• Wed 1 Feb 2023 17:56
    6686 visningar
    16 svar
    16
    6686

    Hjälp!! Går inte ner i vikt!!

    Det var över 4 månader sen jag födde mitt första barn och jag har kanske bara gått ner 2 kg eller så. Under graviditeten gick jag upp över 20 kg, vilket är mer än rekommenderat. Detta ångrar jag nu som bara den för vad jag än gör så går jag inte ner i vikt. Väger 68 kg just nu och ALLT fett sitter på magen, är relativt nätt på alla andra ställen. Min mage är fet och hänger. Jag försöker äta mindre, och ska snart börja träna för jag klarar inte av att se ut såhär mer. Hur långt tid tog det för er innan ni gick ner alla era kilon? Hur långt tid tar det för kroppen att återhämta sig efter en förlossning? Lägger upp en bild på min mage så ni förstår vad jag menar.

  • Svar på tråden Hjälp!! Går inte ner i vikt!!
  • Wed 1 Feb 2023 18:02
    #1
    Cherry123 skrev 2023-02-01 17:56:47 följande:
    Hjälp!! Går inte ner i vikt!!

    Det var över 4 månader sen jag födde mitt första barn och jag har kanske bara gått ner 4-5kg eller så. Under graviditeten gick jag upp över 20 kg, vilket är mer än rekommenderat. Detta ångrar jag nu som bara den för vad jag än gör så går jag inte ner i vikt. Väger 68 kg just nu och ALLT fett sitter på magen, är relativt nätt på alla andra ställen. Min mage är fet och hänger. Jag försöker äta mindre, och ska snart börja träna för jag klarar inte av att se ut såhär mer. Hur långt tid tog det för er innan ni gick ner alla era kilon? Hur långt tid tar det för kroppen att återhämta sig efter en förlossning? Lägger upp en bild på min mage så ni förstår vad jag menar.


  • Anonym (B)
    Wed 1 Feb 2023 19:24
    #2

    Jag tycker inte att din mage hänger eller sticker ut pga fett utan du ser mer svullen ut. Vet du om du har diastasis efter graviditeten? 

  • Anonym (B)
    Wed 1 Feb 2023 19:26
    #3

    Sen vill jag även säga att vissa går tillbaka snabbt medans andra närmare ett år, bägge är normalt. 4 månader är inte mycket alls jämfört med de 9 månaderna man är gravid. Kroppen behöver ju tid.. Hur som, som jag nämnde ovan så verkar din mage svullen och det kan bero på annat.

  • Wed 1 Feb 2023 19:30
    #4
    Anonym (B) skrev 2023-02-01 19:26:46 följande:

    Sen vill jag även säga att vissa går tillbaka snabbt medans andra närmare ett år, bägge är normalt. 4 månader är inte mycket alls jämfört med de 9 månaderna man är gravid. Kroppen behöver ju tid.. Hur som, som jag nämnde ovan så verkar din mage svullen och det kan bero på annat.


    Okej, då vet jag. Hur vet jag om jag har diastasis?
  • Anonym (Sanna­)
    Wed 1 Feb 2023 19:51
    #5

    Har alltid gått ner allt (och mer därtill) när jag kommit hem från sjukhuset. Har dock aldrig gått upp mer än vad själva graviditeten väger (barnet, moderkaka, fostervatten, ökad blodvolym o.s.v.), men när jag fött så har ju det försvunnit. Har känt mig hyfsat som vanligt ganska omgående alla gångerna, säg en-två veckor efter förlossningen, men helt återställd har jag nog inte varit förrän kanske ett år (att magens hud fått tillbaka samma spänst som den hade innan graviditeten, att brösten gått tillbaka efter amningen och så.)

    Min mamma hade det likadant, och det är ju ofta ganska ärftligt betingat. Fråga din mamma hur det var för henne? 

  • Anonym (B)
    Wed 1 Feb 2023 19:59
    #6
    Cherry123 skrev 2023-02-01 19:30:50 följande:
    Okej, då vet jag. Hur vet jag om jag har diastasis?

    Du kan kolla det själv men det kan vara klurigt. Mitt tips är att kolla på video hur man gör.

    Men ger en beskrivning här:

    Lägg dig på rygg på golvet med böjda ben och fötterna på golvet. Lyft sedan upp huvudet och lite av övreryggen och kolla mot dina knän. Du ska sen använda dina fingrar och mäta emellan naveln till bröstbenet, om du får plats mer än två fingrar så är det diastasis (muskeldelning)

    Men kolla även på video!

  • Wed 1 Feb 2023 20:11
    #7

    Det där ser ju inte ut som fett, utan snarare att du inte fått tillbaka din hållning och magen på plats.
    Det finns filer som beskriver och appar med övningar mot "mamma-mage", så det är verkligen inte bara de extra kilon du bär, utan mycket att du behöver lite fysioterapi! 

  • Wed 1 Feb 2023 23:19
    #8

    Är bra mat och Ha högst en dag i vecka med socker och sämre mat.

    Skit i vågen, sköter du det skapligt kommer det av sig själv så småningom 

  • Fri 17 Feb 2023 11:56
    #9

    Jag tror tyvärr jag har delade magmuskler precis som någon skrev i tråden. Har ytterligare gått ner 5 kg sen jag skrev inlägget och magen har ej blivit mindre. Jag gjorde det där testet och det känns absolut som att magmusklerna är delade. Jag undrar, vad kan jag göra åt detta? Träningar?? Och vad beror det på? Läste nånstans att om man gick upp mycket under graviditeten så an det hända. Gick ju trots allt upp över 20 kg så undrar om det kan vara drf.

  • Anonym (B)
    Fri 17 Feb 2023 13:33
    #10
    Cherry123 skrev 2023-02-17 11:56:03 följande:

    Jag tror tyvärr jag har delade magmuskler precis som någon skrev i tråden. Har ytterligare gått ner 5 kg sen jag skrev inlägget och magen har ej blivit mindre. Jag gjorde det där testet och det känns absolut som att magmusklerna är delade. Jag undrar, vad kan jag göra åt detta? Träningar?? Och vad beror det på? Läste nånstans att om man gick upp mycket under graviditeten så an det hända. Gick ju trots allt upp över 20 kg så undrar om det kan vara drf.


    Magmusklerna går isär när man är gravid för att göra plats åt den växande livmodern. Hos vissa kvinnor går inte musklerna tillbaka till sin plats helt och då behöver man hjälpa musklerna med träning, men oavsett så är den typen av träning super bra för vem som helst!

    Mitt tips är att söka på Youtube t.ex "diastasis recti exercises" "inner core exercises" "core breathing exercises" gör övningar 3 ggr/v
    Och/eller också ta hjälp av fysio!

    Kom ihåg att musklerna kan ha en liten delning, det är normalt! 2 fingrars mellanrum är normalt.
    huvudsaken är att det inte ska göra ont, som ont i ryggen, bäckenet, höfter. Att göra vardagliga sysslor, promenad, samlag osv..
    Även vara uppmärksam på urin läckage, förstoppning, dålig hållning och om du känner dig svag i magmusklerna.
  • Fri 17 Feb 2023 16:01
    #11
    Anonym (B) skrev 2023-02-17 13:33:48 följande:
    Magmusklerna går isär när man är gravid för att göra plats åt den växande livmodern. Hos vissa kvinnor går inte musklerna tillbaka till sin plats helt och då behöver man hjälpa musklerna med träning, men oavsett så är den typen av träning super bra för vem som helst!

    Mitt tips är att söka på Youtube t.ex "diastasis recti exercises" "inner core exercises" "core breathing exercises" gör övningar 3 ggr/v
    Och/eller också ta hjälp av fysio!

    Kom ihåg att musklerna kan ha en liten delning, det är normalt! 2 fingrars mellanrum är normalt.
    huvudsaken är att det inte ska göra ont, som ont i ryggen, bäckenet, höfter. Att göra vardagliga sysslor, promenad, samlag osv..
    Även vara uppmärksam på urin läckage, förstoppning, dålig hållning och om du känner dig svag i magmusklerna.
    Jag har urinläckage, ont i svank och höfter när jag går, och känner mig svag i magmusklerna. Går diastasis recti alltså att träna bort? Mår så otroligt dåligt över hur min mage ser ut. Den putar ut som om jag vore gravid i 5 månaden. 
  • Fri 17 Feb 2023 19:51
    #12

    Borde jag ringa barnmorska och se om hon kan se om jag har delade magmuskler? Det känns som att jag har det men är ej säker. Kan någon se detta på bilder?

  • Anonym (B)
    Fri 17 Feb 2023 20:00
    #13
    Cherry123 skrev 2023-02-17 16:01:57 följande:
    Jag har urinläckage, ont i svank och höfter när jag går, och känner mig svag i magmusklerna. Går diastasis recti alltså att träna bort? Mår så otroligt dåligt över hur min mage ser ut. Den putar ut som om jag vore gravid i 5 månaden. 
    Ja det går att läka det genom träning. Om du känner dig osäker hur du ska göra med övningar så kanske det bästa är att komma i kontakt med en fysio. Jag förstår 💛 det är inte ovanligt att många som fött får det och inte vet varför även efter flera år. Personligen kan man tycka att barnmorskor bör vara utbildade inom detta :/
  • Anonym (B)
    Fri 17 Feb 2023 20:06
    #14

    Nej tyvärr kan inte se.. bättre att be en läkare undersöka dig för att fastställa att det verkligen är det.

  • Fri 17 Feb 2023 20:20
    #15

    Vad skönt o höra att det går träna bort ifall det skulle va det!! Ska kontakta läkare elr barnmorska på måndag och se vad dom säger :) tack för alla svar! 

  • Anonym (B)
    Fri 17 Feb 2023 20:38
    #16
    Cherry123 skrev 2023-02-17 20:20:26 följande:

    Vad skönt o höra att det går träna bort ifall det skulle va det!! Ska kontakta läkare elr barnmorska på måndag och se vad dom säger :) tack för alla svar! 


    Det var så lite💛
Svar på tråden Hjälp!! Går inte ner i vikt!!