Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst

Anonym (Brydd mamma) skrev 2023-02-02 07:25:22 följande:
    Tack för dina tankar. Ja jag vill ju helst inte ställa till en vårdnadstvist när vi för övrigt har bra kommunikation kring barnen osv. Undrade bara kring detta med olika inkomst då det inte stog något specifikt belopp eller procentfördelning på FK hemsida som skulle ge någon indikation på om vi hade stor skillnad på vår inkomst eller som du skrev med ditt exempel med lönerna.

Jag undrade mest för att jag har inte samma möjligheter som min exman vid inköp av dyrare saker till barnen, eller om man skulle vilja åka på någon semester. Jag har pratat med mitt ex och han är inte intresserad att hjälpa till där. Men han är själv så snål att han åker utomlands utan sina barn men de har inte fått följa med honom något. Jag har iaf varit med barnen till Stockholm och Gröna Lund samt åkt över till Tallinn med mina barn för att de ska få ha lite kul. Men detta på bekostnad av mina besparingar sedan skilsmässan, jag har inte råd att lägga undan pengar från min lön.

Så i långa loppet kommer jag till slut inte ha råd med detta heller...
    Det där är ju surt, men inte så mycket man kan göra något åt tyvärr. Din exman ska inte behöva sponsra dina och barnens semestrar utan du får göra det bästa du kan med de medel du har. Mina barns pappa har det mycket bättre ställt än jag men stoppar undan alla pengar i aktier mm. Han skulle kunna resa jorden runt med barnen men väljer att vara hemma eller på sin höjd åka till sina föräldrars sommarstuga. Jag tycker det är tråkigt men inte så mycket jag kan göra åt det utan får ge barnen upplevelser som jag har råd med på min tid.
  • Limajo
    Mandel skrev 2023-02-02 08:53:45 följande:

Jag har förklarat läget för mina barn - tonåringar, och det är helt införstådda med det.
    Jag är ensamstående med eget hus och alla kostnader räntan, el, internet, sophämtning osv. måste jag betala med de framskattade pengar jag får som lön från mitt jobb. Ingen höginkomsttagare.

Pappa däremot har ett företag som han låter betala (självklart olagligt ) el, internet, bränsle till bilen, renovering av bostad osv. Och han har även en sambo. Självklart kan det spenderas mera pengar där på märkeskläder, semesterresor, dyr inredning osv med tanke på att det enda löpande och fasta utgift deras löner måste gå till är i princip endast mat, resten kan de bränna på vad de vill.

Det jag dock vet är att tonåringarna är väl medvetna om att hos mamma får man uppskattning och bekräftelse. Att mamma alltid har tid för dem och att mamma alltid finns där för dem. Mamma pratar med dem och lyssnar på dem, att mamma kommunicerar med dem så det vet vart mamma är och gör osv.
    Det bär jag med mig med större glädje och stolthet i hjärtat än att jag köper dem med pengar och prylar och jag vet att det är att jag finns där för dem som de kommer att komma ihåg och uppskatta även som vuxna. Den där prylen de fick är snart omodern och bortglömde...

Men har du sagt att pappa låter företaget olagligen betala bilen? Jag har haft en liknande diskussion om pengar och prylar vs tid, upplevelser och vad som styr vad man väljer att jobba med. Men jag försöker att inte lägga en värdering i pappans val. Bara konstatera att man prioriterar olika.
Svar på tråden Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst