• Greta19

Sambo äger lght & jag äger bil

Hej!

jag behöver lite nya perspektiv på min och sambons situation. Vi har varit tillsammans i 10 år och bott ihop i 7 år. Sambon köpte lghten vi bor i när vi flyttade hemifrån (jag hade inget sparkonto när jag fyllde 18 och kunde därför inte köpa den tsm med honom). Vi har alltid delat hyran och mat lika och gör fortfarande. För 5 år sedan köpte jag en bil som jag behövde för pendling till mitt deltidsjobb på annan ort. Den använder vi tillsammans när vi handlar och ska iväg på saker. Han använder den också typ 5 dagar i veckan när han ska träna. Och jag använder den kanske 3 dagar i veckan för att jag vill inte slita på den i onödan om jag inte verkligen måste. För 1 1/2 år sedan började sambon  betala halva dieseln för åkandet, men innan dess är det jag som stått för dieselkostnaden (han kunde tanka kanske 1-2 ggr per år). Han vill inte betala för service eller däckbyte på bilen, inte heller när bilen går sönder och behöver lagas, eftersom det inte är hans bil. 

Jag vet ju vad jag själv tycker men behöver höra andras perspektiv. Hur ser ni på detta ur rättvise/jämställdhetsaspekt? 

• Svar på tråden Sambo äger lght & jag äger bil
  • Anonym (Hmm)

Han vill äta kakan och ha den kvar. Om det är din bil så sluta låna ut den. Hänvisa till att han får stå för hälften av alla kostnader om han ska nyttja den, särskilt som han använder den mer än dig och att den säkert används till gemensamma ärenden också, som att frakta hem mat mm.

• Anonym (Hmm)

Förresten, tänk på att du har rätt till halva värdet av lägenheten den dagen ni går isär, dvs marknadsvärdet som den kommer att ha då. Han kommer däremot inte ha rätt till halva din bil, de ingår inte i samboskap.

• Anonym (L)

Jag ser inget konstigt med att man inte vill betala för värdehöjande saker eller amortera på lån knuten till egendom som man inte äger. Då innebär det ju att man betalar för något som man inte får del av vid en eventuell separation eller om den ena går bort. Som det är nu så är bilen din egendom medan lägenheten (som jag tolkar att ni köpte för att bo i gemensamt redan från början) utgör samboegendom om ni inte avtalat om annat. Jag tycker då att ren drift så som el, hyra/avgift till föreningen, möbler, mat etc ska delas lika mellan er medan din sambo ensam ska amortera på lånet och bekosta renoveringar i lägenheten. På samma sätt tycker jag att drift av bilen bör delas mellan er, så som service, däckskifte etc, däremot om man vill trimma till bilen för att få upp värdet på den eller köpa nya tillbehör (däck, byta kamrem..) till bilen tycker jag att du ska bekosta själv eftersom det är din bil. Drivmedel tycker jag delas utefter vem som använder bilen mest och sträckorna man kör. Även om du skulle använt bilen dagligen och kört 2 mil om dagen och din sambo kör den en gång i veckan och kör 10 mil tycker jag man delar på kostnaden.

• Greta19

När sambon köpte lght skrev vi på avtal att den tillfaller honom vid separation. 

• Anonym (Hmm)
    Greta19 skrev 2023-02-01 00:17:08 följande:

När sambon köpte lght skrev vi på avtal att den tillfaller honom vid separation. 

Så han kan med andra ord kasta ut dig i princip när han känner för det. Har ni inte diskuterat om du ska köpa in dig på halva? Just nu har du ingen trygghet i boendet.
  • Greta19

Ja jo det kan han väl egentligen. Men det tror jag absolut inte han skulle göra efter såhär lång tid utan anledning. 

• Anonym (ooo)
    Greta19 skrev 2023-02-01 06:19:33 följande:

Ja jo det kan han väl egentligen. Men det tror jag absolut inte han skulle göra efter såhär lång tid utan anledning. 

Folk gör mycket, om de vill att en relation ska ta slut. Just saying. 
    Men nu var det väl inte det som var temat för tråden egentligen. 

Jag tycker att han ska betala bensinen för det han använder, dvs lite mer än häften eftersom det låter som att han kör mer än du? Det beror givetvis på hur långa sträckor ni kör när ni använder bilen. 
    Resten av utgifterna för att ha bil borde ni väl också dela på. Många familjer har ju bilen ihop men bara ett namn kan stå som ägare för bilar, så då väljer man den enes namn, även om det är bådas = man delar alla kostnader. Om det uttalat var DIN bil när du köpte så ja - oklart varför ni valde att göra så, men däri ligger väl "felet". 
Svar på tråden Sambo äger lght & jag äger bil