Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Sambo äger lght & jag äger bil

Jag ser inget konstigt med att man inte vill betala för värdehöjande saker eller amortera på lån knuten till egendom som man inte äger. Då innebär det ju att man betalar för något som man inte får del av vid en eventuell separation eller om den ena går bort. Som det är nu så är bilen din egendom medan lägenheten (som jag tolkar att ni köpte för att bo i gemensamt redan från början) utgör samboegendom om ni inte avtalat om annat. Jag tycker då att ren drift så som el, hyra/avgift till föreningen, möbler, mat etc ska delas lika mellan er medan din sambo ensam ska amortera på lånet och bekosta renoveringar i lägenheten. På samma sätt tycker jag att drift av bilen bör delas mellan er, så som service, däckskifte etc, däremot om man vill trimma till bilen för att få upp värdet på den eller köpa nya tillbehör (däck, byta kamrem..) till bilen tycker jag att du ska bekosta själv eftersom det är din bil. Drivmedel tycker jag delas utefter vem som använder bilen mest och sträckorna man kör. Även om du skulle använt bilen dagligen och kört 2 mil om dagen och din sambo kör den en gång i veckan och kör 10 mil tycker jag man delar på kostnaden.

Svar på tråden Sambo äger lght & jag äger bil