Sambo äger lght & jag äger bil
Hej!
jag behöver lite nya perspektiv på min och sambons situation. Vi har varit tillsammans i 10 år och bott ihop i 7 år. Sambon köpte lghten vi bor i när vi flyttade hemifrån (jag hade inget sparkonto när jag fyllde 18 och kunde därför inte köpa den tsm med honom). Vi har alltid delat hyran och mat lika och gör fortfarande. För 5 år sedan köpte jag en bil som jag behövde för pendling till mitt deltidsjobb på annan ort. Den använder vi tillsammans när vi handlar och ska iväg på saker. Han använder den också typ 5 dagar i veckan när han ska träna. Och jag använder den kanske 3 dagar i veckan för att jag vill inte slita på den i onödan om jag inte verkligen måste. För 1 1/2 år sedan började sambon betala halva dieseln för åkandet, men innan dess är det jag som stått för dieselkostnaden (han kunde tanka kanske 1-2 ggr per år). Han vill inte betala för service eller däckbyte på bilen, inte heller när bilen går sönder och behöver lagas, eftersom det inte är hans bil.
Jag vet ju vad jag själv tycker men behöver höra andras perspektiv. Hur ser ni på detta ur rättvise/jämställdhetsaspekt?