Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen

Anonym (NaivSverige) skrev 2023-02-05 15:31:59 följande:
    Kan tycka att det därför är konstigt att han fått tillstånd om och om igen trots alla urartningar och faror.
    Inte konstigt alls eftersom hans demonstration inte anses utgöra någon fara. Det som har hänt är att han ibland nekats en vis plats eller tid men då fått en annan plats/tid anvisad av polisen.

Överhuvudtaget har Paludans demonstrationer varit ganska lugna tillställningar. de verkliga bråken ha skett på annan plats.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (NaivSverige) skrev 2023-02-05 15:54:12 följande:
    Hur förklarar du i så fall denna händelse och att han blev nekad pga av faran

www.fokus.se/aktuellt/paludans-brev-till-rege.../
    Jag skriver ju det. Ibland har han nekats en viss plats och en viss tid av särskilda skäl 

Det normala är annars att han då får en annan plats eller annan tid - inte att han nekats helt och hållet.

En del av dessa nekanden anmäldes och polisen har då i ett antal fall fällts i förvaltningsrätten för att ha nekat honom.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-05 18:08:15 följande:
    Tack för att du lade ner tid på detta . Nu blir jag ännu mer säker på min omedelbara tanke - Att det är något som gått fel i hanteringen av det här. 

Det har ju bevisligen tidigare blivit upplopp vid dessa bränningar.  Man må kalla dem demonstrationer men upplopp har det blivit,  Då återstår bara frågan vem/vilka har intresse av att det kan bli upplopp? eller att NATO inträdet försvåras?

Stort tack för informationen nu funderar vi vidare
    Vad gick fel i hanteringen? Blev det några upplopp vid Turkiska ambassaden?

Tillstånd eller inte för varje tillfälle skall bedömas för sig självt. Det hände ganska så exakt ingenting vid ambassaden så beslutet var korrekt enligt de kriterier som polisen har att ta hänsyn till

Du kan se hela händelsen här

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-06 01:14:12 följande:
    Om det nu inte behövs något tillstånd varför ansöker och betalar man då för ett sådant ?! 
    Jo, det behövs normalt sett På allmän plats. Polisenm är en bäöttre infomationskälla än familjeliv punkt se

polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/demonstrationer/

Måste jag ha tillstånd för att demonstrera?

Ja, om du avser att demonstrera på en offentlig plats så behöver du i normala fall ansöka om tillstånd. För andra platser inom detaljplanelagt området krävs att du gör en anmälan. 

I samband med handläggningen kan polisen underlätta för demonstrationen genom att komma överens om ordningsregler, plats och tidpunkt för genomförandet. På så sätt minskar risken för ordningsstörningar eller för att demonstrationen ska kollidera med andra demonstrationer eller tillställningar.

Blå och gul
  • Flash Gordon

Vidare på samma tema och från samma källa

Kan polisen neka ett tillstånd med anledning av ordningsstörningar?

Polisen kan endast vägra tillstånd till en allmän sammankomst om det är nödvändigt med hänsyn till ordningen eller säkerheten vid sammankomsten. En allmän sammankomst kan även förbjudas om det vid en sammankomst av samma slag tidigare uppkommit svårare ordningsstörningar eller avsevärd fara för de närvarande. 

Grundlagsskyddet för demonstrationer är så starkt att det krävs mycket för att förbjuda sammankomsterna på grund av ordningsläget. Våldsanvändning på grund av motdemonstrationer är i normala fall inte ett sådant skäl.

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-06 01:14:12 följande:
    Det handlar inte om det utan om hur vi ansvarsfullt skyddar vår demokrati från personer/organisationer som utmanar den.
    Vi skyddar den genom att använda den och på så sätt, på lång sikt, avdramatisera till exempel koranbränning.

Det finns ingen snabb seger att vinna i den här typen av frågor. Det handlar om att inte ge efter fr de som vill begränsa demokratin och yttrandefriheten. Kan låta pompöst men är i själva verket inte konstigare än att vi alla bara accepterar Paludans eldande.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 12:38:43 följande:
    Du ska inte tro på allt du läser, inte ens det som polisen publicerar. 
    Polisen har inte befogenhet att ställa sig över våra grundlagar hur gärna de än skulle vilja.

"Medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter har en central placering i regeringsformen. Det är till exempel här det står att alla medborgare har yttrandefrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet. Det är också här det tas upp exempelvis att dödsstraff och diskriminering på grund av etniskt ursprung, hudfärg, sexuell läggning eller kön inte är tillåtet i Sverige."

www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demok.../#d29f4d00b0d6005f99fc5bb7ded1fca5

Man behöver alltså inte söka polistillstånd för att åberopa grundläggande fri- och rättigheter som uttrycks i regeringsformen. Det är helt fel. Skulle det vara på det viset har demokratin upphört att existera. Då lever vi i en polisstat.

Återigen - en icke tillståndsgiven demonstration är inte samma sak som en olaglig demonstration. Visa mig gärna någon som blivit dömd för att ha demonstrerat utan tillstånd. Möjligen kan det finnas de som i samband med demonstration blivit åtalade för allvarliga ordningstörningar, upplopp m.m. , men då måste man också dokumentera och övertyga en domstol att så har skett. Står man som ensam, eller ett fåtal på ett torg, håller upp ett plakat och tänder eld på en bok kommer det aldrig att räcka till för att man skulle orsakat något upplopp. 
    Mötesfrihet och demonstrationsfrihet innebär inte mötesfrihet och demonstrationsfrihet VAR SOM HELST.

Tillstånd krävs normalt sett för ALLMÄN PLATS

Du får stå hemma på din gräsmatta utanför din villa och demonstrera hur mycket du vill. På torget i staden är det annorlunda.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 13:19:10 följande:
    Jag hävdar att du har fel. Demonstrationer hålls i allmänhet på allmän plats och där råder demonstrationsfrihet i enlighet med grundlagen. Det är inte så att grundlagen bara gäller på min privata tomt. Glad
    Då föreslår jag att du hänvisar till lagtext eller liknande som trumfar polisens text om saken och inte bara hänvisar till ett eget resonemang du tycker verkar logiskt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 13:28:39 följande:
    Denna mening är sjukt märklig om man tänker efter.

"Att demonstrera är en grundlagsskyddad rättighet, men man måste söka tillstånd i förväg." 

Den är inte ett dugg märklig om du läser vad jag skriver
    Anonym (M) skrev 2023-02-06 13:30:06 följande:

Vad knepigt, jag fattar ingenting. Man har rätt att demonstrera utan tillstånd men ändå finns en sådan sak som att ansöka tillstånd för att demonstrera...

ATT demonstrera i sig kräver inget tillstånd.

Däremot behövs det normalt sett tillstånd för att demonstrera på ALLMÄN PLATS
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 14:05:46 följande:
    Jag föreslår att du visar vilket lagstöd Polisen har att sätta sig över svensk grundlag. Ange gärna det lagrum som styrker det polisen skriver på sin hemsida.

Att vi har demonstrationsfrihet framgår tydligt i regeringsformen.
    www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demok.../#d8e052fffa628f17f2f6bec2ebf1eb0f

Att Polisen i olika sammanhang vill ha en glidning över tillämpningen av olika lagar är tyvärr inget nytt och säkerligen något man kan skriva en avhandling om. Tyvärr är domstolarna inte helt kunniga och det öppnar upp för möjlighet till glidning och skapande av prejudikat som ligger utanför normal rättspraxis. Det är välkänt inom juristkretsar. 

Det är dock sällan det handlar om något så grundläggande som svensk grundlag, så det är väldigt svårt att åstadkomma en glidning i dessa sammanhang. Blir någon dömd för att ha demonstrerat utan välsignelse från Polisen rekommenderar jag vederbörande att överklaga hela vägen upp till högsta instans, gärna med ett duktigt juridiskt biträde. Den dagen polisen vinner ett sådant mål har vi ingen demokrati längre. 
    En tillbaka-kaka duger inte utan visa nu var någonstans det trumfar polisen information och Ordningslagen 4§

4§: "Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser."

Och med sammankomst avses i detta fall bland annat "demonstrationer", enligt 1§ samma lag.

LÄNK

Din hemmasnickrade teori är felaktig. Bara ge dig nu.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-06 15:18:25 följande:
    Inte så konstigt att "lilla jag" är förvirrad och villrådig. 
    Du behöver inte var villrådig. Ordningslagen är solklar. Tillstånd för demonstration på "offentlig plats" (lagen använder det uttrycket) krävs.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 16:51:03 följande:
    Ordningslagen står inte över svensk grundlag. 

Grundlagar

"Sverige har fyra grundlagar (regeringsformen, successionsordningen, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsförordningen). Grundlagarna står över alla andra lagar vilket innebär att övriga lagar inte får strida mot vad som står i dessa."

Det blir inte mycket klarare än så faktiskt. Och nej - Polisen kan inte kräva att man ska söka tillstånd hos dem för att tillvarata grundläggande fri- och rättigheter som uttrycks i regeringsformen. Förstår du inte det själv? 

Regeringsformen 2 kapitlet 24§ tillåter att demonstrationsfriheten kan inskränkas:

"Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet vid sammankomsten eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller för att motverka farsot."

LÄNK

I Ordningslagen (länkad tidigare) regleras sedan denna rätt att inskränka demonstrationsfriheten via polisens tillståndsgivning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 19:22:44 följande:
    Jag håller med om det första stycket, men inte det andra. 
    Du behöver inte hålla med.

Den som är intresserad av frågan kan själv läsa länkarna till lagtexten.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-06 23:15:24 följande:
    Det räcker med att läsa regeringsformen och grundlagen för att inse att man inte behöver tillstånd av Polismyndigheten för att få demonstrera i Sverige. Grundlagar står över allt annat. Både lagar, regler, föreskrifter etc. 

Har redan länkat otaliga gånger till det. Polisen har inte mandat att avskaffa grundlagen. 
    Allt som behöver skrivas är redan skrivet. Det behövs ingen vidare ordtennis fram och tillbaka i nya inlägg utan ny substans.

Den som är intresserad kan själv kontrollera lagexterna via länkarna jag givit.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-07 09:09:35 följande:
    Du behöver inte heller hålla med. Den intresserade kan läsa regeringsformen och grundlagen. Det är solklart att vi har demonstrationsfrihet i Sverige. Det är inget som behöver prövas. 
    Självklart håller jag inte med dig.

Du har ju missförstått, eller misstolkar med flit för att skapa debatt, allt som står i lagen.

Alternativt har du någon slags konstig, principiell inställning att om du inte har 100% oinskränkt demonstrationsfrihet så har du ingen alls.

Grundlagen är tydlig, demonstrationsfriheten får inskränkas för vissa fall. Om den ska inskränkas prövas av polisen. Därav att du måste söka tillstånd för att demonstrera på allmän plats.

Detta i sig betyder inte att vi inte har demonstrationsfrihet. Bara inte oreglerad.

Men vi har ju båda fört fram våra argument och lagtexten finns att läsa så jag tror inte vi kommer längre här.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-08 22:51:03 följande:
    Vill bara uttrycka min tacksamhet över att äntligen har någon/några tagit sitt ansvar och inte gett tillstånd för ytterligare en "koranbränning" utanför Turkiets ambassad. 
    Nu tro jag på mänskligheten igenGlad
    Något annat du tycker att man ska förbjudas göra för att en främmande makt kräver det?

Polisen ger inte tillstånd till demonstrationen utifrån påståendet att koranbränningen är "hotdrivande"

I praktiken fick vi just det förbud mot Koranbränning som Turkiet kräver.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    K Markatta skrev 2023-02-09 00:25:54 följande:
    www.expressen.se/nyheter/polisen-nekar-tillst.../

"Polisen i Stockholm avslår ansökan om en ny koranbränning utanför Turkiets ambassad - liksom på andra platser."

Noterbart att det inte var Rasmus P den här gången:

"Denna gång är det en privatperson som företräder en kulturförening som står bakom, enligt ansökan. Tanken var att fyra till fem personer skulle delta och att man skulle bränna koranen på en grill, framgår av ansökan."
    Det finns självklart en massa andra som vill testa gränserna och som gärna ser till att sabba Natoansökan.

Icke desto mindre så är det olyckligt att Turkiet i praktiken därigenom fått genom sitt krav på förbud mot koraneldning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Challenger skrev 2023-02-07 14:33:40 följande:
    Det är du som missförstår och vantolkar. Demonstrationsrätten är en frihet vi ska värna om. Den är antingen av eller på. Antingen har man rätt att demonstrera, eller så har man det inte. Det ska inte prövas av polis om man har rätt att demonstrera. Att vi har rätt att demonstrera framgår tydligt i svensk grundlag. Den rätten kan inte och ska inte inskränkas av polisen. 
    OK, någon slags principiell inställning då om allt eller inget, som jag spekulerade i.

Som du ser så i verkligheten både kan och ska rätten kunna begränsas utifrån vissa faktorer som anses stå över.
    Challenger skrev 2023-02-07 14:33:40 följande:
    Men olagligt att demonstrera utan tillstånd? Nej, det är inte olagligt.
    Jo, i vissa lägen.

Ordningslagen:

4§  Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Aviga skrev 2023-02-10 00:40:06 följande:
    Jag vill helst inte förbjuda någonting men när vi i demokratisk ordning tagit beslutet att gå in med i NATO ska vi då låta några nejsägare sabotera detta genom att utnyttja våra fri och rättigheter?   Det tycker inte jag
    NATO-frågan är sekundär. Den avgörs inte av vare sig dockor eller koraner.

Det som just hänt är att svenska myndigheter böjt sig för hot från främmande makt. Det är illa.

Det är OK att förbjuda just den demonstrationen just där och då förutsatt att man samtidigt ger tillstånd för en koranbränning vid en annan tidpunkt och plats. Tyvärr har man inte gjort det.
    Blå och gul
Svar på tråden Vem bär ansvaret för tillståndet att bränna Koranen