• Svinto

Lätt potatisgratäng

Någon som har ett bra recept på potatisgratäng som man kan göra dagen innan man ska äta den?
    Den måste var lätt- och god

• Svar på tråden Lätt potatisgratäng
  • turia

man kan köpa på påse
    faktiskt god..

• Lola Jämtland

Lätt som i nyttig eller lätt att göra?

• lata kocken Johanna

lätt som i nyttig:

koka den skivade potatisen (och löken, ev andra rotfrukterosv) med milda minimat och lite mjölk - i en vanlig gryta tills nästan genomkokt - smaka av med kryddor och salt
    (bra eftersom det är lätt att reglera konsistens och smak)
    och lägg i ugnsform - hit går att göra i förväg

baka av i ugnen tills den fått färg och blivit genomvarm (tar 10-20 minuter)

lätt som i enkel -
    på påse + lite extra purjo

• Jossa82

Jag brukar göra på mini mat blandat med hälften röd mjölk och ha i lite majzena eller mjölredning för att den ska bli krämigare. brukar fungera jättebra!

• Svinto

Nja, påse är inget jag tänkte på då det ska var till 25 pers...

Kocken- har aldrig testat att koka potatis i minimat....Ska man inte ha någon ytterligare sås på sen när man har den i ugnen?

• Laire

Lätt som både nyttig och enkel:

Skiva potatisen, häll i en bunke med salt och peppar och rör om så det blir jämt kryddat. Fyll en form, häll upp till ca halva formen med mjölk (behöver inte täcka potatisen, den kommer koka upp i ugnen), strö ev på lite riven ost, in i ugnen i 225 grader ca 40 minuter.

Håller övre lagret på att bli bränt innan den är färdig så lägg alluminiumfolie på och fortsätt grädda.

• ViHi

koka potatisen, skiva o lägg i en form, koka grädde och philadelfia ost och häll över låt det stå i ugnen ett tag, blir jätte gott (krydda efter egen smak)

• ViHi

glömde skriva att knorr har en mix som heter fransk potatis gratäng som är super god och är lika god när du värmer upp den dagen efter

• Tiff

jag brukar göra med grädde. Skala och skiva potatis. Skiva purjolök i strimlor och varava med potatis. Salta och peppra och pressa ner ngra vitlöksklyftor. Häll på grädde, brukar gå åt en halv liter grädde, man kan ju använda mjölk istället, men grädden gör den mera krämig. Ca 40 min i ugnen i 200 grader. Använd King Edwards potatis.

• Svinto

Tusen tack för era jättefina recept!!
    Kommer bli mycket potatisgratäng i fortsättningen verkar det som

• lata kocken Johanna

Aima

nej man späder under tiden som man kokar den - så att den är ngt lösare än vad man vill att den ska vara när den är färdig

det är så man brukar göra när man vill ha många portionsformar tex
    då får man mängder med gratäng som man kan hålla kontroll på smak och konsistens i

funkar med allt från bara mjölk till bara grädde

Svar på tråden Lätt potatisgratäng