• Thu 2 Feb 2023 00:29
    7755 visningar
    6 svar
    6
    7755

    Bästa dag att byta?

    Håller på att separera efter en massa år. Barn som fyller 6 år i år. Vi kommer att köra varannan vecka. Vilken dag är bäst att byta? Vi hade gemensamt bestämt söndag men nu vill exet plötsligt fredag. Jag vet inte vad som är bäst för barnet? Hur tänker ni andra och varför? 

  • Svar på tråden Bästa dag att byta?
  • Thu 2 Feb 2023 01:30
    #1
    +1

    Byter man på söndagen förstör man ju halva helgen. Bättre då att byta på fredagar eller måndagar. Vi har alltid bytt på måndagar och det har funkat så bra att vi inte ens funderat på att byta dag. Men jag vet en del som föredrar att börja med helgen. Vi har alltid gjort så att en lämnat på skolan och den andra har hämtat så vi har inte behövt komma överens om tid och plats mm för överlämning. 

  • Thu 2 Feb 2023 06:30
    #2
    +1

    Vi hade måndagar, ena föräldern lämnade på morgonen och den andra hämtar

  • Thu 2 Feb 2023 09:38
    #3

    Vi har testat fredag och måndag. Både vi och barnet föredrar måndag. 
    fördelen med fredag är att man börjar med en mysig och kul dag med lite gott mm. Nackdelen är att när onsdag torsdag sen kommer och man börjar prata om helgplaner så inkluderar ju inte det barnet vilket gör barnet lite ledsen, är ju svårt att inte prata om helgen alls. också svårare att planera lek med kompisar, då får man alltid planera till nästa helg. Sen tycker jag som bonusförälder det är tufft att barnet kommer i slutet av jobbveckan och man är trött och det blir ingen vila under helgen, veckan därpå är tuff med barnet och sen är man helt slut sin lediga helg. (Min bonus är pre-teen)
    fördelen med måndag är att barnet kände sig mer inkluderat i helgplanerna, vi fick bättre översikt över läxor, slapp få hem ett barn på fredag som missat en veckas läxa som vi fick ägna helgen åt. en fördel är också att man pratar i hela veckor, inte vi har jämna vardagar och ojämna helger eller var det tvärtom?, blir mycket lättare att kunna på rak arm när man har barnet. Ev upplever vi lite mer söndagsångest nu, inte bara att helgen är slut men att det även är byte på gång.

    men jag och barnet är helt klart team måndag!

  • Thu 2 Feb 2023 09:41
    #4

    Vi började först med att byta i slutet av helgen, alltså söndag. Men det kändes inte bra, för det var alltid en jobbig grej. Tills vi kom fram till att byta måndag eftermiddag, efter skola/förskola. Den andra föräldern hämtar barnet helt enkelt. Mycket mer naturligt och man styckar inte upp helgen. 

  • Thu 2 Feb 2023 09:50
    #5

    För mig och mina två barn funkade det absolut bäst på måndagar. Jag lämnade på morgonen och exet hämtade. Men måndagen när barnen försvann var fruktansvörd för mig. Ddr blev bättre med tiden men aldrig riktigt bra. Kändes så tomt och separationen var inte mitt val. 

  • Sat 11 Feb 2023 19:36
    #6

    När mina stora va 7 å 8 så börja vi byta på onsdag istället för måndagar. D flöt bättre för barnas del. D va liksom inte en ny skolvecka å nytt boende samma dag plus att för en annan så kunde man ju ta en förlängd helg

Svar på tråden Bästa dag att byta?