o mannen flyttade ihop så ?kom jag på honom? med att ta massa sms-lån och skit. Han sålde sitt hus då med massa förlust och det blev skit ekonomiskt. Han vågade inte säga till mig utan lånade sig fram à la Lyxfällan. När vi sen flyttade ihop kom ju detta fram, och vi hade en kris kan man lugnt säga. Då hade han hamnat hos Kronofogden. 
    Det slutade med att han fick ta ett lån med sina föräldrar som borgenärer och lösa alla skulder. 
    Så han hamnade liksom på grön kvist igen men det tog ju ett tag. 
    För ett par månaden upptäckte jag att det ?försvann? pengar från vårt sparkonto, det är ett sparkonto som vi båda plockar pengar från ibland så det går upp o ner där, men nu hade det försvunnit så mkt. Då var det han och han hade massa ?bra? förklaringar. Bränd sen innan litade jag inte helt på honom, så flyttade alla dom pengarna. Och sen dess har han inte sagt nåt. Varje månad så betalar han sina privata räkningar, jag mina o sen för han över pengar till mig för alla gemensamma.

Men idag såg jag att jag inte hade fått några pengar, så frågade honom på morgonen bara om han hade glömt. Då såg jag på honom att det var nåt.
    Då är han i ekonomisk skit igen. Han är hos Kronofogden. 
    Han berättar ju bara för att jag har kommit på honom (precis som förra gången) Nu litar jag ju såklart inte helt på honom men enligt honom så har detta hållt på i ett år, kanske lite mer. Började med en dålig månad o han vågade inte säga något till mig o sen har det rullat på med sms-lån efter sms-lån. Nu uppe i ca 250 000
    Hamnade hos kronofogden, vet ej när, men from förra månaden har han löneutmätning. Vilket innebär att han nu bara lämnar mig med att lösa månadens hyra o allt för han har inga pengar. 
    Vilket jag såklart inte har pengar till för jag har ju betalat allt annat. 
    Om jag tömmer sparkontot kan jag lösa hyran men då finns inga mer pengar sen. 
    Det var lika förra gången, han berättade inte ?frivilligt? utan jag kom på honom. 
    Han är såklart jätteledsen och säger att han inte ?gjort det med flit? men han har inte velat såra mig. Bullshit säger jag, jag tänker att han varje månad och vid varje lån han tagit har haft möjligheten att vara ärlig.  

Jag fattar att jag måste lämna, men jag vet inte hur. Jag måste få lite styrka och luft under vingarna. Jag vet inte ens hur man gör? Barnen? Boende? Ekonomi själv? 
    Hur ska jag lösa allt? 
    Helt blankt, ge mig lite glada tillrop och hopp om livet igen. Jag älskar ju fortfarande honom såklart! 
  • Svar på tråden Man ljugit om ekonomi/kronofogden
  • Anonym (Eko från förr)

Jag har också varit gift med en sådan man, vi har 4 barn tillsammans.
    Jag fick det bättre efter skilsmässan. De anmärkningar jag till slut fick är nu borta och jag är inte kund hos KF. Han fick det sämre och blev tillslut vräkt. 
    Du kommer klara det bra. Det är underbart att ha kontroll över kontot igen, inga överraskningar i slutet av månaden. 

• Anonym (ooo)

Stackare, och stackars barnen. Han måste ta hjälp för sin problematik, precis som de i lyxfällan. 

Jag är inte säker på att jag hade älskat honom efter att han blåst mig IGEN! 

Separera er ekonomi kvickt som ögat så att inte du  syltas in mer än nödvändigt. Sedan separerar ni på riktigt. Han får bo själv och lösa sitt. 

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Eko från förr) skrev 2023-01-31 20:05:32 följande:

Jag har också varit gift med en sådan man, vi har 4 barn tillsammans.
    Jag fick det bättre efter skilsmässan. De anmärkningar jag till slut fick är nu borta och jag är inte kund hos KF. Han fick det sämre och blev tillslut vräkt. 
    Du kommer klara det bra. Det är underbart att ha kontroll över kontot igen, inga överraskningar i slutet av månaden. 

Tack, långt inne inser jag att det kommer bli bra för mig med. Men jag älskar min man, jag vill inte att han ska få det värre. Och jag kan inte se hur han ska klara det, det är ju naturligtvis inte min sak men ändå - barnens pappa liksom. 
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (ooo) skrev 2023-01-31 20:06:35 följande:

Stackare, och stackars barnen. Han måste ta hjälp för sin problematik, precis som de i lyxfällan. 

Jag är inte säker på att jag hade älskat honom efter att han blåst mig IGEN! 

Separera er ekonomi kvickt som ögat så att inte du  syltas in mer än nödvändigt. Sedan separerar ni på riktigt. Han får bo själv och lösa sitt. 

Det är just det där där IGEN som sårar mest. 

Men alltså, vi bor i Stockholm, inflyttade pga hans jobb så ingen direkt släkt. Vänner absolut men inga djupa, mer ytliga från barnens skola/aktiviteter. 

Hur löser man ens en snabb separation?

• Kockobello

Vi lärde oss i en annan tråd att det viktigaste är att man är kär.

Här är beviset på att detta är fel.

• Anonym (Lurad)
    Kockobello skrev 2023-01-31 20:11:33 följande:

Vi lärde oss i en annan tråd att det viktigaste är att man är kär.

Här är beviset på att detta är fel.

Verkligen! 
    Kan inte svara för min man just nu men jag är kär - men det räcker inte just nu. 
  • Anonym (Tyllbo)

Det finns en del hyresvärdar som har lägenhet med kort varsel. Det är dyra hyror men det är ett alternativ till andrahand. Kolla Wåhlins, Wallenstam, Stena och Einar Mattson till exempel.

Viktigt är förstås att det är hållbart logistiskt med barnens skola och så vidare. 

Du säger att han inte har betalat hyran. Om ni redan bor i hyresrätt kan det finnas internkö. Viktigast är att du skriver dig någon annanstans så att du inte längre är ansvarig för hans ekonomi. Det tar 6 månader att få skilsmässa från att papprena lämnats in.

Då han har ett missbruksbeteende kan det ta tid att få honom på banan då han förlitat sig på att du täcker upp. Om du vet att du vill separera har du ingen tid att förlora. Men eftersom du är kär blir det lättare sagt än gjort. Kolla skilsmassa.se också. 

• Goneril

Se till att hålla koder och dylikt på hemlig plats, helst bara i huvudet. Blir det separation är risken stor att han försöker blåsa dig. Man kan skaffa UC-ID skydd så får man snabbt besked om någon försöker ta ett lån i ens namn. Och för ordningens skull, den som går i borgen kallas BORGENSMAN. Den som lånar ut pengar är BORGENÄR. Bra att ha lite ordning på begreppen. 

• Anonym (Eko från förr)
    Anonym (Lurad) skrev 2023-01-31 20:07:36 följande:
    Tack, långt inne inser jag att det kommer bli bra för mig med. Men jag älskar min man, jag vill inte att han ska få det värre. Och jag kan inte se hur han ska klara det, det är ju naturligtvis inte min sak men ändå - barnens pappa liksom. 
    Att han riskerar få det värre är hans problem. Det här handlar inte om huruvida man är kär eller inte. Se till att du har ordning på ditt och hjälp honom inte. Bli inte medberoende och möjliggörare. Det hjälper inte honom, tvärtom så kan han fortsätta med sitt beteende. Byt ut hans agerande mot ett alkoholmissbruk så är det lättare att förstå mekanismen som styr. 
  • Anonym (V)

Vilket bullshit att han påstår att han inte gjort det med flit, det var ju knappast någon som tvingade honom. 

Kan det finnas någon beroendeproblematik som han lyckas dölja väl? Spel, droger, shopping? Har du frågat honom vad han gjort av pengarna så att han blev tvungen att ta sms-lån? 

Han behöver oavsett hjälp, och då syftar jag inte på att närstående ger honom pengar och betalar hans skulder utan jag menar professionell hjälp utifrån, och att du sätter ner foten en gång för alla för annars kommer det bara fortsätta och eskalera om folk hela tiden räddar upp honom. Hans föräldrar har ju hjälpt honom ur detta en gång och att han då inte tog lärdom av det visar att han uppenbarligen inte klarar av att hantera pengar.

Se till att han inte har åtkomst till dina och barnens konton och inte har hand om några inköp eller betalningar av räkningar. 

Tycker synd om dig. Jag hade haft svårt att älska någon som gjort något liknande, men förstår också att man inte bara lämnar sådär när det finns barn med i bilden.

Svar på tråden Man ljugit om ekonomi/kronofogden