• Kasaga

    Växelvis boende tonåringar?

    Vi ska skiljas efter 23 år Och har barn. Så svårt 


    Fråga om växelvis boende- jag har tre tonåringar 13, 15, 17 som vill eftervård skilsmässa fortsätta att träffa båda sina föräldrar så mycket som det går. 


    kan ni dela av era erfarenhete? vi kommer att bo nära varandra med 15 minuter buss resa. 


    Barnen undrar hur de ska göra med sina kläder, smink, hygien produkter och allt som de använder och så tränings kläder och utrustning? 

    Ska de bära en väska fram å tillbaka så är risken att de inte packar upp den väskan. 


    Vad är smidigatt? Tar alla tips som har hjälpt era barn. 

  • Svar på tråden Växelvis boende tonåringar?
  • Anonym (En särbo)

    Min särbo har barn son är 19 och 21 nu. De har bott växelvis sedan skilsmässan för 8-9 år sen. De bär med sig sina grejer.  Men det är mycket hämtande av kläder eller saker som är glömda hos den andra föräldern. De bor numera rvå veckor hos varje förälder, eftersom de tyckte det var jobbigt att åka varje vecka med sina saker.

    Vissa saker har de dubbelt av, så som datorskärm och hygiengrejer t ex. De har ju mer kläder än vad de bär med sig, det ger sig efter hand tror jag. Det som är favorit just nu är med i väskan...

    Jag tror på att låta barnen bestämma mycket själva vad som passar för dem. Det är olika från barn till barn och ändras över tid. Viktigt att vara flexibel som förälder. 

    Min särbo och hans ex är också flexibla med var barnen är på dagarna/kvällarna. Men huvudregeln är att de äter middag och sover hos den förälder som har den veckan så att säga. Tror att det är en nyckel till att deras lösning funkar så bra.

    Båda föräldrarna har nya förhållanden och är mest hos sin respektive när de inte har barnen. När husen står tomma är barnen oftast i det tomma huset. De älskar att vara utan föräldrar... Det blir mycket swish för mat som barnen köpt. 

    De första åren var föräldrarna mycket noga med fördelning av kostnader för mat så att "rätt" förälder betalar maten respektive vecka oavsett var barnen äter. De har ganska olika uppfattning om vad mat får kosta. 

    Alla i den familjen mår jättebra och deras skllsmässa har funkat konfliktfritt. Ett föredöme helt klart.

  • Anonym (Dubbelt)

    Mina barn är något yngre (12 och 14). De har var sin uppsättning av det mesta hos mig och pappan men vissa kläder (skor, ytterkläder), viss sportutrustning och böcker de håller på att läsa åker fram och tillbaka. Man får köpa dubbelt av en del helt enkelt. Att släpa mycket saker fram och tillbaka tror jag inte är hållbart. Det blir bara stressigt. 


    Ni får väl utlova en shoppingrunda för vardera barn så de känner att de trivs med sina garderober och har allt de behöver på respektive ställe.

    Hos mig får barnen dyka upp när de vill. Framförallt den äldre brukar mellanlanda hos mig ibland efter skolan för jag bor nära den. Pappan har sagt att han vill bli förvarnad innan de kommer förbi. 

  • Jemp

    Jag bodde själv varannan vecka fram tills jag flyttade hemifrån (efter studenten). Var runt 10 när de skilde sig. 
    I början hade vi varsin stor väska och blev skjutsade en gång/vecka men det tunnades sen ur. 
    Basuppsättning (inne)kläder fanns på båda ställena. Träningskläder tror jag vi flyttade emellan, likaså enskilda plagg och kanske smink. Övriga hygienprodukter på båda ställena såklart. 
    Sen rörde vi oss mellan föräldrarna rätt mycket på "fel" veckor också, särskilt dagtid, pga djur, vänner osv. Rätt lätt att hämta glömda saker osv med andra ord. 

  • Jemp

    Kan tillägga att mina föräldrar aldrig (vad jag upplevt åtminstone) haft något ägarskap om våra saker. Dvs fritt fram att ta med sig ungefär vad vi kände för (det fanns säkerligen rimliga gränser. På den tiden var det tex självklart att man hade en dator per familj så enda personliga tekniken var telefonen). 

    Diskussion om pengar bör ni föräldrar ta direkt med varandra och inte låta barnen agera budbärare.

  • Anonym (Dubbelt)
    Jemp skrev 2023-02-01 09:27:46 följande:

    Kan tillägga att mina föräldrar aldrig (vad jag upplevt åtminstone) haft något ägarskap om våra saker. Dvs fritt fram att ta med sig ungefär vad vi kände för (det fanns säkerligen rimliga gränser. På den tiden var det tex självklart att man hade en dator per familj så enda personliga tekniken var telefonen). 

    Diskussion om pengar bör ni föräldrar ta direkt med varandra och inte låta barnen agera budbärare.


    Det där tror jag är viktigt, att man är tydlig med att det är barnens saker, inte mammas och pappas. Så vill de ta med den nya tröjan eller ett spel eller vad det kan vara så får de givetvis göra det. Min exsvärmor försökte i början trycka på att julklappar barnen fått av dem skulle stanna hos pappan men det blev inte hållbart i längden. 
  • Anonym (000)

    Mina har bott varannan vecka så länge de önskat. Ibland har de haft motsatta veckor mot varandra, ibland har någon önskat 14 dagar för att slippa byta så ofta.

    Senaste året bodde båda mest hos mig (berodde nog mest på att deras andra förälder flyttade lite längre ut från stan). Äldsta bor inte hemma längre. Den yngre bor ff hemma men tar nu längre sjok på varje ställe. Just nu snart en månad hos andra föräldern efter att ha bott flera månader hos mig (är myndig så bestämmer själv). 

Svar på tråden Växelvis boende tonåringar?